|
-
ÚNICAMENT cal fer 1 projecte
a triar d'entre les 3 propostes descrites a continuació. La que
més us faci el pes.
-
Les característiques
comunes als tres projectes les teniu descrites al final
Projecte 1
Una proposta didàctica
Penseu en una proposta didàctica
elaborada des d'una o diferents àrees curriculars que inclogui un
treball d'imatge fixa digital per part dels alumnes; qualsevol relacionat
amb els mòduls del curs: amb les fonts de les imatges, el seu tractament
i la seva posterior inclusió en un document Write o Impress.
-
Trobareu exemples de propostes
de treball al mòdul 5.
-
Envieu al tutor, en un document
Write, la informació següent:
- Nom de la proposta
- Objectius educatius que
planteja la proposta
- Continguts de les diferents àrees curriculars implicades
- Breu descripció del projecte
- Fonts de les imatges
- Programari que utilitzareu
- Treball de tractament
d'imatge
- Nivell al qual s'adreça
la proposta
-
Exemple: la Cursa Ciclista del
mòdul 5
-
- Nom de la proposta:
Una cursa ciclista
-
- Objectiu de la proposta:
elaborar un document que integri continguts de tractament d'imatge digital
(ús de càmera digital, escàner i tractament d'imatge)
i continguts de diferents àrees.
-
- Continguts de les diferents àrees curriculars implicades: Llenguatge periodístic
esportiu; elaboració d'una notícia (Llengua), expressió
corporal; esports (Educació física); gràfics i escales
(Matemàtiques)...
-
- Breu descripció del projecte: Es tracta d'elaborar una notícia d'un diari esportiu
a partir d'una imatge trucada d'un ciclista guanyant una cursa, amb almenys
un gràfic i un text d'unes 200 paraules de confecció pròpia,
on el/la protagonista sigui el/la propi/pròpia alumne/a.
-
- Fonts de les imatges:
escàner i càmera de fotografiar digital; elaboració
pròpia.
-
- Programari que utilitzareu:
Gimp (captura, elaboració i tractament de les imatges);
Write (elaboració document final).
-
- Treball de tractament d'imatge:
Hi haurà 3 imatges: una imatge trucada a partir d’una fotografia
d’un diari i una fotografia de la cara d’un alumne; i un títol
i un gràfic a escala d’un possible recorregut de la cursa.
-
- Nivell al qual s'adreça
la proposta: 1r cicle d'ESO
Projecte 2
Els referents poètics de la imatge
Històricament, les imatges
gràfiques, i la fotografia especialment, han estat per
excel·lència les reines de la representació de la
realitat, amb els anys però aquesta unió de documental,
"realista", ha anat perdent força vers d'altres aspectes.
Actualment es poden crear imatges
de coses inexistents, dotades d'un "realisme" gairebé insultant.
Això fa que els temes de les imatges gràfiques hagin evolucionat
cap a formes i maneres d'expressió que defugen molts cops d'emprar
eines i recursos de caire massa representatiu per tal de poder aconseguir
així copsar l'atenció de l'espectador.
Així doncs, un dels aspectes
més significatius de les imatges actuals són els que
fan esment a la referencialtat, al concepte poètic que té
tota imatge.
En l'exercici que us proposem
a continuació, us demanem és que creeu una imatge amb un alt contingut
referencial, sobre un d'aquests tres aspectes:
1.- Un dels grans temes de la nostra societat: la marginalitat, el terrorisme...
2.- Un tema d'extrema actualitat
3.- Un tema que pugui interessar-vos personalment
A continuació us expliquem breument com ha estat feta la imatge
d'exemple
per tal d'orientar-vos una mica en la vostra feina:
Podeu
veure-la si feu clic aquí
Es parteix
de set imatges separades i que res tenen a veure entre elles
Les imatges
són les següents: les plantes del fons, les rajoles del terra,
els
peus,
el bodegó amb el menjar i un primeríssim pla d'una rosa.
Imatge
1: les plantes del fons. Sobre un full blanc s'han pintat unes ratlles
amb
tèmpera,
algunes d'elles s'han aigualit per evitar que la imatge sigui massa
precisa.
S'ha escanejat el resultat.
Imatge
2: les rajoles del terra. S'ha partit d'una imatge fotogràfica d'unes
rajoles
típiques
de terrat i s'ha posteritzat. El resultat s'ha enganxat com a nova capa
dos cops
més, s'ha desplaçat cadascuna d'elles i s'hi ha aplicat una
densitat
prou
baixa per què sigui possible veure-les totes i no poder-ne precisar
cap,
després
s'han acoplat entre elles mateixes.
Imatge
3: els peus. S'ha vectoritzat a setze colors una imatge d'uns peus que
calcen
unes abarques. El procés de vectoritzat el que fa és reduir
els colors de
la imatge
a taques planes independents una de l'altra. Després d'aquest procés
s'han
.. les taques de color que ens han interessat. Si no teniu o no saber fer
anar
un programa
que permeti vectoritzar imatges i us interessa fer una cosa similar,
podeu
fer aquest procés de la següent forma: posteritzeu la imatge
que us
interessi,
imprimiu-la i retalleu-ne els trossos que us sobrin i escanejeu-la.
Podeu
acabar d'ajustar-la a mà, abans de l'escanejat, amb un pinzell o
després
dins
del propi Gimp. Retornant al que us estavem explicant, posteriorment a tot
aquest
procés i amb el resultat desitjat dins de l'ordinador, el que s'ha
fet és copiar
la nova
apariència de la imatge dels peus i enganxar-la dos cops més
com a
nova
capa, s'han desplaçat i ajustat de nivells entre elles per tal d'indefinir
els
seus
límits i crear així una sensació una mica angoixant.
S'han acoplat les
capes
dels peus entre elles i després s'ha acoplat tot el conjunt i s'ha
colorejat.
Imatge
4: el bodegó amb el menjar. S'han aplicat diversos filtres i canvis
de
saturació
fins a aconseguir indefinir prou les seves formes i fer així que
suggereixin
sense ser. S'ha duplicat la capa i a aquesta segona s'hi han eliminat
els colors
i s'ha intervingut sobre ella amb el contrast i la brillantor fins a
aconseguir
crear una imatge gairebé blanca, com el fons, fent així que
sembli un
objecte
inexistent, un objecte que ens parla de la presència d'una absència.
Aquesta
nova capa s'ha col·locat darrere de la que té color. S'ha
acoplat
novament
tota la imatge i s'han afegit els marges.
Imatge
5: la rosa, Se l'hi han aplicat diversos filtres fins aconseguir que tingui
un
aspecte
que ens suggereixi un segell de cera. S'ha enganxat com a nova capa
dins
de la imatge que estem confeccionant.
Imatges
6 i 7: s'han importat com a capes des de imatges noves que només
contenien
text, s'ha fet així per tal de poder fer deformacions i girs sobre
elles i
que aquestes
no afectessin en res al conjunt de la imatge. Finalment s'ha
acoplat
tota la imatge.
Metodologia
de treball aconsellada:
Triar el tema.
Cercar i introduir a l'ordinador
les imatges que creieu necessàries.
Preneu com a norma desar-les
en documents independents de forma que si espatlleu alguna
capa de la imatge final, sempre pogueu recuperar la imatge
originària.
Des del Gimp, creeu una
imatge nova de 20*15 cms i una resolució de 72
píxels/polzada, aquesta resolució és suficient per
veure la imatge correctament a través del monitor
i farà que no us pesi massa l'arxiu.
En aquest document nou, amb
o sense fons, aneu introduint els diferents elements
per capes de forma que pugueu treballar cada una d'elles de forma
independent. No oblideu anar-les acoplant entre elles quan us faci falta,
penseu però que un cop acoplada la imatge ja no
podreu fer marxa enrera a no ser que tingueu una còpia
per capes del mateix arxiu.
Al final del procés,
i si voleu consevar la imatge desglossada per capes, per a poder-hi treballar quan us interessi, deseu-la en format xcf.
Deseu també una còpia
amb compressió jpg, aquesta és la que haureu d'enviar,
juntament amb tots el originals, enganxada al missatge que adrecereu al
vostre tutor/a on, a més a més, haureu d'explicitar quins
passos heu seguit per arribar a obtenir el vostre resultat.
Projecte 3
Representació d'una de les diferents
escenes d'un conte
Títol: L'ou blau.
Text d'Annie Bournat publicat
a la revista Tupí nº 19. Abril 1990
Extret del llibre Mil anys de
contes, vol. 1 Edicions Baula. Barcelona 1994
Primera escena:
Aquest matí,
en Bibú, el conillet, ha trobat un
ou al jardí. És un ou molt curiós,
un ou tot blau.
Veniu a veure-ho!, crida en Bibú, tot content. Mireu quin ou
més bonic que he trobat!
Les gallines
s'hi han acostat fent coc, coc, coc!:
Pf! Quin ou més ridícul! Nosaltres en fem de molt més bonics.
I els nostres són
més grossos,-
han afegit les oques amb menyspreu-.
Ja ens canses amb aquesta
birria d'ouet blau.
"A ningú no li agrada
el meu ou", pensa en Bibú ofés.
"Doncs molt bé, me'l
vendré, ben car. Seré ric i
em podré comprar moltes pastanagues."
Segona escena
Se'n ha anat al poble i s'ha instal·lat al mig del mercat.
I crida:
Qui em vol comprar
aquest ou blau?
Oh!, quin ou blau més lleig!,
diu la gent. Segur que no és bo per menjar. Ens estimem més els ous blancs per fer truites.
"Ningú no em vol
comprar l'ou, pensa el conillet decebut. Ja
està, l'oferiré a la grangera.
Estarà contenta i em donarà
pastanagues
per donar-me'n les gràcies."
Tercera escena
Però quan la grangera
veu l'ou blau crida:
Quin ou més horrible!
I si a dins hi hagués un drac? O bé un monstre maligne amb dents
enormes? Vés-te'n de pressa Bibú amb aquest ou
que fa por!
"A ningú no
li agrada el meu ou, pitjor per a ells!",
pensa en Bibú. I s'en torna a casa seva
tot trist. Posa l'ou en un racó.
Però les seves potes s'han tenyit de
blau i estan enganxoses. És de l'ou
que s'ha començat a desfer. Aleshores
el conillet es llepa les potes per rentar-se-les:
huuum! És deliciós.
Escena final
El meu ou blau és
de sucre!, exclama en Bibú entusiasmat.
I ara endevina que fa en
Bibú. S'està menjant el seu ou blau i troba que el sucre
encara és millor que les pastanagues.
Plantejament de l'exercici
Trieu una de les tres primeres
escenes, la que us faci més gràcia de representar.
Cerqueu les imatges que us
puguin fer falta a revistes, fotografies, Internet...
Feu una representació
de l'escena tenint en compte el que s'hi descriu. L'escena pot ésser
representada des d'un punt de vista analògic, és a dir mostrant
els elements que descriu l'autora o bé des d'un punt de vista referencial,
és a dir, donant preferència a les expressions de sentiments
per sobre de la pròpia situació ambiental.
Els colors que diferencien
el text de la lectura hi són per ajudar-vos a veure què haureu
de cercar segons el camí triat, les zones on el text és verd
són aquelles que prendran importància en representacions
de caire més analògic, les zones amb text vermell, són
les que haureu de prioritzar en cas de representacions més referencials.
Metodologia de treball aconsellada
Triar l'escena i el punt
de vista des del qual la tractareu.
Cercar i introduir a l'ordinador
les imatges que creieu necessàries, probablement amb un fons i dues
o tres coses en tindreu prou per tal de donar l'ambientació adequada.
Deseu-les en documents independents
de tal forma que si esparraqueu alguna capa de la imatge final, pogueu
recuperar la imatge originària.
Des del Gimp, creeu
una imatge nova de 20*15 cms i una resolució de 72 píxels/polzada,
aquesta resolució és suficient per veure la imatge correctament
a través del monitor i farà que no us pesi massa l'arxiu.
En aquest document nou, amb
o sense fons, aneu introduint els diferents elements per capes de forma
que pogueu treballar cadascuna d'elles de forma independent.
Al final del procés,
i si voleu consevar la imatge desglossada per capes per a poder-hi treballar
quan us interessi, deseu-la en format xcf. La còpia en *.xcf no
cal que l'envieu al vostre tutor/a.
Deseu també una còpia
amb compressió jpg, aquesta és la que haureu d'enviar enganxada
al missatge que adrecereu al vostre formador/a.
Si desitgeu fer més
d'una composició, a l'estil de làmines diferents que expliquin
situacions diferents, consulteu-lo amb el vostre tutor/a.
Consideracions comunes
als 3 projectes
En qualsevol cas, només
podreu enviar al vostre tutor un únic arxiu comprimit amb *.zip
o *.rar. Si convé ajuntar dos o més documents, ho feu en
UN únic arxiu.
En qualsevol dels projectes
triats s'imposa una enviament d'un arxiu comprimit que tindrà per
nom cognom_proj.zip i que no sobrepassi en CAP cas els 500 Kb d'espai
( mig "mega" ). En cas de volums superiors haureu de consultar abans amb
el vostre tutor/a.
Us recordem que la durada de
la vostra tasca del projecte final ha de ser de 12 hores, i els projectes
estan pensats per tal que us pugueu acollir a aquesta estimació
de temps de treball.
En qualsevol dels casos el format
de l'arxiu d'imatge exportat ha de ser en format *.jpg, ja que ocupa menys
espai que l'original ( el *.xcf).
Per a qualsevol aclariment relacionat
amb el projecte final cal que us dirigiu al vostre tutor/a. Resulta aconsellable
notificar al tutor/a, abans de començar el projecte, el projecte triat
per al seu desenvolupament.
|