|
||||||||||||||||
Consideracions prèvies El Curs de full càlcul avançat que presenta l'Àrea TIC del Departament d'Educació en el marc de la formació per via telemàtica, és una actualització del curs anomenat Aplicacions educatives del full de càlcul a l'entorn Excel. Està basat en un curs que inicialment era presencial, Fulls de càlcul en Framework. Aplicacions estadístiques, i que es va adequar a la modalitat de curs a distància en suport telemàtic. Més tard, es va adaptar a l'entorn de l'Excel i s'hi van introduir algunes pràctiques relacionades amb la gestió educativa. En aquesta última versió s'ha adaptat al full de càlcul Calc de l'OpenOffice. Cal destacar també d'aquest curs el fet que és totalment d'autoestudi i d'autoaprenentatge. Es pressuposa que l'alumnat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i destreses mínims en el domini de l'entorn Windows o Linux i d'Internet. Ha de disposar del correu electrònic que l'Àrea TIC del Departament d'Educació ofereix als docents de Catalunya d'àmbit no universitari. Versió de l'OpenOffice Com hem dit anteriorment, aquest curs està dissenyat per fer servir el Calc de l'OpenOffice. Aquest és un programa lliure que us podeu baixar d'internet. En concret, la versió que haureu de fer servir és la 2.0.2 en català, que trobareu a http://www.softcatala.cat/prog126.htm Tutoria A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en l'estudi dels diferents mòduls, i a qui podrà formular, per via de la missatgeria de l'Educampus, les consultes i les preguntes que calguin, i pugui demanar orientacions en el desenvolupament del projecte de final de curs. El tutor farà una assistència personalitzada a cada participant. Per a consultes i comentaris sobre aspectes de qualsevol mòdul que comportin aclarir conceptes o dubtes generalitzats, arrodonir exemples, fer puntualitzacions o qualsevol particularitat que demani una intervenció per part del tutor a tots els alumnes, es faran servir els missatges genèrics a tot el grup d'alumnes assignats al mateix tutor, tot emprant, com sempre, l'Educampus. Elements dels mòduls Els mòduls consten de:
En el desenvolupament de la pràctica, a part de les indicacions directes per dur-la a terme, l'alumnat pot accedir, si en té necessitat, a un seguit de pautes més detallades de les indicacions directes, i a les consultes que li permetin tenir una informació completa sobre el tema, l'aspecte, o la particularitat del full de càlcul consultat. El detall de desenvolupament de les pràctiques se simplifica a mesura que l'aspecte tractat ho ha estat en una pràctica anterior, recordant a l'alumnat en quina pràctica i en quin mòdul es tracta per primera vegada. Quan l'aspecte tractat es considera plenament assimilat, no es fa cap referència anterior. Són a l'abast de l'alumnat
les solucions de les pràctiques. Són fitxers de llibres, segons
el concepte de llibre del Calc de l'OpenOffice: un per mòdul. El nom
d'aquests fitxers de llibres està compost per la paraula Mòdul
i el número de mòdul corresponent; per exemple, Mòdul1
correspondria al mòdul primer. Cada un d'aquests llibres contenen
fulls de càlcul, que tenen per nom el mateix que els que la pràctica
suggereix que es doni. Per exemple, el nom que se suggereix que es doni
al full de càlcul de la pràctica 3 del mòdul 1
és Euroregions; així doncs, el tercer full de càlcul
del llibre Mòdul1 té per nom Euroregions.
Els exercicis s'especifiquen amb un nom que està referenciat per un codi de tres caràcters. Aquest codi està format per la lletra E, el número del mòdul i el número d'ordre de l'exercici. Per exemple, l'exercici 4 del mòdul 2 és Jocs amb paraules, i el seu codi és E24. No tots els exercicis s'han de lliurar obligatòriament. A cada mòdul trobareu especificats quins són de resolució voluntària. Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. Lliurament dels exercicis El lliurament dels exercicis per part de l'alumnat al tutor o a la tutora es farà de la manera següent:
Una vegada acabat l'estudi
dels diferents mòduls, el participant que vulgui tenir dret al
certificat del curs haurà de acabar-lo en el mateix curs acadèmic
en què ha elaborat els exercicis, i haurà de desenvolupar un projecte
que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos tot basant-se en els fulls de càlcul, i que sigui, prioritàriament, una aplicació didàctica. Caldrà
que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis
de tots i cada un dels mòduls per poder tenir dret al certificat
del curs. Directrius per desenvolupar el projecte fi de curs El projecte de final de curs és una aplicació d'un o més fulls de càlcul. Aquí, l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs en les eines, els recursos i les estratègies presentades en el material didàctic. Això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la prèvia de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls. En el projecte, l'alumnat utilitzarà funcions, gràfics (si és el cas), recursos, estratègies, etc., que s'han exposat en els diferents mòduls. Els fulls de càlcul han d'anar acompanyats d'un document on s'expliciti l'objectiu de l'aplicació, el funcionament i una breu explicació de les fórmules i els recursos utilitzats. Aquest document haurà ser un document de text i haurà de tenir les parts següents:
Fases en l'elaboració del projecte En funció del calendari que trobareu més endavant, podeu contemplar les fases següents:
Calendari del curs Format Per seguir aquest curs, podeu optar entre:
Icones i elements de navegació Les icones utilitzades són:
Els elements de navegació són:
|
|||||||||||||||||||||||||