![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
|||||||||||||
Mostra d'unitats didàctiques
![]() |
||||||||||||||||
Probabilitat | |
L'objectiu d'aquesta pràctica és, com el de totes les d'aquest mòdul, donar idees.
|
|
![]() |
La llei empírica de l'atzar |
Per a la introducció didàctica del concepte de probabilitat és fonamental poder fer simulacions. A partir de les simulacions, constatarem el fet que si es fan moltes repeticions d'una experiència aleatòria, la freqüència relativa del nombre d'èxits d'un esdeveniment tendeix a estabilitzar-se entorn a un valor fix: la probabilitat de l'esdeveniment. Aquesta és la llei empírica de l'atzar i, com a empírica que és, només la podrem comprovar amb l'experimentació. Veurem tot seguit que la Wiris ens pot ajudar també en aquesta tasca. |
|
![]() |
|
Una simulació amb la Wiris per fer visual la
llei empírica de l'atzar.
Una mostra del resultats de tres vegades que hem fet la simulació |
|
És clar que per fer simulacions ens cal una taula de nombres aleatoris... o la possibilitat de generar-los amb l'ordinador. Aquest és el cas. Amb la calculadora Wiris tenim diverses possibilitats de generació de nombres aleatoris seguint una distribució uniforme. La funció aleatori és un exemple de funció que, segons els arguments, retorna una resposta o una altra.
Les primeres línies del codi de l'activitat didàctica que ara podreu analitzar servirien, per elles soles (tot i que després no tenen incidència directa en la llei empírica de l'atzar ni les emprem directament en la pràctica), per constatar quina és la influència de l'atzar en els resultats d'una experiència aleatòria. |
|
Amb la Wiris podem simular les tirades d'un dau i fer recomptes |
|
|
Com sempre podeu accedir a la pràctica totalment elaborada. Però ara de moment pot se rinteressant que escriviu les tres línies que s'han comentat i repetiu diverses vegades el càlcul; així veureu les diferències que s'observen d'una vegada a l'altra i la influència de l'atzar en les simulacions. |
![]() ![]() |
Per fer visual la llei empírica de l'atzar, haurem de repetir un procediment com el que acabem de comentar, però no per al total de tirades sinó per cada nombre de tirades, i haurem d'observar què passa (i ho farem mitjançant la generació d'un gràfic) quan aquest nombre de tirades va augmentant. Com en altres ocasions, ara us proposem primer de tot que feu l'activitat i després ja n'analitzarem el codi. Cliqueu a la icona de pantalla activa que teniu a l'esquerra (on s'obre automàticament el tauler gràfic) i repetiu l'experimentació algunes vegades per veure novament les diferències d'una simulació a una altra. Veureu que si treballeu en línia heu d'esperar uns segons perquè s'acabi el càlcul; però per si voleu treballar amb la WirisDesktop us podeu baixar l'activitat en un fitxer comprimit amb l'altra icona de l'esquerra.
|
|
Vegem el codi que ha permès fer l'activitat anterior. Ja hem comentat que les primeres línies generen n tirades d'un dau i compten quants sisos han sortit. Però no ens interessa veure-ho en el total de les 200 tirades, sinó per cada nombre de tirades de l'1 al n. Això es podria fer amb la comanda compta_element aplicada per cada nombre de tirades, mitjançant una sentència per.. en però d'aquesta manera el càlcul és molt repetitiu i laboriós i fins i tot la Wiris Desktop diu "que no pot acabar el càlcul per falta de temps" per poc gran que sigui n. Com a alternativa proposem unes sentències de programació per anar fent el compte element a element a partir de la llista LL de tirades. Construïm dues llistes, una, nsis, que dóna el nombre de sisos que han sortit fins aquell moment (i tirades) i l'altra, Frel que en el lloc i hi té la freqüència relativa dels sisos que han sortit en les i primeres tirades.
El següent pas serà fer el dibuix; es comença per definir el tauler i es construeix una llista de punts per fer el gràfic. Segur que interpreteu adequadament aquestes línies de comandes: |
![]() |
|
...O potser no la mostra en alguna simulació? És clar que no, tot depèn de l'atzar! Aquesta és "la gràcia" de fer aquest tipus d'activitats amb alumnes, que entenguin per una banda la llei empírica de l'atzar però per una altra coneguin la variabilitat dels resultats estadístics. Aquesta variabilitat és més gran com més menut és el nombre de repticions que es fa en la simulació, com podeu comprovar si canvieu en la primera línia de codi 1000 per 200, per exemple: 200 tirades són "molt poques" per constatar la llei empírica de l'atzar. Per si es vol aprofitar aquesta idea gràfica per introduir el concepte d'interval de tolerància/de confiança, s'han incorporat unes informacions a la pantalla gràfica. Proveu de repetir l'experimentació, observeu la variabilitat i veureu que sovint (poc més o menys una de cada 20 vegades) tot i que la tria aleatòria s'ha fet correctament, el resultat queda fora d'aquest interval. Aquesta idea l'haurien de donar amb molta més insistència els elaboradors d'enquestes!
|
|
![]() |
|
Un exemple d'una simulació amb 200 tirades que
ha quedat fora de l'interval de tolerància.
|
|
Podeu veure que la variabilitat és
més gran amb 200 tirades que amb 100. L'interval de tolerància,
(que quan es fa una enquesta i no una simulació dóna el marge
d'error) és molt més ampli en aquest cas. Però en un cas i en l'altre està calculat amn un vivell de confiança del 95,5% (en certa manera podem dir que "ens equivoquen una de cada 20 vegades que repetim la simulació") |
|
Les darreres línies de codi, que elaboren els textos que es presenten són les següents: | |
![]() |
|
Si us ha interessat el tema, podeu
trobar una proposta d'exercici voluntari... o
potser la gènesi d'un projecte per al treball final! (En aquest cas
convé que llegiu un comentari ![]() |
|
![]() |
La distribució normal |
Si engegueu l'activitat següent de la manera habitual, podreu fer algunes reflexions de caràcter didàctic sobre la distribució normal a partir d'una gràfica inicial, que és justament la de la funció de densitat de probabilitat de la distribució normal estàndard.
Experimenteu-hi!
|
|
Us recordem que podeu ampliar manualment la part visible de la finestra. Pot ser interessant que en aquest cas ho feu amb l'eix horitzontal per a algunes de les activitats que us aconsellem:
|
|
A continuació, es comenten alguns aspectes del codi amb què s'ha preparat l'activitat. El podreu consultar fàcilment si engegueu i tanqueu el tauler gràfic.
|
|
![]() |
|