Enrera
Mòdul 5A
Utilització de l' Aula de Noves Tecnologies per a la Ciència
  Pràctica
1
2
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  Objectius
   
 

Els objectius d'aquest mòdul són:

  • Estudiar i comparar la caiguda lliure d'una pilota de porexpan i d'una bola d' acer mitjançant un sensor de distància.
  • Aprendre a filmar una experiència amb la càmera web al mateix temps que s'enregistren les dades amb sensors connectats al MultiLab.
  • Saber muntar una fotoporta amb un punter làser i un sensor de llum de 6,6 Lx.
  • Analitzar un tir parabòl·lic amb sortida horitzontal mitjançant una fotoporta i un micròfon
   
  Continguts
   
 

S' estudia la caiguda lliure d'una pilota de porexpan a través d'un tub de metacrilat, que triga molt poc a adquirir la velocitat límit i, per tant, baixa amb un moviment rectilini uniforme. Així mateix, es deixa caure una bola d' acer, que no arriba a assolir la velocitat límit, i segueix un moviment rectilini uniformement accelerat. Es determinen les equacions dels dos moviments, es comparen i es calcula l' acceleració de la gravetat.

Es filma amb la càmera web un pèndol que oscil·la perpendicular a un feix làser que apunta a un sensor de llum. Al mateix temps, s'enregistra la variació d'intensitat de llum del punter làser i es determina el temps que triga a passar el pèndol pel seu davant, la qual cosa permet calcular la velocitat i l'energia cinètica del pèndol en el punt més baix, el període d'oscil·lació, etc.

S'analitza un moviment parabòl·lic amb sortida horitzontal per a demostrar la independència entre els moviments horitzontal i vertical. L' experiència permet fer un exhaustiu control de variables i comprovar la validesa de les equacions del moviment parabò·lic que s' hagin estudiat a classe. Finalment es calcula l' acceleració de caiguda lliure.

   
  Bibliografia
   
  Bàsica
   
 
  • CALVET, Miquel (2003). "Caiguda lliure i velocitat límit", p. 2-1/2-9, dins Curs per a l'ús didàctic de les aules de noves tecnologies per a les ciències. Barcelona. Departament d' Educació. Generalitat de Catalunya.
  • CORTEL, Adolf (1992). Experiències I. Tir horitzontal. Composició de moviments. Manuals de l' equip EXAO pp 26-33. Programa d' Informàtica Educativa. Barcelona.
 
  • FROST, Roger (1999). "Pendulum-potencial and Kinetic energy", p. 52, dins Data logging in practice. London, UK. IT in Science.
   
  Ampliació
   
 
  • BAIG, Antoni; AGUSTENCH, Montse (1987). Movimiento de proyectiles a La revolución científica, pp-108-112. Biblioteca de recursos didácticos. Alambra Editorial. Madrid
  • CALVET, Miquel (2003). "Caiguda lliure i velocitat límit: Material per al professorat",
    p. G2-1/G2-7, dins Curs per a l'ús didàctic de les aules de noves tecnologies per a les ciències. Barcelona. Departament d' Educació. Generalitat de Catalunya.
  • Fourier Systems ( 2002). MultiLogPRO Guia d'Usuari. 4a edició. CD-ROM Documentació MultiLogPRO. TSD (Enosa).
 
  • ROLLER, Holton (1993). Movimiento de proyectiles a Introducción a los conceptos y teorias de las ciencias físicas, pp 137-155. Editorial Reverté. Barcelona .
 
  • TIPLER, Paul A. (1994). Física, vol , p. 116. 3a edició. Col·lecció Scriptorium. Barcelona. Editorial Reverté, SA.