D200: Estratègies TIC per a l'ESO

Guia del curs

Taula de continguts

Presentació

Com aprendre aprofitant el potencial de les TIC? Aquesta és la pregunta que mira d’encarar aquest curs, centrant-se en l’etapa educativa de secundària obligatòria (ESO).

Respondre aquesta pregunta i trobar fórmules per fer de les TIC el substrat de l’actuació pedagògica del segle XXI és un repte a què ens compromet el compliment de la Llei Orgànica d’Educació.

Per tal de facilitar la comesa, l’objectiu principal d’aquest curs és mostrar algunes iniciatives sorgides de les aules que poden contribuir a acordar la modernitat de la societat xarxa amb la fermesa de l’experiència pedagògica i la tradició.

Des d’aquesta perspectiva es prioritzarà l’aplicació didàctica i real dels diferents conceptes i eines, deixant en un segon pla els coneixements tècnics.

Objectius

Format

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

Estructura

La durada del curs és de 60 hores, comptant mòduls i projecte. La càrrega lectiva assignada als mòduls és de 45 hores i la que correspon al projecte de 15 hores.

Relació de mòduls del curs:

  1. Evolució pedagògica amb les TIC
  2. Els blocs. Tipologia i estratègies d’incorporació a l’aula.
  3. Els blocs i la creació de comunitat. Introducció a La Prestatgeria Virtual de la XTEC.
  4. La Viquipèdia a les aules
  5. Escoles en Xarxa
  6. Aplicacions didàctiques amb moodle
  7. La creació de coneixement amb el treball cooperatiu al Kampus de les Aules obertes.

Coneixements previs

Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de sistemes operatius d’ordinadors domèstics. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, descomprimir fitxers ZIP, navegar per Internet i enviar correus electrònics.

Requeriments tècnics

Els materials d’aquest curs s’han dissenyat per ser treballats amb qualsevol navegador web actual (Firefox, Mozilla, Internet Explorer...) amb el Javascript i les galetes (cookies) activades. Aquestes eines són accessibles des del DVD Materials de formació 2007 o des de l’aplicatiu CDWeb (http://jasper.xtec.cat:7451/cdweb/CDpaquet.GeneralServlet).

El seguiment del curs es pot dur a terme des de qualsevol sistema operatiu.

Tutoria

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l’assessorarà i l’orientarà en el treball dels diferents mòduls. L’alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l’espai de seguiment del curs (Moodle) que es disposarà a tal efecte. Es recomana utilitzar el fòrum per fer les consultes, suggeriments i recomanacions, deixant els missatges privats com a segona opció. per norma, la comunicació no s’establirà via correu electrònic, llevat de casos molt excepcionals.

La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés d’aprenentatge de cada participant basant-se amb els exercicis i a la participació dins l’espai Moodle del curs.

Lliurament d'exercicis

El lliurament d’exercicis es durà a terme al final de cada mòdul i des de la mateixa plataforma de formació. En altres ocasions, les activitats s’hauran de realitzar sobre determinats serveis que hi ha disponibles a la xarxa. En cada moment se us donaran instruccions de com fer-ho.

Projecte

L’alumnat del curs ha de dur a terme un projecte final on es reflecteixin i duguin a la pràctica els coneixements assolits.

Calendari

Calendari
Inici del cursdimarts, dia 16 d'octubre de 2007
Fi de cursdimarts, dia 15 d'abril de 2008
Data lliurament exercicis
Mòdul 1 dimarts, dia 30 d'octubre de 2007
Mòdul 2 dimarts, dia 13 de novembre de 2007
Mòdul 3 dimarts, dia 27 de novembre de 2007
Mòdul 4 dimarts, dia 11 de desembre de 2007
Mòdul 5dimarts, dia 15 de gener de 2008
Mòdul 6 dimarts, dia 29 de gener de 2008
Mòdul 7 dimarts, dia 12 de febrer de 2008
Projectededicació aproximada 12 hores
Proposta del projectedivendres, dia 15 de febrer de 2008
Inici del projectedimarts, dia 19 de febrer de 2008
Revisió seguiment del projectedimarts, dia 11 de març de 2008
Fi del projectedimarts, dia 8 d'abril de 2008