Contextualització
dels projectes de treball a l'aula
Quan un professor/a,
col·lectiu, o centre es planteja l'oportunitat o la necessitat
d'integrar el treball amb imatges digitals a les activitats d'aula, sol
pensar en tres possibilitats:
- Que la integració
sigui a càrrec del professorat. El treball amb imatges digitals
corre a càrrec del docent i el seu objectiu és l'elaboració
de materials de suport o d'avaluació que els alumnes utilitzaran
a les aules; o bé l'elaboració de documents, cartells...
amb els quals el centre, com a institució, o l'aula, com a grup
natural, pugui comunicar, sol·licitar, participar en activitats
conjuntes amb altres institucions o grups...
- Que siguin
els alumnes que integrin el treball d'imatge digital en les seves produccions
proposades des de les diferents àrees curriculars, tant si és
amb el grup classe, cicle, seminari, centre...
- Sistemes mixtos
en els quals professors i alumnes intervenen en alguns dels moments
de la producció.
Per regla general,
cal tenir present que el treball de tractament de la imatge digital no
és un objectiu en si mateix, sinó que ha de relacionar-se
sempre amb necessitats que provenen de les diferents àrees, de
manera que esdevé un mitjà més. Així, vosaltres
o els vostres alumnes tractareu imatges digitals per expressar-vos, o
per reforçar continguts de ciències naturals, o per avaluar
el nivell d'adquisició d'un determinat contingut, o per comunicar
millor una idea o projecte...
El tractament
de les imatges digitals s'ha d'anar introduint progressivament a les programacions
de les diferents àrees, i s'ha de considerar com un contingut transversal
del currículum. Cada professor/a, cada centre, han de determinar,
en el seu àmbit, estratègies oportunes per alfabetitzar
els alumnes amb un conjunt de procediments que tenen un valor comunicatiu
innegable, i exigir-ne la utilització en determinats moments.
Abans d'entrar
en continguts concrets de tractament de la imatge digital, us presentem
treballs que inclouen el treball de tractament d'imatge digital que han
elaborat diferents professors.
Feu-hi un cop
d'ull. És una bona manera de contextualitzar tot el treball que
se us proposa en aquest mòdul.
GRAN
FITXATGE
Objectius:
crear una falsa notícia de diari, de manera que els nois vegin que tot
es pot manipular.
Descripció del treball: el que es pretén fer
és inventar una notícia, integrar-la dins la portada d'un diari, de manera
que sembli verídica.
Font de les imatges: escàner, banc d'imatges,
Internet
Nivell: 2n cicle d'ESO
Jordi Sitges,
Escola Vedruna
EL
POBLE PALESTÍ, VERGONYA O FUTUR
Objectius:
elaborar un cartell al·lusiu a la situació del poble palestí.
Descripció del treball: s'elabora el cartell a partir de
diferents imatges amb l'objectiu de sensibilitzar els alumnes sobre el
tema.
Font de les imatges: Internet
Nivell: ESO
Àngels Mustienes,
IES de Sant Just
VA
DE PROBLEMES
Objectius:
dramatitzar problemes senzills de matemàtiques.
Descripció del treball: els alumnes creen situacions que
es puguin expressar matemàticament. Les fotografien i integren
les imatges en un document electrònic, on afegeixen els textos.
Ho imprimeixen i elaboren un racó de matemàtiques.
Àrea/àrees: matemàtiques, llengua
Nivell: Ed. primària
Font de les imatges: càmera digital
Dúnia Cervià,
CEIP L'Aulet
GAUDINT
GAUDÍ
Objectius:
observació de l’obra d’Antoni Gaudí en la seva dimensió
arquitectònica, escultòrica i cromàtica, a través
de les fotografies fetes pels alumnes.
Descripció del treball: es pretén que
els alumnes treballin l’arquitectura de Gaudí per mitjà
de les fotografies que han fet en la visita cultural als principals edificis
de l’arquitecte català. Posteriorment, després de revelar ells
mateixos les fotografies (en blanc i negre), es treballarà el fotomuntatge
i el tractament informàtic de les imatges.
Àrea/àrees: educació visual
i plàstica
Font de les imatges: escàner, càmera,
Internet i les fotografies
Nivell: 2n cicle d'ESO
Programari d'adquisició d'imatges: escàner
Mireia Vilallonga,
IES Montsoriu
LA
DONZELLA DELS CABELLS D'OR
Objectius:
conèixer una llegenda popular a través d'un taller de visual
i plàstica, fotografia i imatge digital.
Descripció del treball: coneguda la llegenda, es creen els
decorats i els personatges. Es fortografien els diferents quadres, s'integren
en un document electrònic i es reprodueixen els diàlegs.
Àrea/àrees: educació visual i plàstica,
llengua, coneixement del medi social
Claustre del CEIP
Vidademany, Aiguaviva del Gironès
UN
ALTRE SANT JORDI, SI US PLAU!
Objectius:
crear una adaptació de la llegenda de Sant Jordi.
Descripció
del treball: hi ha un treball de llengua quant a comprensió
de la llegenda, adaptació i diàlegs dels personatges; hi
ha un treball també de visual i plàstica quant al dibuix;
i encara un altre d'ús dels MAV quant a la digitalització
amb l'escàner i l'elaboració del document electrònic
final.
Àrea/àrees:
llengua, coneixement del medi social, visual i plàstica
Font de les imatges:
escàner
Alumnes de cicle
superior del CEIP de Prats de Lluçanès
BODEGONS
Objectius:
aprendre a compondre, comparar i trobar diferències entre composicions.
Descripció dels treballs: els alumnes preparen diferents
composicions (bodegons) eliminant algun element.
Àrea/àrees: visual i plàstica, llengua, altres
àrees
Font de les imatges: càmera digital
Nivell: necessitats educatives especials
Materials del SAIP
(Seminari d'Audiovisual d'Educació Infantil i Primària),
2004/2005.
UNA
OBRA DE TEATRE
Objectius:
fer una presentació amb PowerPoint, escanejar o tractar imatges
de l'actuació dels alumnes de la classe, i resumir les escenes
del teatre en bafarades o textos petits.
Descripció del treball: presentació
amb PowerPoint de l'obra (resumida) de teatre feta aquest curs.
Àrea/àrees: quan es va fer l'obra,
intervenien moltes àrees; durant el muntatge,
l'àrea de llengua.
Font de les imatges: càmera de vídeo,
escàner
Nivell: cicle inicial d'educació primària
Pilar de Bolós,
CEIP L'Aulet
TALLER
DE TRACTAMENT DE LA IMATGE
Objectius:
crear imatges surrealistes.
Descripció del treball: en l'àmbit del treball sobre
l'obra de Dalí, es retoquen algunes imatges dels seus quadres i
s'hi incorporen imatges dels alumnes.
Àrea/àrees: visual i plàstica
Font de les imatges: Internet, escàner
NIvell: cicle superior d'educació primària
Teresa Pigrau, CEIP
Coves d'en Cimany
|