La finalitat d’aquest curs és proporcionar informació al professorat d’educació infantil sobre els recursos que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta etapa.
Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d’informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l’aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, col·laboratiu, multimèdia, en diversos formats (html, Flash, pdf…) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent.
Encara que la major part dels recursos presentats es troben a la xarxa, també es treballen alguns programes que cal instal·lar a l’ordinador com són dos programes de dibuix, el Tux Paint i el Kid Pix, i un programa amb diverses activitats educatives, el GCompris.
Per seguir aquest curs podeu optar entre:
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte.
El disseny d’un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, un primer dilema:
Si l’opció escollida hagués estat la primera, s’haurien elaborat mòduls que portarien títols com: “Blocs”, “Quaderns virtuals”, “WebQuest”, ” JClic”, etc.; mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l’oferta formativa del Departament d’Educació. També cal considerar que el nostre propòsit pretén oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.
Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de les diferents àrees de l’educació infantil va semblar el més adient; a cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú.
El segon dilema, un cop pressa aquesta decisió, va ser com distribuir les pràctiques al segon mòdul. Es podia fer seguint les diferents àrees, però el treball a infantil és global, i molts recursos seran útils per treballar diferents àrees, la qual cosa feia difícil la distribució, per la qual cosa es va decidir finalment el següent esquema, basat en blocs globals de continguts que inclouen diferents àrees:
Cada mòdul té 4 pràctiques i 1 ó 2 exercicis que s’han de lliurar, en el termini convingut, al tutor o tutora.
Vegeu el calendari de l’activitat.