Enrera
Bloc E Primària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir

Pràctica EP112.Experiències.Comunicació audiovisual

   
Atenció!

Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer E112.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada mav\bloce, amb els fitxers necessaris per al desenvolupament de la pràctica.

 
Desenvolupament de la pràctica
   

Aquesta pràctica mostra algunes de les experiències realitzades en diferents centres educatius amb les quals s'assoleix aquesta dimensió.

 
Pràctica

1.Què planteja la dimensió " Comunicació audiovisual" ?

En aquesta dimensió es planteja que els nois i les noies han d' identificar els components bàsics de la comunicació audiovisual: qui produeix el producte, quin és el procés de producció, diferents categories de mitjans, elements que constitueixen el llenguatge audiovisual, representació que fan els mitjans de la realitat i l'impacte que tenen els mitjans sobre el públic.

2. Quins són els objectius generals d'aquesta dimensió?

. Descobrir que els missatges audiovisuals són representacions de la realitat i no pas la realitat en si mateixa.

. Descobrir la relació que hi ha entre la realitat i la seva representació en els mitjans

. Conèixer quins són els agents de la producció audiovisual

. Descobrir quin és el procés de producció audiovisual i quins elements hi intervenen

. Conèixer els codis i les estructures narratives del llenguatge audiovisual

. Conèixer les característiques generals de les diferents classes o categories de mitjans.

 

3. Quines competències d'aquest àmbit ha d'assolir l'alumnat?

Agents de la producció i procés de producció

CONCEPTES PROCEDIMENTS ACTITUDS

• Saber que en qualsevol procés de producció audiovisual hi ha uns responsables de la producció.


• Saber que darrera de qualsevol missatge hi ha un emissor.

• Conèixer les implicacions econòmiques que hi ha darrera de qualsevol producció.

• Diferenciar els mitjans de titularitat pública dels privats.

• Saber quin és el procés per a l’elaboració de qualsevol missatge audiovisual.

• Elaborar projectes de producció senzills, distribuint les tasques.


• Identificar qui són els emissors en els diferents mitjans.

• Classificar les diferents cadenes televisives segons pertanyin a agents de producció públics o privats.

• Experimentar les diferents fases que constitueixen el procés de producció d’un missatge audiovisual senzill.

• Mostrar interès per conèixer qui són els agents que produeixen els missatges audiovisuals.


• Actuar responsablement i crítica respecte els missatges que emeten els diferents mitjans públics o privats.

 

Categories dels mitjans

CONCEPTES PROCEDIMENTS ACTITUDS

• Conèixer l’existència de diferents categories de mitjans de comunicació.


• Conèixer les característiques dels diferents mitjans, el seu llenguatge específic i les seves diferents funcions: informar, entretenir, formar.

• Classificar les característiques del llenguatge audiovisual que utilitzen els mitjans segons siguin àudio, vídeo o audiovisuals.

• Identificar la relació que té cada mitjà amb la representació que fa de la realitat.

• Conèixer els diferents gèneres que utilitzen els mitjans (publicitat, informatiu, reportatge, documental, etc.).

• Diferenciar les categories de mitjans de comunicació: televisió, cinema, ràdio, Internet, fotografia i còmic.


• Utilitzar els diferents mitjans i descobrir-ne les seves característiques i funcions.

• Analitzar quina representació fan de la realitat els diferents mitjans.

• Diferenciar entre ficció i no ficció.

• Analitzar missatges audiovisuals que representin diferents gèneres i veure’n les diferències.

• Analitzar la informació que ens arriba a través de diferents mitjans i veure’n les semblances i les diferències.

• Realitzar produccions senzilles que representin els diferents gèneres (un anunci, un reportatge, una notícia).

• Mostrar interès pels missatges que ens arriben a través dels MAV.


• Prendre una actitud crítica davant dels missatges que ens arriben per diferents mitjans.

• Contrastar la validesa i l’actualitat de les informacions localitzades a través dels mitjans.

• Valorar els avantatges i/o desavantatges dels diversos suports d’informació.

• Ser capaç d’analitzar críticament la informació que ens arriba a través dels diferents mitjans.

 

Alfabetització en el llenguatge dels mitjans

CONCEPTES PROCEDIMENTS ACTITUDS

.Tenir coneixement dels elements que composen el llenguatge dels mitjans (imatge fixa, imatge en moviment i àudio): planificació, angulació, moviments de càmera, il·luminació, etc.


• Observar els elements fonamentals que constitueixen un relat audiovisual de ficció i de no ficció (estructura narrativa, tractament del temps i de l’espai).

• Conèixer els elements que intervenen en la manipulació de les imatges (trucatges).

• Conèixer les normes elementals del muntatge d’imatges i els diferents efectes que produeix en l’espectador.

• Observar i expressar les característiques essencials d’un relat de ficció i de no ficció (què passa, a qui passa, on passa).

• Saber comunicar-se mitjançant les imatges.

• Saber descriure imatges.

• Adonar-se dels elements que constitueixen el llenguatge sonor.

• Conèixer les relacions que es poden establir entre les imatges, el text escrit i els sons

• Aprendre a analitzar imatges fixes i en moviment observant els elements fonamentals que constitueixen el llenguatge audiovisual. Llegir adequadament un relat audiovisual de ficció i de no ficció identificant-ne l’estructura narrativa, el tractament del temps i de l’espai.


• Fer exercicis de manipulació d’imatges realitzant trucatges senzills.

• Realitzar activitats amb imatges fixes i en moviment ordenant-les de diferents maneres i buscant diferents significats segons el que es vulgui comunicar.

• Realitzar pràctiques senzilles de guions per aprendre a estructurar una història.

• Aprendre a utilitzar diferents mitjans per emetre missatges senzills.

• Reconèixer diversos sons i saber reproduir-los utilitzant efectes sonors senzills.

• Realitzar exercicis d’associació d’imatges amb sons.

• Jugar amb la transformació de sons per modificar el significat d’un missatge audiovisual.

• Realitzar pràctiques per produir emissions senzilles de ràdio.

• Mostrar interès per conèixer quins són els elements que componen el llenguatge audiovisual.


• Gaudir dels relats audiovisuals de ficció i de no ficció.

 

Representació dels mitjans

CONCEPTES PROCEDIMENTS ACTITUDS

• Descobrir que els missatges audiovisuals no són mai la realitat, sinó una representació subjectiva d’aquesta.


• Conèixer quins són els elements que contribueixen, en una representació, a desfigurar la realitat.


• Conèixer quina representació fan de la realitat els diferents mitjans.

• Reconèixer com els diferents mitjans contribueixen a la creació d’estereotips sexuals, ètnics, professionals, polítics, etc.

• Realitzar exercicis que permetin diferenciar una imatge (fixa o en moviment) del seu referent real.


• Practicar amb els enquadraments, planificacions i els punts de vista per representar una mateixa realitat amb significats diferents.

• Analitzar en diferents mitjans i gèneres els estereotips més corrents i contrastar aquestes representacions amb la realitat més propera.

 

 

• Ser conscient de les diferències que hi ha entre la realitat i la representació de la realitat.


• Tenir un esperit crític davant de la representació de la realitat que fan els diferents mitjans.

• Valorar fins a quin punt els mitjans contribueixen a crear estereotips sexuals, ètnics, professionals, etc.

 

4. Experiències que il·lustren l'assoliment d'aquestes competències.

TÍTOL DE L'EXPERIÈNCIA CENTRE COMPETÈNCIA
La llibreta de les mentides

 

CPEE Can Rigol

 

 

Representació dels mitjans: Descobrir que els missatges audiovisuals no són mai la realitat, sinó una representació subjectiva d'aquesta.

 

Capsa de jocs

 

 

Ceip L'Estel

 

 

Alfabetització en el llenguatge dels mitjans: Tenir coneixement dels elements que componen el llenguatge dels mitjans: planificació, angulació, moviments de càmera, il·luminació, etc

 

 

 

   
 
Amunt