|
1.Què planteja la dimensió " Comunicació
audiovisual" ?
En aquesta dimensió es planteja que els nois i les noies han
d' identificar els components bàsics de la comunicació audiovisual:
qui produeix el producte, quin és el procés de producció,
diferents categories de mitjans, elements que constitueixen el llenguatge
audiovisual, representació que fan els mitjans de la realitat i
l'impacte que tenen els mitjans sobre el públic.
2. Quins són els objectius generals d'aquesta dimensió?
. Descobrir que els missatges audiovisuals són representacions
de la realitat i no pas la realitat en si mateixa.
. Descobrir la relació que hi ha entre la realitat i la seva representació
en els mitjans
. Conèixer quins són els agents de la producció
audiovisual
. Descobrir quin és el procés de producció audiovisual
i quins elements hi intervenen
. Conèixer els codis i les estructures narratives del llenguatge
audiovisual
. Conèixer les característiques generals de les diferents
classes o categories de mitjans.
3. Quines competències d'aquest àmbit ha d'assolir l'alumnat?
Agents de la producció i procés de producció
CONCEPTES |
PROCEDIMENTS |
ACTITUDS |
Saber que en qualsevol procés de producció audiovisual
hi ha uns responsables de la producció.
Saber que darrera de qualsevol missatge hi ha un emissor.
Conèixer les implicacions econòmiques que
hi ha darrera de qualsevol producció.
Diferenciar els mitjans de titularitat pública dels
privats.
Saber quin és el procés per a lelaboració
de qualsevol missatge audiovisual.
|
Elaborar projectes de producció senzills, distribuint
les tasques.
Identificar qui són els emissors en els diferents
mitjans.
Classificar les diferents cadenes televisives segons pertanyin
a agents de producció públics o privats.
Experimentar les diferents fases que constitueixen el procés
de producció dun missatge audiovisual senzill.
|
Mostrar interès per conèixer qui són
els agents que produeixen els missatges audiovisuals.
Actuar responsablement i crítica respecte els missatges
que emeten els diferents mitjans públics o privats.
|
Categories dels mitjans
CONCEPTES |
PROCEDIMENTS |
ACTITUDS |
Conèixer lexistència de diferents categories
de mitjans de comunicació.
Conèixer les característiques dels diferents
mitjans, el seu llenguatge específic i les seves diferents
funcions: informar, entretenir, formar.
Classificar les característiques del llenguatge audiovisual
que utilitzen els mitjans segons siguin àudio, vídeo
o audiovisuals.
Identificar la relació que té cada mitjà
amb la representació que fa de la realitat.
Conèixer els diferents gèneres que utilitzen
els mitjans (publicitat, informatiu, reportatge, documental, etc.).
|
Diferenciar les categories de mitjans de comunicació:
televisió, cinema, ràdio, Internet, fotografia i còmic.
Utilitzar els diferents mitjans i descobrir-ne les seves
característiques i funcions.
Analitzar quina representació fan de la realitat
els diferents mitjans.
Diferenciar entre ficció i no ficció.
Analitzar missatges audiovisuals que representin diferents
gèneres i veuren les diferències.
Analitzar la informació que ens arriba a través
de diferents mitjans i veuren les semblances i les diferències.
Realitzar produccions senzilles que representin els diferents
gèneres (un anunci, un reportatge, una notícia).
|
Mostrar interès pels missatges que ens arriben a
través dels MAV.
Prendre una actitud crítica davant dels missatges
que ens arriben per diferents mitjans.
Contrastar la validesa i lactualitat de les informacions
localitzades a través dels mitjans.
Valorar els avantatges i/o desavantatges dels diversos suports
dinformació.
Ser capaç danalitzar críticament la
informació que ens arriba a través dels diferents
mitjans.
|
Alfabetització en el llenguatge dels mitjans
CONCEPTES |
PROCEDIMENTS |
ACTITUDS |
.Tenir coneixement dels elements que composen el llenguatge dels
mitjans (imatge fixa, imatge en moviment i àudio): planificació,
angulació, moviments de càmera, il·luminació,
etc.
Observar els elements fonamentals que constitueixen un relat
audiovisual de ficció i de no ficció (estructura narrativa,
tractament del temps i de lespai).
Conèixer els elements que intervenen en la manipulació
de les imatges (trucatges).
Conèixer les normes elementals del muntatge dimatges
i els diferents efectes que produeix en lespectador.
Observar i expressar les característiques essencials
dun relat de ficció i de no ficció (què
passa, a qui passa, on passa).
Saber comunicar-se mitjançant les imatges.
Saber descriure imatges.
Adonar-se dels elements que constitueixen el llenguatge
sonor.
Conèixer les relacions que es poden establir entre
les imatges, el text escrit i els sons
|
Aprendre a analitzar imatges fixes i en moviment observant
els elements fonamentals que constitueixen el llenguatge audiovisual.
Llegir adequadament un relat audiovisual de ficció i de no
ficció identificant-ne lestructura narrativa, el tractament
del temps i de lespai.
Fer exercicis de manipulació dimatges realitzant
trucatges senzills.
Realitzar activitats amb imatges fixes i en moviment ordenant-les
de diferents maneres i buscant diferents significats segons el que
es vulgui comunicar.
Realitzar pràctiques senzilles de guions per aprendre
a estructurar una història.
Aprendre a utilitzar diferents mitjans per emetre missatges
senzills.
Reconèixer diversos sons i saber reproduir-los utilitzant
efectes sonors senzills.
Realitzar exercicis dassociació dimatges
amb sons.
Jugar amb la transformació de sons per modificar
el significat dun missatge audiovisual.
Realitzar pràctiques per produir emissions senzilles
de ràdio.
|
Mostrar interès per conèixer quins són
els elements que componen el llenguatge audiovisual.
Gaudir dels relats audiovisuals de ficció i de no
ficció.
|
Representació dels mitjans
CONCEPTES |
PROCEDIMENTS |
ACTITUDS |
Descobrir que els missatges audiovisuals
no són mai la realitat, sinó una representació
subjectiva daquesta.
Conèixer quins són els elements que contribueixen,
en una representació, a desfigurar la realitat.
Conèixer quina representació fan de la realitat
els diferents mitjans.
Reconèixer com els diferents mitjans contribueixen
a la creació destereotips sexuals, ètnics, professionals,
polítics, etc.
|
Realitzar exercicis que permetin diferenciar una imatge
(fixa o en moviment) del seu referent real.
Practicar amb els enquadraments, planificacions i els punts
de vista per representar una mateixa realitat amb significats diferents.
Analitzar en diferents mitjans i gèneres els estereotips
més corrents i contrastar aquestes representacions amb la
realitat més propera.
|
Ser conscient de les diferències que hi ha entre
la realitat i la representació de la realitat.
Tenir un esperit crític davant de la representació
de la realitat que fan els diferents mitjans.
Valorar fins a quin punt els mitjans contribueixen a crear
estereotips sexuals, ètnics, professionals, etc.
|
4. Experiències que il·lustren l'assoliment d'aquestes
competències.
TÍTOL DE L'EXPERIÈNCIA |
CENTRE |
COMPETÈNCIA |
La
llibreta de les mentides
|
CPEE Can Rigol
|
Representació dels mitjans: Descobrir que
els missatges audiovisuals no són mai la realitat, sinó
una representació subjectiva d'aquesta.
|
Capsa
de jocs
|
Ceip L'Estel
|
Alfabetització en el llenguatge dels mitjans:
Tenir coneixement dels elements que componen el llenguatge dels
mitjans: planificació, angulació, moviments de càmera,
il·luminació, etc
|
|