Enrere Mòdul 7
Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital---
Pràctica 

 
Les textures

El fet de prestar atenció a les diferents textures dels objectes ens obre un món nou de possibilitats, en acostar-nos a ells, aquests esdevenen més suggerents i això fa que sovint trobem més interessant la representació d'un fragment d'aquests que no pas de tot el conjunt.

A la imatge del costat pot observar-se com la presència d'una textura a la superfície de la peça, ajuda a donar força i caràcter.

La textura és bàsicament el que defineix la superfície tàctil de qualsevol objecte, mostrant la textura podem augmentar el realisme de l’objecte fotografiat, fer-lo més tàctil i més creible, especialment si es tracta d’un objecte conegut.

També ens permet remarcar-lo i fer així que aquest destaqui per damunt dels altres elements de la imatge.

Així, per exemple, si prenguéssim com a punt de referència la fotografia de les fruites de la pràctica anterior, tot i que no podríem sentir ni el pes ni la textura d’aquestes a les nostres mans, si en féssim una representació molt acurada de volums i textures ens ajudaria a fer recordar sensacions que ja hem tingut en d’altres ocasions en tocar la fruita real. 

A través de la textura també podem veure un objecte des d'un altre punt de vista diferent i fins i tot arribar a convertir-lo en un element irreal i difícilment cognoscible.

La il·luminació que millor revela les textures és una llum lateral, aquesta ens permet llegir les ombres i això és precissament el que ens crea la il·lusió òptica de la seva existència. 

La representació de la textura pot també esdevenir un avantatge o un inconvenient dins d’una representació, així, per exemple, si el que volem representar són les mans d’una persona gran, feta pels anys i per una feina manual, l'element textura ens ajudarà molt.

Si contràriament a això el que volem és anunciar alguna mena de crema hidratant i regeneradora i per fer-ho emprem unes mans joves, l'existència de textura ens pot arribar a fer malbé la imatge i provocar disfuncions entre el producte anunciat i la representació gràfica obtinguda. 
A les imatges superiors se'ns mostra com un únic element, pot tenir diferents representacions en funció de la quantitat de textura representada i per tant, en funció d'això suggerir-nos coses diferents.
   
La creació d'un cartell aplicant diverses tècniques
 
  • Des del GIMP, recupereu la imatge rosa2.jpg
 
  • Examineu la finestra de filtres si voleu aplicar els que més us agradin, i deseu la imatge amb un altre nom. Conserveu l'arxiu original rosa2.jpg.
 
  • Torneu al fitxer original rosa2.jpg i, al menú Filtres, feu clic sobre Millora | Afila. Veureu que la imatge, si la deixéssiu així, us hauria quedat, fins i tot, massa enfocada.
  • No és el cas, no la deixareu així. Seguiu amb el menú Filtres, però ara aneu a Soroll | Dispersa RGB.
 
 

En el quadre de diàleg emergent, poseu les característiques de la imatge inferior.

 
  • Ara, la imatge ha agafat gra, ha perdut volumetria, i s'ha convertit en un element de caire molt més gràfic.

  • Seleccioneu l'eina Text i feu un clic damunt l'arxiu, aproximadament, per la part superior de la rosa. Us sortirà un quadre de diàleg on haureu d'introduir el següent: "Sant Jordi".
 
 
  • Podeu seleccionar una font una mica més rica de les que feu servir habitualment als documents del processador de text, amb algun excés de formes, o més carregat. Feu clic al quadre blanc de Tipus de lletra per canviar la font. Podeu triar entre Marigold o alguna de la família Lucida, amb una mida més aviat generosa. Seleccioneu el color vermell. No té perquè sortir exactament igual que a la pantalla, però, aproximadament, els paràmetres que heu aplicat són aquests:

 
  • El text s'haurà col·locat en una capa nova, és a dir, permet de bellugar-lo.

  • Treballant a la capa de text, seleccioneu: 

  • Marqueu a la finestra nova les mides següents perquè, aproximadament, es vegi una cosa similar:

 
  • Dupliqueu la capa de text amb Capes / Duplica la capa:

 
  • Amb la capa nova seleccionada, aneu a Filtres / Difumina / Difuminació Gaussiana i apliqueu els criteris següents per donar moviment de fons en segon terme:

 
 
  • Obtindreu el resultat final
  • Si voleu, li podeu adjudicar un nom i desar-ho. Si voleu, a més a més, podeu fer la imatge més gran o més petita, o incloure-hi una altra capa amb el nom, l'any actual o el que més us vingui de gust.