![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
La finalitat d'aquest curs és familiaritzar-se amb l'equipament (programari i maquinari) de l'Aula de Noves Tecnologies per a la Ciència, que permet realitzar experiències innovadores de caire científic al batxillerat i a l'ESO. Una part del mòduls estan pensats per ensenyar a utilitzar l'equip de sensors MultiLogPRO, que permet enregistrar dades d'experiències realitzades a l'aula, al laboratori o al camp, i posteriorment tractar-les i analizar-les amb el programa MultiLab. També pretenen ensenyar a filmar amb la càmera web de l'Aula d'Experiències Senzilles de Laboratori i integrar-les amb les dades captades pels sensors. Així mateix, es vol ensenyar a realitzar petits videoclips on s'utilitza una càmera de vídeo digital per filmar i el programa Studio 8 per capturar, editar i exportar a format AVI. Posteriorment es fa un tractament del vídeo amb el Multilab. Una altra part dels mòduls estan pensats per guiar en l'aprenentage del funcionament del microscopi Motic per capturar imatges, fixes o en moviment, i fer -ne el tractament i l'anàlisi posteriors amb el programa Motic Image Plus. S'ha inclòs un mòdul d'introducció a l'Interactive Physics, en el qual s'instrueix el participant per fer simulacions que visualitzin diferents fenòmens físics, mesures i representacions gràfiques, mitjançant aquest programari. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objectius | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els objectius del curs són:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Format
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Per seguir aquest curs podeu optar entre:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Estructura | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La durada del curs és de 60 hores distribuïdes de la següent manera: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els mòduls són: Comuns
Presencial
Diversificats
Projecte
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Requeriments tècnics | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Per dur a terme aquest curs es requereixen
uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini de l'entorn
Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els materials d'aquest curs s'han dissenyat per treballar amb l'equip de sensors MultiLogPRO i el seu programa, el MultiLab, el microscopi Motic, el programari Motic Image Plus i el programa Intercative Physics, que formen part de l'equipament de l'Aula de Noves Tecnologies per a la Ciència, i poden ser visualitzats ambs els navegadors Netscape i Internet Explorer (versió 4 i superiors) amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Icones i elements de navegació | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La majoria de les pràctiques que es fan amb l'equip de sensors estan contextualitzades en forma de pràctica de laboratori, tot seguint una estructura, tal com es podria fer amb el nostre alumnat de batxillerat i ESO. Per això, algunes icones corresponen a les diferents fases de les pràctiques de laboratori que s'han elaborat seguint l'estructura esmentada. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Els elements de navegació són: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pràctiques de laboratori | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Com ja s'ha comentat abans, la majoria de les pràctiques amb sensors que es fan en aquest curs estan contextualitzades en forma de pràctica de laboratori, tal com es pot fer amb l'alumnat de batxillerat i ESO. Cada participant haurà de fer la part experimental de cada pràctica a l'Aula de Noves Tecnologies per a la Ciència de l'IES, però un cop enregistrades les dades, la resta de la pràctica es pot fer a casa si es disposa d'un ordinador normal. El participants del curs només hauràn de resoldre els apartats corresponents als exercicis que s'hauràn d'enviar al tutor/a i que s'expliciten en cada moment. Els altres apartats que no s'hagin de resoldre s'han inclòs per assegurar la coherència de la pràctica de laboratori i amb la intenció de presentar-la tal com es pot fer amb l'alumnat. Al final d'aquestes pràctiques hi ha un icona,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tutoria | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui a través de l'entorn EDUCAMPUS. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lliurament d'exercicis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tota la comunicació amb el tutor/a es farà através de l'entorn EDUCAMPUS, tal com se us comunicarà a principi del curs. Una guia d'utilització d'aquest entorn es pot trobar a http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/tc05/index.htm Quan s'acaba un exercici, s'ha de guardar a la carpeta corresponent a cada mòdul i en acabar-lo es lliurarà al tutor/a tota la carpeta comprimida en format ZIP. Abans d'enviar la carpeta, cal depurar-la i assegurar-se que només hi hagi la feina corresponent als exercicis del mòdul. Aquesta tramesa es codificarà segons el patró següent: Identificador de correu de l'alumne/a, seguit d'mx, on x és el nombre del mòdul. Vegeu l'exemple: en Josep Clarà, que té l'identificador jclara@xtec.net, enviarà la carpeta corresponent als exercicis del mòdul 1 amb el nom jclaram1. Si per algun motiu heu d'enviar al tutor/a un exercici d'un mòdul determinat, el patró serà Identificadormxey, on y és el número d'exercici. En Josep Clarà, que té l'identificador jclara@xtec.net, enviarà l'exercici 3 del mòdul 5a amb el nom jclaram5a_e3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mòdul presencial | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En el mòdul presencial es lliurarà i s'ensenyarà a muntar el material necessari per dur a terme les pràctiques de la part diversificada. Aquest equip de material de laboratori quedarà com a dotació del centre al qual pertany la persona que faci el curs. La sessió de treball es realitzarà al dia indicat al calendari de l'Educampus.Tindrà una duració de 6 hores. Es farà en dos períodes de 2 i 4 hores respectivament en el CDECT. Si algun participant no pot assistir a la sessió pressencial, el tutor/a l'orientarà per correu electrònic en el muntatge de les experiències. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projecte de fi de curs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Després d'haver fet i lliurat els exercicis dels 2 mòduls comuns i dels 5 d'especilitat, heu de dur a terme un projecte de fi de curs, al qual s'assignen 6 hores dins del còmput total de les 60 hores que dura el curs. Abans de fer el projecte, haureu de presentar al vostre tutor o tutora una o més propostes de projectes, de les quals se'n concretarà una, i si el tutor o tutora les troba adients, hi donarà el vistiplau. Caldrà que el projecte es presenti en el seu termini i sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de cada un dels mòduls per tenir dret al certificat del curs.
Projecte A Adaptar alguna de les pràctiques del curs (que es poden descarregar en format Word) al nivell del vostre alumnat, realitzar-la en sessió de pràctiques de laboratori, avaluar-la i presentar-ne els resultats. Mostreu algun informe de laboratori que hagin elaborat els nois i les noies. El projecte es pot realitzar amb l'equip de sensors o bé amb el tractament de vídeo digital. Projecte B Fer una experiència demostrativa "de càtedra", si és possible filmada amb la càmera web, en què s'usi l'equip de sensors. O bé, una de tractament de vídeo filmada amb la càmera digital.
Dissenyar i justificar una proposta de treball de recerca amb qualsevol dels elements del curs, o bé amb diversos elements integrats. Projecte D Fer una única simulació original amb el programa Interactive
Physics, que contingui com a mínim: algun mesurador gràfic
i numèric, algun control i botó, vectors, text que expliqui
el funcionament i què ha de fer l'alumne/a, i que tingui aplicació
didàctica. Projecte E Dissenyar i descriure una experiència de captació d'imatges amb el microscopi Motic. Projecte F Elaborar una pràctica de laboratori, com les que es presenten en el curs en format Word. Suggerim utilitzar la plantilla per a la redacció d'un guió de pràctiques. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Requeriments del projecte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El projecte ha d'anar acompanyat d'un document en format Word on s'explicitin els apartats següents:
El projecte s'ha d'enviar en un sol arxiu de format ZIP, que contingui els fitxers de les simulacions i el document Word. Envieu l'arxiu amb el vostre identificatiu seguit de les lletres pro al vostre tutor o tutora. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Recursos per elaborar el projecte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amb la finalitat d'ajudar a qui realitzi el curs a elaborar el seu projecte, s'ofereixen els recursos següents:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Usos posteriors dels projectes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amb els projectes més interessants, es farà una base de dades que estarà a la disposició del professorat a través de la XTEC, sempre que l'autor/a en doni el consentiment. Si voleu que el vostre projecte figuri en aquesta base de dades, poseu-hi les vostres dades segons si és:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Calendari | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vegeu calendari a l'EDUCAMPUS corresponent. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||