Enrera
Bloc D Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica DS102. Seleccionar imatges és opinar.
   

Aquesta activitat es planteja com una ampliació de la DS1. Per tant, es parteix del mateix corpus de fotografies que allí s'utilitzen. Podeu realitzar-la també a partir d'altres imatges extretes dels molts bancs d’imatges que existeixen a la xarxa, per bé que si volem obtenir imatges de qualitat, potser el millor és visitar les pàgines de fotografies anomenades “fotologs". En aquestes web (anomenades bitàcora, weblog, o simplement, blog) els seus propietaris solen exposar gran quantitat de fotos, la majoria d’elles de dimensions superiors a 800 x 600 ppp, en les quals normalment destaca la creativitat de l’autor. Vegeu-ne alguns exemples:

http://www.freefoto.com/index.jsp
http://wvs.topleftpixel.com/archives.html
http://www.photoblogs.org/top/
http://www.bitacoras.com/directorio/fotologs
http://www.blogia.com/sergi

En l’enfocament d’aquesta activitat cal centrar-se, a més dels aspectes d’anàlisi objectiva que s’han vist en l’activitat DS1, en els aspectes subjectius que impliquen, tant la intenció de l’autor de la fotografia, com el tractament del contingut, és a dir, la posició de l’autor sobre el tema i com indica al receptor quin és el centre d’atenció que vol destacar.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Per tal de dur a terme l’activitat cal que seguiu la mateixa dinàmica que a l’activitat DS1. Per tant, cal repartir les fotografies entre els presents i mirar de respondre algunes de les preguntes del llistat DS1 i les que s’indiquen a continuació:

FOTOGRAFIES
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Imatges extretes del Weblog del Sergi Llorens, (http://www.blogia.com/sergi), del Weblog del Jordi Marginet, (http://www.lapsus.bitacoras.com), i del fotolog de la Xènia (www.zonalibre.org/blog/ulls). Els agraïm la seva generositat, permetent-nos utilitzar aquestes fotografies per a aquestes pràctiques.

Aspectes d'anàlisi subjectiva

Sobre l'autor de la fotografia

• Quin missatge vol transmetre la persona que ha fet la foto?
• Com s'ha situat respecte de la realitat? (com ha situat la càmera respecte de l'objecte fotografiat? En picat, en contrapicat, en pla neutre (alçada dels ulls o del centre de l'objecte...)
• Per què creus que ha volgut fer aquesta presa?
      -Per comoditat?
      -Per impossibilitat de fer-ho d'altra manera?
      -Per ressaltar millor algun aspecte o element dels que hi surten?
      -Per enquadrar millor tota la informació?
• Si es tracta d'una posició de càmera explícita, perquè creus que l'ha triada?
• Si hi ha diferents camps d'enfocament, quin creus que ha seleccionat l'autor i per què?
• Si només hi ha un enfocament (profunditat de camp infinita) com s'aconsegueix que l'observador de la imatge es fixi en un element o en un altre?
     -Amb la llum?
     -Amb els colors?
     -Amb la disposició?Sobre el contingut

• Els elements o personatges que hi surten tenen importància per ells mateixos o pel que fan o per la manera com estan disposats en la imatge?
• Si hi ha elements interposats entre l'observador de la fotografia i l'objecte fotografiat, per què creus que s'ha volgut mantenir i no s'ha eliminat?
• Si hi ha direcció per part dels elements o personatges que hi surten, cap on assenyalen i què volen indicar-nos?
• Si miren de dret a la càmera, com ens interpel•len? Què volen dir-nos?
• Si apareixen elements secundaris, quin missatge ens aporten?
     -Per què creus que tenen importància aquests elements?
     -Poden aportar un missatge subliminal?
• Si es barregen el blanc i negre amb la resta de color, quina mena de missatge transmet la part de color i quina la resta?
• Si la fotografia és sense color, per què ho ha fet així l'autor? Què vol dir o quina estètica persegueix?
• Si hi ha altres efectes de retoc, com es combinen amb la composició general?
• La fotografia pot ser apaïsada o vertical. Quin motiu respon a la decisió que ha pres el fotògraf sobre la foto que tens davant?
• El gest dels personatges, si n'hi ha, és explícit?
• La combinació de gestos i expressions dels personatges té missatge en el seu conjunt?
• Hi ha algun element que per la seva disposició o per la seva actitud divergents respecte dels altres elements es podria destacar volgudament per part de l'autor de la fotografia?
• Es presenta algun buit expressament en alguna part important de la fotografia?
• Hi ha alguna relació entre lletres o escrits que apareixen i l'acció o realitat que representen en la fotografia?

En acabar el treball individual, és imprescindible la posada en comú per tal que l’aprenentatge d’aquest contingut sigui cooperatiu i s’enriqueixi amb les aportacions mútues. Per aquest fi, cal que cada fotografia pugui ser ben observada per tots els assistents. Recomanem que es projectin amb un canó de vídeo de manera que aquesta tasca sigui còmoda.

   
 
Amunt