Enrera
Bloc E Primària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica EP104. L'Educació artística:visual i plàstica
   
Atenció! Abans de realitzar la pràctica, caldrà executar el fitxer E104.exe
Aquest fitxer us permet crear, en el vostre ordinador, una carpeta anomenada mav\bloce, amb els fitxers necessaris per all desenvolupament de la pràctica.
 
Desenvolupament de la pràctica
   
L'objectiu fonamental d'aquesta pràctica és ser capaç de diferenciar entre la realitat i les imatges que intenten representar-la.

 
Pràctica


1. Per portar a terme aquesta pràctica només necessitarem disposar d'alguns objectes d'ús quotidià i que siguin propers a l'entorn dels nostres alumnes. Convé, però, pensar en objectes que ens permetin fer-ne una exploració sensorial rica, és a dir, que siguin interessants per la seva forma, per la seva olor, pel so que desprenen, pel tacte...etc.

Caldrà fer una fotografia per a cadascun d'aquests objectes. Es tracta de fer un primer pla de cada objecte de manera que el resultat sigui el més realista possible, per aquest motiu caldrà escollir molt bé l'angle de visió més adequat per tal de no obtenir una imatge distorsionada. Proposem una llista possible d'objectes a fotografiar:

- Un fregall d'alumini

- Una pastilla de sabó

- Un trosset de cotó

- Un xiulet

- Una ampolla de colònia

Una vegada obtingudes les fotografies proposem les següents activitats:

1.a. Identificació

Mostrem una imatge i preguntem : Què és ?

De ben segur que la resposta serà : "és un fregall, és una pastilla de sabó, etc."

És el moment d'introduir la reflexió presentant els objectes reals. Tornem a mostrar les imatges i preguntem: "Si t'haguessis de rentar les mans amb què ho faries?"

1.b. Exploració sensorial

Manipulem els objectes reals i observem:

- Quina forma té ?

- De quin color és?

- Quina mida té?

- Quin és el seu tacte?

- Fa olor?

- Sona ?

- Quin gruix té?

Identifiquem també els òrgans que ens permeten descobrir aquestes característiques.

1.c. Comparació

Establim les diferències fonamentals entre l'objecte real i la seva representació icònica.

Exemple: comparació entre la pastilla de sabó i la seva representació fotogràfica

Fotografia de la pastilla de sabó

Pastilla de sabó

- Observar la mida de la pastilla de sabó

 

- Experimentar el tacte de la foto

- Observar el gruix de la foto

- Comprovar el soroll del paper fotogràfic si el colpegem contra la taula.

 

 

- Comprovar l'olor que fa el paper fotogràfic.

- Pensar quina utilitat pot tenir la fotografia de la pastilla de sabó

- Observar la mida real de la pastilla de sabó.

- Experimentar el tacte de la pastilla

- Observar el gruix de la pastilla

- Comprovar el soroll que fa la pastilla si la colpegem contra la taula.

 

 

- Comprovar l'olor que fa la pastilla de sabó.

- Pensar quina utlitat pot tenir la pastilla de sabó real.

Una vegada feta aquesta comparació podem tornar a la pregunta inicial. Mostrem la fotografia de la pastilla de sabó i preguntem : Què és això? Evidentment, la resposta haurà de ser : és una fotografia d'una pastilla de sabó.

 

   
 
Amunt