|
Objectius |
|
A partir d'un vídeo gravat del moviment
de dos cotxes que es creuen, determinar:
- El tipus de moviment de cada cotxe i les equacions que representen
el seu moviment.
- La posició, la velocitat i l'acceleració de cada
cotxe a l'instant de creuar-se.
- El moviment del cotxe canviant el sistema de referència.
|
|
|
|
Estudi en vídeo digital
del moviment de dos cotxes que es creuen |
|
|
 |
Introducció |
|
|
|
Es tracta d'estudiar el moviment dels dos cotxes que
es veuen a la foto, a través del tractament de vídeo digital
del programa Multilab. En principi no coneixem quin tipus de moviment
porten els dos cotxes. Se sap que el cotxe blanc porta una velocitat inicial
de 6,8 m/s i que es troba a l'origen del sistema de coordenades. El cotxe
negre en el moment inicial està parat i es troba a 12 m de l'origen.
Es vol saber:
- Quin tipus de moviment porten els dos cotxes, MRU o MRUA.
- Les equacions del seu moviment.
- En quin punt es trobaran i quina serà la velocitat en el moment
de trobar-se.
- L'acceleració.
- Les seves gràfiques en dos sistemes de referència diferents:
un d'ells el que es veu a la primera imatge i un altre el de la imatge
de sota:
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Passos a seguir |
|
|
|
- Observar el moviment dels cotxes en el vídeo.
- Dibuixar els gràfics de la predicció del moviment dels
cotxes.
- Configurar el sistema de mesura.
- Enregistrar dades: això vol dir marcar les posicions de cada
cotxe en el vídeo.
- Comparar amb les prediccions les gràfiques obtingudes.
- Transformar les gràfiques. Fer els retalls dels trossos que
interessi analitzar.
- Analitzar les gràfiques i fer càlculs: equacions del
moviment, velocitat, acceleració, etc.
- Descriure completament el moviment dels dos cotxes.
- Aplicar els resultats a altres situacions. Fer l'estudi canviant l'origen
del sistema de referència.
|
|
|
 |
Predicció |
|
|
|
Descarregueu el vídeo creuament
cotxes.avi i guardeu-lo en el directori m4a. |
|
Obriu el programa Multilab
i activeu l'opció anàlisi de vídeo . |
|
1. Observació del moviment de cada cotxe
en el vídeo
Obriu el vídeo creuament cotxes.avi amb el botó Obrir
arxiu de vídeo.
Un cop obert el vídeo, feu clic al botó Play
per observar el moviment dels cotxes. Podeu utilitzar els botons Fotograma
següent
i Fotograma anterior
per veure amb més detall el moviment.
2. Predicció dels gràfics del moviment
Dibuixeu en la mateixa quadrícula els gràfics x-t del moviment
dels dos cotxes. L'origen de coordenades està situat a l'esquerra,
tal i com assenyalava la primera imatge de dalt.
|
 |
Al final de la pràctica hi ha una icona
per poder descarregar la pràctica en format Word, a fi que l'alumnat pugui utilitzar-la
directament com a protocol. Podeu imprimir la pràctica
i utilitzar les quadrícules que hi ha per fer la predicció
dels gràfics. |
|
|
|
|
|
|
|
Dibuixeu en la mateixa quadrícula els gràfics
v-t del moviment dels dos cotxes. |
|
|
|
|
|
Configuració del sistema de mesura |
|
|
|
- Deixeu el vídeo en el primer fotograma fent clic al botó
Començar
.
- Seleccioneu els colors per marcar la posició dels dos cotxes,
dels eixos i de l'escala. Utilitzeu el botó Mostrar
color
de la barra d'eines de sota la finestra del vídeo. Escolliu
els colors a cada casella (és convenient que els colors triats
destaquin del fons).
- Per calibrar el videoclip, feu clic a la icona Escala
. S'obre una finestra on heu d'escriure a la casella dimensió
actual (cm) el valor de la longitud indicada, en cm, que us
apareix en el primer fotograma del vídeo. Abans de prémer
D'acord, marqueu dos punts, fent clic amb el ratolí,
a cada un dels extrems de la longitud assenyalada com a 460 cm. Veureu
que els dos punts us quedaran units per una ratlla discontínua
formant un segment; si el segment no us ha quedat ben igual a la longitud,
podeu ajustar-lo movent l’extrem amb el ratolí fins a fer-lo
coincidir. Per finalitzar la calibració premeu D'acord.
- Per situar l'origen de coordenades, feu clic a la icona Situar
l'origen
i
assenyaleu amb el ratolí el punt on vulgueu establir l'origen;
el podeu establir en qualsevol dels punts de la línia groga vertical
que hi ha dibuixada en la primera imatge de la pràctica .
Premeu D’acord.
- Com que en cada fotograma heu de marcar dos punts, corresponents
als dos cotxes, activeu l'opció del menú Anàlisi
de vídeo | Moviment de dos cossos | Simultani; d'aquesta
manera passarà al fotograma següent després de marcar
els dos punts.
|
|
|
 |
Enregistrament de dades |
|
|
|
1. Feu clic amb el botó esquerra
del ratolí al punt indicat a la imatge del cotxe blanc.
Es tracta de la cantonada que forma el sostre amb el vidre de darrera.
|
|
2. Feu clic amb el botó dret
del ratolí al punt indicat a la imatge del cotxe negre.
Es tracta del centre de la roda davantera. Observareu com el
vídeo passa al fotograma següent i a la taula apareixen els
valors d'x, y i t de cada un dels cotxes.
Podeu eliminar en el mapa de dades les Posicions y dels Objectes
1 i 2, ja que no tenen cap significat físic.
Torneu a marcar en el vídeo les noves posicions dels cotxes
fins a l'últim fotograma. En alguna zona la posició
a marcar del cotxe blanc queda tapada pel cotxe negre, podeu marcar-la
fent una suposició d'on es troba o, amb l'opció fotograma
següent ,
passar als fotogrames següents.
|
|
|
 |
Tingueu cura de marcar sempre els mateixos punts
dels cotxes, ja que és aquí on s'introdueix fonamentalment
l'error en la mesura. |
 |
Si hi ha algun punt que heu marcat erròniament,
podeu corregir-lo. Situeu-vos primer en el fotograma corresponent utilitzant
els botons Fotograma anterior o següent. A continuació moveu
el punt marcat, amb el ratolí, fins a situar-lo en la posició
adequada. Veureu que tant el gràfic de posició (X,Y-t) com
la taula queden actualitzats. |
|
|
 |

|
A la imatge de l'esquerra es pot observar
el gràfic que ha de sortir després del marcatge dels punts dels dols cotxes en tots els fotogrames. La línia negra
correspon al cotxe blanc i la vermella al negre. |
|
|
Guardeu l’arxiu amb el botó Guardar
de la barra d’eines principal en el directori m4a.
Doneu-li el nom m4a_p4; observareu que s'ha gravat amb l'extensió vap. Si teniu el vídeo associat creuament
cotxes.avi en aquest mateix directori, després, quan obriu el
projecte a través de l'opció del menú Arxiu
| Obrir projecte d'anàlisi de vídeo, s'obrirà
el projecte amb el vídeo i totes les gràfiques que teníeu
fins al moment de gravar. |
|
|
|
Comparació amb les prediccions de les gràfiques
posició-temps |
|
|
|
Compareu els gràfics de posició
de la vostra predicció amb els gràfics obtinguts. En què
són similars i en què difereixen? |
|
|
 |
Per treballar millor
els gràfics, és convenient que aquests apareguin més
grans i al centre de la pantalla. Per poder fer el canvi de lloc de les
finestres, feu clic al botó Taula ; veureu que aquesta desapareix. Si voleu que torni a aparèixer, torneu
a fer clic a Taula.
Per tal d'explorar les diferents parts de la gràfica
i relacionar-les amb el vídeo, podeu situar el cursor en qualsevol
part de la gràfica, fent clic a la icona ;
amb les tecles de cursor del teclat podeu moure la fletxa i a la vegada
es mourà la pilota en el vídeo. En la part baixa del gràfic
apareixen les coordenades x o y i el temps corresponents a cada punt de
la gràfica. |
|
|
 |
Transformació de les dades |
|
|
|
Fins ara teniu en pantalla els gràfics de posició.
Per obtenir els gràfics de velocitat, heu de situar la fletxa de
cursor
a cadascun dels dos gràfics de posició, del cotxe
blanc i del cotxe negre, i fer clic a la icona derivada
. Amagueu posteriorment els gràfics de posició i deixeu
únicament els de velocitat.
Elimineu l'autoescalat dels dos gràfics, activeu l'opció
del menú Gràfic | Propietats | Gràfic 1 i,
en la pantalla que surt, desmarqueu l'autoescalat en els traçats
de les dues velocitats, de manera que l'escala fixa sigui la de la imatge
següent:
|
 |
 |
Els gràfics de velocitats han
de resultar similars als de la imatge de l'esquerra. En negre el
corresponent al cotxe blanc i en vermell el corresponent al cotxe negre. |
|
|
|
|
Guardeu l'arxiu amb el botó Guardar
de la barra d'eines principal. |
|
|
 |
Anàlisi de les dades i càlculs amb
les gràfiques |
|
|
|
Gràfiques posició-temps i velocitat-temps |
|
|
 |
Aquesta pràctica està pensada per 4rt d'ESO.
Per tant el càlcul de velocitat, a partir de la gràfica x-t,
es planteja únicament per al cotxe blanc i a partir del quocient entre
el desplaçament i el temps. Igualment el càlcul de la velocitat
del cotxe blanc a partir de la gràfica v-t es fa a partir de l'opció
estadística, fent la mitjana dels valors. Si es vol plantejar per
a nivells superiors, es podria ajustar una recta i una paràbola a
cadascuna de les dues gràfiques x-t, obtenir les equacions i comparar-les
amb les del MRU i MRUA. |
|
|
|
- A la vista de les gràfiques x-t i v-t dels dos cotxes expliqueu
quin tipus de moviment portarà cadascun d'ells. Justifiqueu
la resposta.
|
|
- Determineu la velocitat del cotxe blanc a partir de la seva gràfica
x-t. Podeu utilitzar les fletxes de cursor
per determinar les posicions, temps i desplaçaments.
- Determineu la velocitat del cotxe blanc a partir de la gràfica
v-t.
Marqueu amb les fletxes de cursor els punts inicials i finals de la
gràfica v-t del cotxe blanc, activeu l'opció del menú
Anàlisi | Estadística. La mitjana serà la velocitat,
ja que se suposa que és constant i per tant velocitat instantània
i mitjana coincideixen.
- Compareu els valors obtinguts de les dues maneres i indiqueu de quina
manera es comet menys error.
- Determineu l'acceleració del cotxe negre.
- Determineu la posició i el temps on es trobaran els dos cotxes
i la velocitat que portaran en aquest instant.
|
|
|
 |
Conclusions experimentals |
|
- Escriviu les equacions de posició i velocitat dels dos moviments.
- Descriviu el moviment de cadascun dels dos cotxes de la manera
més precisa possible, qualitativament i quantitativa, donant
dades de posició inicial, velocitat inicial (si cal) i acceleració
(si és necessari). En el mateix redactat digueu també on es troben els dos cotxes, en quin temps es troben i quina velocitat tenen quan es
troben.
|
|
|
 |
Canvi de l'origen del sistema
de coordenades |
|
|
|
Aquesta part de la pràctica
s'inclourà en alguns dels exercicis que heu de lliurar al tutor. |
|
|
|
Imagineu que l'origen del sistema de coordenades
se situa en el cotxe negre, tal i com apareix a la imatge següent.
|
|
|
|
- Digueu què canviaria i què no canviaria en les equacions
determinades anteriorment pel moviment dels dos cotxes.
- Torneu a escriure les equacions en aquest nou sistema de referència.
|
|
- En les quadrícules de sota dibuixeu com penseu que seran ara
els gràfics.
|
|
|
|
|

|
Podeu comprovar la vostra predicció, canviant
l'origen del sistema de referència. Quan canvieu el sistema de referència,
les gràfiques de posició canvien. No cal tornar a marcar els
punts. Els gràfics de velocitat no s'adapten correctament (de fet
no haurien de canviar). Per obtenir els gràfics de velocitat, s'han
de tornar a derivar les gràfiques amb l'origen del sistema de referència
canviat; s'observa que no canvien respecte de la situació anterior.
Per tal de comparar les gràfiques, convé eliminar l'autoescalat
i situar en totes les gràfiques l'escala a Mín: -15; Màx:
15, tant en posició com en velocitat. |

|
 |
Aquest és el gràfic posició-temps
que s'obté canviant l'origen del sistema de referència. |
|

|
 |
Aquest és el gràfic velocitat-temps
que s'obté canviant l'origen del sistema de referència. |
|
|
Guardeu el projecte amb l'origen del sistema
de referència en el cotxe negre amb un nom diferent, que sigui elvostreidentificador_m4a_e4.vap
en el directori m4a. |
|
Descàrrega de la pràctica
en format Word |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|