D177: Dibuix lineal amb l'ordinador (QCAD)

Guia del curs

Taula de continguts

Informació del curs

La Linkat és la distribució educativa de GNU/Linux que ofereix el Departament d’Educació i Universitats amb la finalitat de poder proveir l’accés a un sistema operatiu completament lliure. Forma part d’una actuació d’aquest departament per impulsar l’ús del programari lliure que comporta, entre altres avantatges, l’extensió de l’alfabetització digital respectant la legalitat, la promoció dels principis del treball col·laboratiu, tan necessaris perquè la societat del coneixement avanci pels camins de la garantia de la igualtat d’oportunitats i l’efectiva llibertat de tria al mercat.

El curs “Dibuix lineal amb l’ordinador (QCad)” que realitza la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació per via telemàtica és un curs d’introducció a l’ús de programes de dibuix tècnic, prenent com a eina el programa QCad, que ve integrat amb la distribució Linkat, repartida a tots els centres educatius de Catalunya.

Format

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

Estructura

La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes en sis mòduls (45 hores) i un projecte (15 hores).

Elements dels mòduls

Els mòduls consten de:

Les pràctiques comencen amb una explicació estructurada del funcionament de les ordres. Després continuen amb exercicis guiats pels tutorials en què s’explica un concepte de manera detallada el primer cop que s’introdueix, de manera que, en posteriors utilitzacions, s’hi fa cada cop una referència més ràpida, considerant-se el concepte assimilat.

Per a la posterior realització dels exercicis, és imprescindible que tots els conceptes de les pràctiques s’hagin entès totalment. Si amb les explicacions del material no queden prou clars, l’alumnat té a la seva disposició un tutor o tutora, al qual poden consultar qualsevol aspecte del curs.

Es pressuposa que l’alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses mínims en el maneig de l’ordinador i l’entorn d’Internet. Per realitzar aquest curs l’alumnat ha de disposar de correu electrònic.

Pràctiques

Observareu que algunes de les pràctiques estan realment poc documentades per escrit, però per ajudar a realitzar-les s’han creat uns videotutorials amb el programa wink, que expliquen pas a pas la realització del dibuix. Aquests tutorials són els que segueixen amb detall la realització pràctica dels dibuixos.

Si en alguns del dibuixos de les pràctiques no es veuen prou clares les cotes, podeu clicar sobre les figures i s’ampliaran a la seva mida real.

Funcionament dels tutorials

Per a una visualització correcta dels tutorials us caldrà:

Barra de control

Les icones Back i Next us serviran per avançar o retrocedir en el seguiment del tutorial.

Exercicis

Els exercicis són els elements que permeten fer un seguiment avaluatiu de l’alumnat per part dels tutors o de les tutores. Els exercicis són replantejaments dels recursos, destreses i conceptes plantejats a les pràctiques dels mòduls corresponents. La seva realització és estrictament individual i cal que sigui així per aconseguir un bon aprenentatge al llarg del curs.

Els exercicis s’han de lliurar dins l’entorn educampus. A l’apartat Exercicis de cada mòdul, trobareu, per a cada exercici, la indicació sobre la manera de lliurar-lo:

Quan hàgiu finalitzat els exercicis d’un mòdul, envieu un missatge al vostre tutor/a a la Tutoria de l’educampus. El missatge ha d’incloure una llista en què cal fer constar els exercicis del mòdul corresponent que heu fet.

Descàrrega dels materials

És convenient que us descarregueu material del vostre curs corresponent a dibuixos a mig fer o bé ja acabats, necessaris per a la realització de les primeres pràctiques.

Calendari del curs

Vegeu el calendari de l’activitat.