Ortografia bàsica

L’objectiu d’aquesta pràctica és donar a conèixer Ortografia bàsica a cicle inicial, un lloc web en què es presenten de manera visual i amigable una colla de normes ortogràfiques bàsiques per a l’aprenentatge de l’escriptura. Tot i que el material que s’hi pot trobar està adreçat bàsicament a alumnes de cicle inicial d’ensenyament primari, pot ser perfectament vàlid també per als alumnes nouvinguts o d’incorporació tardana.

Desenvolupament de la pràctica

http://www.xtec.cat/aulanet/ud/catala/ortografia/ortografia.html

Ortografia bàsica a cicle inicial

Plurals

  • A la pàgina que teniu en pantalla heu d’escollir un dels sis temes que es proposen. En el vostre cas, opteu pels Plurals.
  • En fer clic al primer apartat, Plurals, us apareixen un parell de pantalles amb explicacions teòriques del tema escollit.
  • Seguidament, feu clic a la part dreta de la pantalla, on diu Ara prova-ho tu, per arribar a l’apartat pràctic, on heu d’escriure els plurals dels mots presentats. Una vegada escrits els noms, heu de fer clic a les fletxes per comprovar si ho heu fet correctament.

Tal com podeu comprovar, hi ha quatre pàgines d’exercicis que podeu fer consecutivament.

Ara prova-ho tu

  • A la part inferior dreta de la pantalla trobareu tres botons:

Torna a començar

  • A la part inferior esquerra hi ha el botó Mapa per accedir al mapa de la web i des del qual podeu arribar a qualsevol dels apartats, tant pel que fa a la part teòrica com a la pràctica.

Si us hi fixeu, aquesta pantalla té dues parts ben diferenciades: la part superior va adreçada als alumnes ( és la part que ja heu vist); la part inferior va adreçada als mestres i té dues parts: la Guia i l’Avaluació

  • Si feu clic a la Guia, arribareu a l’apartat d’objectius i continguts i als aspectes didàctics i d’organització, tant pel que fa als alumnes com als professors.
  • Si cliqueu a Avaluació entrareu a l’apartat en què els alumnes podran comprovar el seu grau de coneixement en la matèria treballada.

Aquí és interessant de remarcar la possibilitat d’imprimir el que teniu en pantalla, tant si les caselles són plenes com buides. Així, podeu imprimir-ho per resoldre l’avaluació a mà o podeu demanar a l’alumne/a que una vegada omplerts tots els buits, ho imprimeixi i us doni el resultat.

Programació de l’activitat

  • Metodologia. Tot i que l’activitat està concebuda per a alumnes de cicle inicial d’ensenyament primari, pot ser adequada per a alumnat nouvingut a l’ESO. La situació òptima és la de fer les activitats de forma individual en una aula que disposi d’ordinador per fer-la compatible amb activitats simultànies d’altres alumnes. Abans de començar, convé una explicació prèvia per part del professorat.
  • Temporització. Segons el grau de coneixement dels alumnes, aquest material pot ocupar una o més sessions.
  • Recursos. Ordinador amb connexió a Internet i amb accés a impressora.

L’alumnat hauria de disposar d’una fitxa de treball pautada, amb les instruccions del que ha de fer. Malgrat tot, en un inici, molt l’alumnat -recent incorporat al sistena educatiu- no sap llegir instruccions, per la qual cosa cal posar a l’escriptori enllaços directes a les activitats que han de fer i donar les instruccions orals, aixó no treu que didàcticament sigui convenient disposar de fitxes amb les instruccions de les activitats.

Informació complementària

Llengua castellana

Ortografía està pensada per a continguts d’ortografia de llengua castellana. L’estructura és la mateixa per a tots els elements: un apartat teòric amb explicacions sobre les diferents normes ortogràfiques, i un apartat pràctic per a cadascun dels aspectes explicats.
Entre els continguts que podeu treballar hi ha l’accent, les majúscules, la pronunciació i un apartat Otras, on tenen cabuda aspectes ortogràfics com les abreviatures, les sigles i els acrònims, les onomatopeies, expressions incorrectes, els gentilicis, els barbarismes…
Especialment remarcable és l’apartat dels dictats, amb el suport dels arxius de so. Finalment, també cal destacar l’apartat Lengua, amb material de repàs i d’aprofundiment adreçat als cursos de primer cicle d’ESO.
http://roble.pntic.mec.es/~msanto1/ortografia/

Amb l’Ortografía fácil conté materials d’ortografia tant des del vessant teòric com des del pràctic.
S’hi presenten quatre unitats on es parla de l’accentuació, de la puntuació, del consonantisme i de paraules similars amb grafies diferents. Cadascuna d’aquestes unitats es desenvolupa en diferents temes. Finalment, cal destacar els exercicis en tres nivells de dificultat.
http://ortoflash.masterd.es/

L’Ortografia interactiva està compost per dos apartats bàsics:
En el primer, el dels exercicis, hi ha dues possibilitats: la realització d’exercicis interactius i la visualització de proves sobre ortografia per imprimir i passar als alumnes.
El segon apartat presenta teòricament, en forma d’apunts, tota una sèrie d’aspectes relacionats amb l’ortografia. Cal també esmentar els vincles de la part inferior de la pantalla principal, que són com un calaix de sastre amb recursos útils per al món de l’ensenyament, no necessàriament relacionats amb la llengua: cançons, poemes, llatí, càlcul, lectures, valors…
http://adigital.pntic.mec.es/~aramo/ortogra/ortogra.htm

Tornar al principi del document