|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercici
|
||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és definir, elaborar i avaluar l'apartat del procés d'una WebQuest. |
|||||||
Introducció | |||||||
|
A l'apartat corresponent al procés d'una WebQuest, és on heu d'explicar als alumnes de manera exacta què és allò que han de fer i quan ho han de fer. També és on heu d'incloure els recursos específics que ells hauran d'examinar en cada punt del projecte, recursos que poden ser enllaços a webs o de qualsevol altre tipus. També hi heu d'incloure els scaffolds o suports, és a dir, tot allò que els pugui ajudar a fer la seva tasca millor, com ara: mapes conceptuals, línies del temps, glossaris, tutorials breus, etc. És molt útil fer una llista del passos o activitats que els alumnes han de fer perquè comprenguin exactament què han de fer i en quin ordre, com més concrets i detallats siguin millor Recordeu que us heu d'adreçar directament als alumnes i, per tant, heu de descriure les activitats en la segona persona del plural del present. La inclusió dels recursos es pot fer de diverses maneres: si tots els membres del grup han de fer una mateixa activitat, cada activitat ha d'incloure els recursos comuns.Si hi ha rols diferents, els recursos poden ser també diferents, i a l'apartat de cada alumne/a, segons el seu rol, s'hi han d'incloure els recursos específics corresponents. Si voleu assegurar d'entrada que tots els alumnes tinguin uns coneixements previs, podeu fer una activitat conjunta amb els mateixos recursos per a tot el grup classe. També podeu incloure recursos de suport, ampliació, recursos optatius, recursos lúdics al final del procés, etc. |
||||||
Consells per al disseny del procés: els rols i els punts de vista Si els alumnes tenen experiència per treballar de manera cooperativa
i autònoma i Segons el grau de maduresa dels alumnes, els podeu demanar que arribin
a un consens del tema i després informin a la resta de la classe,
però, si creieu que encara no en són capaços, millor
que feu que cada grup adopti un sol punt de vista i després, amb
el suport i la direcció del professor/a, tot el grup classe intenti,
al final, arribar a un acord o fer una síntesi. |
|||||||
Desenvolupament de la pràctica |
|||||||
![]() |
Primera part Ara analitzareu pas a pas tot el procés
d'una WebQuest, que s'ha triat perquè té una estructura
molt clara i molt detallada, i us servirà molt bé com a
exemple. En primer lloc, trobeu un índex de les activitats que els alumnes han d'anar fent al llarg del procés: és una llista enumerada que facilita el treball ordenat. Activitat 1. A la primera activitat,
se'ls demana crear una ruta per visitar sis monuments de Gaudí,
i hi hi ha un enllaç on poden trobar la informació necessària.
Fixeu-vos que s'explica exactament què han de fer (escriure, imprimir...)
i també com i on han de desar la informació amb tota mena
de detalls.
El tècnic navegador, l'historiador i el localitzador: Cadascú té instruccions diferenciades i recursos també diferenciats, pot ser que alguns recursos coincideixin però el que hi han de cercar és diferent, o bé ho han de cercar des d'un punt de vista diferent; per tant, en aquesta activitat, han de treballar en ordinadors diferents o en moments diferents. (*) Al final han de desar la informació de la mateixa manera i les instruccions tornen a ser per a tots. A l'activitat 5 comença la feina de redactar un fullet de propaganda, per tant, se'ls facilita un enllaç a un exemple, és a dir, a un suport scaffold. A l'activitat 6 també se'ls facilita un exemple de la presentació que se'ls demana i l'enllaç a un tutorial breu per fer una presentació en PpwerPoint. Actualment, cal afegir-hi les mateixes instruccions per a l'aplicació equivalent en programari lliure. A la darrera activitat,
se'ls facilita una adreça electrònica on enviar el treball,
ja que, com s'ha indicat, les WebQuests intenten fer molt reals i convincents
les propostes per als alumnes. Els recursos provenen del món real
i el seu treball o producte també hi haura de retornar. Al final
hi ha una zona de jocs relacionats, naturalment, amb el tema de la WebQuest,
que pot tenir diverses funcions: a més de passar-s'ho bé,
permet aprendre més sobre Gaudí i, al mateix temps, atendre
la diversitat.
(*) Per preveure aquestes situacions, cal tenir activitats preparades sense ordinador. |
||||||
Segona part Ara vosaltres entreu a cada una de les WebQuests següents i analitzeu a fons l'apartat del procés, tal com heu fet amb la de Gaudí.
|
|||||||
![]() |
|||||||