Formació en MAV en centres educatius
   
Enrera
Els mitjans de comunicació a primària
Imprimir
Pràctica MP116. Muntem una notícia
   
En aquesta pràctica muntareu una notícia periodística tenint en compte les característiques principals d'aquest tipus de document i quin llenguatge s'ha d'utilitzar.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
  1. Observeu en primer lloc dues o tres notícies per analitzar el tipus de llenguatge que utilitzen i les parts en què estan dividides.

Diari "Avui" 18 de juny de 2003

Diari "El Periódico" 22 de juny de 2003

Diari "Avui" 22 de juny de 2003

  • Llenguatge

En tota notícia periodística el llenguatge sol ser molt precís, amb pocs adjectius, directe i s'utilitza la tercera persona per donar més sensació d'objectivitat. És un tipus de llenguatge que pretén ser clar i concret. Es tracta d'explicar un fet de forma objectiva i distant, per tal que el lector ho entengui com un relat de la realitat que ha vist el propi periodista que ho explica.

  • Estructura

Totes les notícies similars a les que us hem presentat solen tenir una estructura comuna:

Un títol: resumeix en una frase curta el contingut de la notícia.
Un
subtítol: amplia els aspectes més destacats de la informació en tres o quatre frases.
Un
cos: desenvolupa la notícia en la seva totalitat (a cops dividit en blocs).
Una il·lustració: imatge/s o dibuix/os que fan referència als fets explicats.
Un
peu de foto: petit text a la part inferior de la imatge que ajuda a aclarir el contingut.

Generalment abans del cos també sol aparèixer l'autor de la informació i el lloc on ha estat realitzada.

  • Contingut

El contingut que es desenvolupa al cos d'una notícia ha de procurar respondre estructuradament les següents preguntes:

    • Qui?
    • Què?
    • Quan?
    • On?
    • Com?

També podem parlar del per què han passat els fets. Però aquest punt ha de ser tractat el més objectivament i raonada possible, de manera que no s'entengui com una opinió del periodista sinó com una causa clara dels efectes provocats i explicats a la notícia.

   
 
  1. Proveu de muntar una notícia. Escolliu un tema que us sigui proper i en tingueu un bon coneixement. Pot ser qualsevol fet que hagi succeït al centre o al vostre entorn immediat.

Un cop triat el tema, ompliu aquest quadre de forma telegràfica:

Qui?  
Què?  
Quan?  
On?  
Com?

 

 

 

Per què?

 

 

 

A continuació penseu un títol i si convé un subtítol. Després escriviu el cos de la notícia relacionant per ordre les preguntes del quadre anterior. Heu d'incloure el màxim d'aspectes importants i detalls que ajudin al possible lector a entendre i a poder interpretar els fets explicats. Si teniu possibilitat, hi podeu incloure alguna fotografia o il·lustració que ajudi a complementar la informació. (alguna fotografia d'arxiu, extreta d'Internet, una fotografia feta expressament amb la Mavica durant la sessió...).

Per realitzar l'activitat podeu utilitzar aquest model que us oferim.

   
 
Amunt