Enrera
Guia
Curs de full càlcul avançat
 
 

Consideracions prèvies

El Curs de full càlcul avançat que presenta l'Àrea TIC del Departament d'Educació en el marc de la formació per via telemàtica, és una actualització del curs anomenat Aplicacions educatives del full de càlcul a l'entorn Excel. Està basat en un curs que inicialment era presencial, Fulls de càlcul en Framework. Aplicacions estadístiques, i que es va adequar a la modalitat de curs a distància en suport telemàtic. Més tard, es va adaptar a l'entorn de l'Excel i s'hi van introduir algunes pràctiques relacionades amb la gestió educativa. En aquesta última versió s'ha adaptat al full de càlcul Calc de l'OpenOffice. Cal destacar també d'aquest curs el fet que és totalment d'autoestudi i d'autoaprenentatge. 

Es pressuposa que l'alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses mínims en el domini de l'entorn Windows o Linux i d'Internet. Ha de disposar del correu electrònic que l'Àrea TIC del Departament d'Educació ofereix als docents de Catalunya d'àmbit no universitari.

Versió de l'OpenOffice

Com hem dit anteriorment, aquest curs està dissenyat per fer servir el Calc de l'OpenOffice. Aquest és un programa lliure que us podeu baixar d'internet. En concret, la versió que haureu de fer servir és la 2.0.2 en català, que trobareu a http://www.softcatala.cat/prog126.htm

Tutoria

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en l'estudi dels diferents mòduls, i a qui podrà formular, per via de la missatgeria de l'Educampus, les consultes i les preguntes que calguin, i pugui demanar orientacions en el desenvolupament del projecte de final de curs. El tutor farà una assistència personalitzada a cada participant. 

Per a consultes i comentaris sobre aspectes de qualsevol mòdul que comportin aclarir conceptes o dubtes generalitzats, arrodonir exemples, fer puntualitzacions o qualsevol particularitat que demani una intervenció per part del tutor a tots els alumnes, es faran servir els missatges genèrics a tot el grup d'alumnes assignats al mateix tutor, tot emprant, com sempre, l'Educampus.

Elements dels mòduls

Els mòduls consten de: 

  • Objectius del mòdul. 
  • Pràctiques amb base teòrica. És el text bàsic d'estudi del curs i té el format d'explicacions més o menys detallades de cada un dels aspectes d'estudi, exemplificant-se i concretant-se en un format de pràctica. Cada pràctica conté la proposta de com hauria de ser la solució.
  • En el desenvolupament de la pràctica, a part de les indicacions directes per dur-la a terme, l'alumnat pot accedir, si en té necessitat, a un seguit de pautes més detallades de les indicacions directes, i a les consultes que li permetin tenir una informació completa sobre el tema, l'aspecte, o la particularitat del full de càlcul consultat. El detall de desenvolupament de les pràctiques se simplifica a mesura que l'aspecte tractat ho ha estat en una pràctica anterior, recordant a l'alumnat en quina pràctica i en quin mòdul es tracta per primera vegada. Quan l'aspecte tractat es considera plenament assimilat, no es fa cap referència anterior. 

    Són a l'abast de l'alumnat les solucions de les pràctiques. Són fitxers de llibres, segons el concepte de llibre del Calc de l'OpenOffice: un per mòdul. El nom d'aquests fitxers de llibres està compost per la paraula Mòdul i el número de mòdul corresponent; per exemple, Mòdul1 correspondria al mòdul primer. Cada un d'aquests llibres contenen fulls de càlcul, que tenen per nom el mateix que els que la pràctica suggereix que es doni. Per exemple, el nom que se suggereix que es doni al full de càlcul de la pràctica 3 del mòdul 1 és Euroregions; així doncs, el tercer full de càlcul del llibre Mòdul1 té per nom Euroregions
     

  • Exercicis: els participants en el curs es familiaritzaran amb els conceptes adquirits, els quals aprofundiran mitjançant la resolució d'uns exercicis proposats. Aquests exercicis són els elements que permeten al tutor del curs fer un seguiment avaluatiu de l'alumnat. Els exercicis són replantejaments dels recursos, destreses i conceptes plantejats en les pràctiques del mòdul corresponent. 
  • La resolució dels exercicis, perquè tingui el seu efecte avaluatiu, es recomana que sigui personal, és a dir, que cada alumne resolgui de manera individual l'exercici i en proposi la solució més adient. Les dinàmiques de treball en grup per part dels alumnes dificulten aquest seguiment avaluatiu; tot i així, seran permeses sempre que els grups de treball no siguin mai de més de dos alumnes i que es comuniquin prèviament al tutor o tutora corresponent. En qualsevol cas, el projecte de final de curs sempre es farà de manera individual (vegeu Projecte fi de curs). 

    Els exercicis s'especifiquen amb un nom que està referenciat per un codi de tres caràcters. Aquest codi està format per la lletra E, el número del mòdul i el número d'ordre de l'exercici. Per exemple, l'exercici 4 del mòdul 2 és Jocs amb paraules, i el seu codi és E24.

    No tots els exercicis s'han de lliurar obligatòriament. A cada mòdul trobareu especificats quins són de resolució voluntària. 

    Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. 

Lliurament dels exercicis

El lliurament dels exercicis per part de l'alumnat al tutor o a la tutora es farà de la manera següent: 

  • Canvieu el nom de cada llibre d'exercicis per un altre format pels 7 primers caràcters de l'identificatiu de l'alumne i el número del mòdul a què corresponen els exercicis. És a dir, si la Sra. Maria Frigola, que té l'identificatiu mfrigola@..., ha d'enviar els exercicis del mòdul 2, el fitxer que enviarà serà mfrigol2.ods. En aquest fitxer hi haurà un llibre amb els fulls corresponents a tots els exercicis proposats. 
  • Lliureu el fitxer del llibre reanomenat del mòdul corresponent adjuntant-lo en un missatge adreçat al tutor del curs. El lliurament dels exercicis d'un mateix mòdul es faran tots junts. 
Projecte fi de curs

Una vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de acabar-lo en el mateix curs acadèmic en què ha elaborat els exercicis, i haurà de desenvolupar un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos tot basant-se en els fulls de càlcul, i que sigui, prioritàriament, una aplicació didàctica. Caldrà que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada un dels mòduls per poder tenir dret al certificat del curs.
 

Directrius per desenvolupar el projecte fi de curs

El projecte de final de curs és una aplicació d'un o més fulls de càlcul. Aquí, l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs en les eines, els recursos i les estratègies presentades en el material didàctic. Això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la prèvia de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls. 

En el projecte, l'alumnat utilitzarà funcions, gràfics (si és el cas), recursos, estratègies, etc., que s'han exposat en els diferents mòduls.

Els fulls de càlcul han d'anar acompanyats d'un document on s'expliciti l'objectiu de l'aplicació, el funcionament i una breu explicació de les fórmules i els recursos utilitzats. Aquest document haurà ser un document de text i haurà de tenir les parts següents: 

    • Títol 
    • Autor 
    • Dades professionals de l'autor (centre de treball, assignatures que imparteix...) 
    • Justificació de la proposta (el perquè del projecte) 
    • Nivell educatiu a qui va adreçat 
    • Temàtica 
    • Consideracions prèvies (a la part descriptiva del projecte) 
    • Com està construït el full o fulls (part descriptiva del projecte) 
    • Plantejament didàctic, si s'escau (exemplificació d'una aplicació didàctica del projecte)

Fases en l'elaboració del projecte

En funció del calendari que trobareu més endavant, podeu contemplar les fases següents:

  • Proposta o propostes de projecte. Tot projecte serà prèviament formulat en proposta detallada adreçada al tutor o tutora del curs. El tutor o la tutora estudiarà la proposta i, en cas de dubte, la consultarà amb la resta de tutors i tutores del mateix curs. 
  • Aprovació o no de la proposta. El tutor comunicarà als participants l'aprovació de la proposta o les rectificacions oportunes.
  • Lliurament d'una versió prèvia. Els participants lliuraran als tutors una versió no acabada del projecte perquè aquests puguin valorar el seu abast real i aconsellar-ne els canvis corresponents.
  • Lliurament de la versió definitiva. Els participants lliuraran la versió definitiva del projecte acompanyada de la documentació en format text abans descrita. 

  • Requeriments del projecte

    • Ha de ser una aplicació en l'àmbit educatiu que utilitzi diversos recursos tot basant-se en els fulls de càlcul. Excepcionalment, es poden acceptar d'altres aplicacions en funció de l'especialitat del participant.
    • Ha de ser individual i original.  
    • Ha d'haver estat presentat en els terminis establerts i seguint les fases exposades anteriorment. 
    Elements a avaluar en el projecte
    • Que compleixi els requeriments del projecte. 
    • El grau de dificultat de desenvolupament de l'aplicació. 
    • L'aplicació educativa o de gestió del projecte i la seva metodologia necessària en el seu ús. 
    • Els recursos i les estratègies usats. 
    • Les fórmules presentades i el seu grau d'optimització. 
    • La presentació global del projecte (disseny) i, en particular, la de cada part que compon el projecte. 

    Calendari del curs   

    Vegeu calendari de l'activitat.

    Format

    Per seguir aquest curs, podeu optar entre:

    • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
    • Descarregar tot el curs en format HTML des de la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després, podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet

    Icones i elements de navegació

    Les icones utilitzades són:

    Informació
    Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
    Pràctica
    Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
    Atenció !
    Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementàries a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
    Comentaris. Per accedir als suggeriments, comentaris i idees complementàries.
    Animació. Clicant en aquesta icona podreu observar una animació d'algun procediment explicat.

    Els elements de navegació són:

    1
    Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
    1
    Us indica la pràctica activa en què esteu treballant.
    Enrera
    Permet retornar al nivell anterior.
    Exercicis
    Permet accedir als exercicis, a les dades o a les solucions del mòdul activat.
    Amunt
    Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
    Guia
    Permet accedir a la guia del curs.
     

     

       
     
    Amunt