El cilindre s'ha de girar 45º en torn a l'eix X de la figura, de manera que quedi en la posició correcta segons es pot veure en la figura 1.
![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és arribar a controlar el funcionament de les ordres que permeten moure objectes en l'espai tridimensional. |
|
Ordres: Alinear, Simetría 3D, Gira 3D, Matriz 3D | |
![]() |
La pràctica consisteix en la creació d'un sòlid per a la unió de dos sòlids de revolució i altres sòlids per crear per diferència els buits necessaris. Es disposa d'un fitxer de suport, en el qual hi ha els blocs per fer les figures de revolució. |
![]() |
|
Figura 1. Làmina finalitzada
|
|
1. Preparació del document | |
|
El dibuix representa 2 eixos perpendiculars amb un punt sobre un d'ells per inserir els blocs predefinits.
|
Figura 2. Selecció de la configuració
de Ventanas
|
|
![]() |
|
Figura 3. El bloc inserit. Vista en
planta i en finestra Isom. SE
|
|
![]() |
Els blocs no es poden utilitzar directament com a contorns per generar sòlids. S'han de descompondre prèviament. El treball descrit a partir d'ara es pot fer en qualsevol finestra gràfica. S'està i se seguirà treballant únicament en el sistema de coordenades universals. D'aquesta manera, el programa ens obliga a utilitzar els comandaments 3D, per orientar i recol·locar els objectes en l'espai. |
2. Creació del sòlid | |
|
|
Figura 4. La regió ja revolucionada
|
|
|
|
Figura 5. Inserció del segon bloc |
|
|
|
Figura 6. Revolució de la segona secció
inserida
|
|
Ara es farà la Unión dels dos sòlids.
|
|
Figura 7. Els dos sòlids units
|
|
Ara s'aixecarà el sòlid resultant, ja que aquest està tombat, sobre el plànol horitzontal. Per fer-ho s'utilitza l'ordre Girar 3D. L'eix de rotació en aquest cas és X. |
|
Figura 8. Rotació 3D entorn a l'eix X,
aplicable al sòlid
|
|
3. Gira 3D | |
Ordre: Girar 3D. Menú: Modificar | Operación en 3D | Girar 3D
|
|
Figura 9. El sòlid després de fer la rotació
3D
|
|
![]() |
Per definir l'eix de rotació, l'AutoCAD dóna diverses opcions. En aquest cas, s'ha escollit l'eje X, i després el programa demana un punt de pas de l'eix, ja que hi ha infinits vectors o eixos paral·lels a l'orientació de l'eix X de l'SCP actiu. En el cas d'haver seleccionat dos puntos, únicament s'haurien indicat dos punts de l'eix (paral·lel a X) que passa per la peça. Segons la direcció que determinen els dos punts indicats, s'està definint un vector (que mira a dreta o a esquerra), i això implica que l'angle de rotació indicat pot resultar en sentit horari o trigonomètric. La diferència entre la rotació 2D i la 3D és que amb la primera l'objecte es mourà dins del plànol actual entorn a un punt de gir. En la rotació 3D l'objecte es mou en l'espai, però en comptes d'indicar només un punt de gir, s'ha d'indicar un vector definit per dos punts. |
|
En el sòlid, vist des d'un altre angle, s'aprecia que està travessat pel cos cilíndric, del qual era segon sòlid, i d'altra banda, el forat del cos cilíndric queda travessat per la zona cònica. S'ha de buidar tot això. Per foradar o treure el tros cilíndric que passa dins del con:
Per foradar o treure el tros cònic que hi ha a l'interior del cilindre:
|
Figura 10. El sòlid vist des d'un altre angle
|
|
![]() |
Les insercions d'ara es faran preferiblement en la finestra gràfica de la planta.
|
![]() |
|
Figura 11. Inserció dels blocs que perforen el
sòlid, en planta i vista 3D
|
|
4. Alinear | |
![]() |
Ara s'ha d'aplicar l'ordre Alinear. Primer es col·loca el buit-cònic dins de la part cònica del sòlid verd. El seu funcionament és el següent:
|
![]() |
|
Figura 12. Punts definidors de l'ordre Alinear |
|
![]() |
Ara s'ha de fer l'alineació del cilindre blau, amb l'eix horitzontal del sòlid verd.
|
Figura 13. Alineament del cilindre blau
|
|
![]() |
|
Figura 13. Resultat després de diferenciar els
sòlids
|
|
![]() |
Falten els forats per a la subjeció de la peça en els seus extrems. Per fer-ho, es crea un cilindre sòlid, de 10 unitats de diàmetre i altura 40 . Es continua estant en el sistema de coordenades universals.
|
Figura 14. Dibuix d'un cilindre sòlid
en un punt qualsevol
|
|
|
|
Figura 15. Alineació del cilindre en el sòlid
verd
|
|
Ara es desplaça aquest cilindre de manera que travessi el sòlid verd. El desplaçament es fa des d'un punt qualsevol de l'espai, 15 unitats en direcció X positiva, 0 unitats en direcció Y, i -5 unitats en direcció Z negativa.
|
|
Figura 16. Desplaçament del cilindre
|
|
El cilindre s'ha de girar 45º en torn a l'eix X de la figura, de manera que quedi en la posició correcta segons es pot veure en la figura 1.
|
|
Figura 16. Rotació 3D del cilindre entorn a l'eix
X del sòlid
|
|
5. Matriz 3D | |
Mitjançant l'ordre Matriz 3D, polar, es copia el cilindre blau 4 vegades entorn de l'eix X de la peça. Les matrius 3D requereixen un eix per aplicar-les, en comptes del punt que requereixen les matrius 2D.
|
|
Figura 17. Aplicació de la Matriz 3D polar
|
|
6. Simetría 3D | |
![]() |
S'han de copiar per Simetría 3D els 4 cilindres blaus al costat de la dreta. La Simetría 3D utilitza un plànol definit per 3 punts, per fer la reflexió. En aquest cas, el plànol ques s'utilitza és paral·lel al YZ i passa pel centre del sòlid. Aquest punt de pas pot ser el centre o un quadrant de la part cònica del sòlid verd, com també qualsevol punt de l'eix vermell paral·lel a Y que passa pel sòlid. |
![]() |
|
Figura 18. Resultat d'aplicar la Simetría
3D respecte al plànol YZ
|
|
![]() |
Apliqueu ara la diferència de sòlids per obtenir el forats de la peça.
|
Figura 18. Els 8 forats cilíndrics fets
|
|
|
Per acabar la pràctica només cal arrodonir amb radi 6 unitats la intersecció de les parts cilíndrica i cònica. S'emprarà l'odre Empalme.
|
Figura 18. A l'esquerra, selecció d'arestes (a
traços) a Empalmar, i a dreta el resultat
|
|
![]() |
Deseu el dibuix a la carpeta Practiques amb el nom m7_pr1a.dwg. |
![]() |
|