Enrera
Bloc E Primària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica EP101. La matemàtica visual. Cicle Superior.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
  L'objectiu d'aquesta pràctica és valorar les matemàtiques com a element útil per comprendre el món que ens envolta i actuar sobre el nostre entorn immediat. Així mateix, la reproducció d'aquesta realitat mitjançant imatges fixes ens permet analitzar-la millor.
   
Pràctica

La pràctica consisteix en la localització de figures geomètriques en la realitat: enumeració i descripció dels elements de la figura.
Cal partir de la realitat més immediata als alumnes i per això ens centrarem en els elements arquitectònics del poble, barri o ciutat.

1. Fer fotografies amb la Mavica o una càmera compacta, d'edificis o d'elements arquitectònics propers. Vegeu aquests exemples :

2. Fer fotografies d'elements arquitectònics des de diferents angles: frontal, picat i contrapicat. Vegeu aquests exemples i comenteu des d'on són vistes aquestes imatges i quin efecte produeix cadascuna d'elles. De cada una d'aquestes fotos es poden analitzar els següents aspectes:

.Angle de visió:
.Efecte obtingut:

 


3. Una vegada fetes les fotografies, les passarem a l'ordinador (directament o escanejant-les) i remarcarem els elements geomètrics que es vulguin ressaltar: línia, recta i corba; cercle i circumferència, amb el programa de retoc fotogràfic.
Vegeu els resultats obtinguts. Ompliu la fitxa d'observació a cada imatge.

 

Element arquitectònic............

Angle de visió...............

Figura geomètrica obtinguda......

Efecte aconseguit...................

Títol que posaria a la imatge:

Element arquitectònic............

Angle de visió...............

Figura geomètrica obtinguda......

Efecte aconseguit...................

Títol que posaria a la imatge:

 

 

4. Per completar les possibilitats d'aquest exercici recomanem veure el CD-ROM "Lego Creator" Bloc DP 112 .
5. Vegeu els vídeos. El camí de casa a l'escola.
La geometria a la plaça dels Països Catalans.Aquests vídeos editats pel Departament d'Ensenyament els trobareu a tots els CRPS.Comenteu quin ús didàctic en faríeu

6. Aprofitant el material manipulable: Creator, baretes, multilinks, retallables. Realitzar construccions i fer-ne fotografies des de diferents angles i captar les diferències que es presenten. Vegeu els resultats i comenteu-los.


7. Totes aquestes activitats també es poden realitzar a partir de :
Fotografies de paisatges urbans
Maquetes d'oficis
Plànols i mapes
Enquestes: Diagrama de barres i gràfic de sectors

   
 
Amunt