|
Consideracions prèvies |
|
|
|
Des de l'any 1997, els centres d'educació infantil i primària
de Catalunya disposen del programa WinPri de gestió academicoadministrativa.
Aquest programari permet gestionar les bases de dades de l'alumnat,
pares i mares, i mestres de les escoles, amb múltiples possibilitats
d'edició de llistats, etiquetes i documents, mitjançant
els diferents mòduls que formen l'esmentat programa.
L'any 2002 va arribar a les escoles un CD que contenia la versió
5.0 del programa WinPri. Una de les novetats que incloïa era
una nova versió del procés d'avaluació representada
per dos mòduls nous: Infantil i Primària.
Com que aquests nous mòduls presentaven un procés
molt innovador i diferenciat respecte a la versió anterior,
es va mantenir l'antic mòdul d'avaluació amb el sobrenom
Avaluació 4.2. La nova versió del programa
presentava, també, un nou mòdul sobre gestió
econòmica. La formació d'aquest mòdul va ser
prioritària, i va deixar la formació dels nous mòduls
d'avaluació per més endavant.
Finalment, ha arribat el moment de fer la formació. No ha
esta una tasca senzilla, ja que no hem d'oblidar que l'avaluació
és l'únic procés del programa WinPri que implica
la coordinació i el treball de tot el claustre i cal pautar-la
molt. Per això, recomanem que llegiu bé cada una de
les pràctiques abans de fer cap exercici.
Aquesta nova versió del procés d'avaluació
dóna resposta a aquells centres que ja fa temps que treballen
amb l'avaluació 4.2 del WinPri i demanen més versatilitat.
També està destinada a aquells altres centres que,
en el seu moment, no es van sentir identificats amb el model tancat
que presentava la versió antiga i buscaven un altre tipus
d'informe.
|
|
|
|
Objectius del curs |
|
|
|
La finalitat d'aquest curs és donar la formació
necessària sobre el funcionament dels mòduls Infantil
i Primària i donar a conèixer les diferents
maneres d'avaluar i, sobretot, el ventall de possibilitats que presenten
els mòduls a l'hora de confeccionar un informe per als pares.
Diferents formats d'infomes:
- Informe basat en els continguts:
parteix d'enunciar un contingut, i mitjançant algunes frases,
definir el nivell, l'evolució, les dificultats, etc. Aquest
informe és semblant al que fins ara es feia amb la versió
anterior.
- Informe basat en els objectius:
aquest sistema parteix d'un enunciat que descriu un objectiu concret
(3r nivell de concreció). A cada objectiu se'l qualifica
i, per tant, s'utilitza una taula de valors i no pas un banc de
frases. Els objectius són els que cada trimestre determini
l'escola i, per tant, cal temporalitzar-los.
- Informe amb objectius específics per a alguns alumnes
determinats (ACI).
- Informes mixtos: combinació de continguts
i objectius.
|
|
|
|
Estructura del curs |
|
|
|
Els materials d'aquest curs estan
agrupats en un mòdul introductori, un petit glossari i cinc
mòduls propis del curs d'avaluació d'infantil i primària.
El mòdul introductori conté
la informació següent:
Mòdul W: nocions prèvies del
WinPri.
L'objectiu d'aquest apartat és facilitar el
seguiment correcte del curs a les persones encarregades del procés
d'avaluació al centre que no són usuaris habituals
del programa WinPri, com podria ser el cas dels caps d'estudi. Per
als alumnes ja coneixedors del programa, aquestes pàgines
els serviran de repàs dels elements mínims que cal
recordar del WinPri per fer les pràctiques i els exercicis
d'aquest curs.
Glossari
Els mòduls incorporen
una nova terminologia que val la pena tenir en compte abans de
començar. També pot ser d'utilitat, més endavant,
quan s'hagi de fer l'explicació a la resta del claustre.
Elements
dels mòduls específics
Els mòduls
consten de:
- Objectius
i continguts del mòdul.
- Pràctiques
guiades amb base teòrica. És el text bàsic
d'estudi del curs i té el format d'explicacions més
o menys detallades de cada un dels aspectes d'estudi exemplificant-se
i concretant-se en un format de pràctica.
- Exercicis.
Els participants del curs es familiaritzaran amb els conceptes
adquirits i els aprofundiran mitjançant exercicis proposats.
Aquests exercicis són els elements que permeten fer un
seguiment avaluatiu de l'alumnat per part dels tutors respecte
al curs. Els exercicis són replantejaments dels recursos,
les destreses i els conceptes plantejats a les pràctiques
del mòdul corresponent.
- A l'índex
de cada mòdul, a cadascuna de les pràctiques, i
a cada pàgina d'exercicis hi trobareu, també, una
imatge (la línia del temps) que té com a objectiu
situar-vos en el procés a seguir.

A cada imatge s'hi pot distingir:
- Text en negreta:
actuacions corresponents al mòdul que s'està treballant.
- Text en gris:
actuacions que ja s'han treballat a mòduls anteriors.
- Primera línia:
actuacions corresponents al desenvolupament del procés
de P3.
- Segona línia:
actuacions corresponents al desenvolupament del procés
de 1r.
- Tercera línia:
actuacions corresponents al desenvolupament del procés
de 2n.
- Quadres de color blau
fosc: pràctiques i/o exercicis que es faran en el
mòdul actual.
- Quadres de color blau
clar: pràctiques i/o exercicis que ja s'han fet.
- Quadres de color blau
fosc amb un rombe de color blau clar: aquestes imatges
estan a l'inici de cada pràctica i de la pàgina
dels exercicis, igual que a l'índex de cada mòdul.
Aquests quadres amb el rombe indiquen les actuacions concretes
que es duran a terme en la pràctica actual.
Els mòduls específics
que formen el curs d'avaluació numerats de l'1 al 5 són
els següents:
- Mòdul 1: Definicions
bàsiques
- Mòdul 2: Elaboració
d'un currículum bàsic
- Mòdul 3: Elaboració d'un currículum complex
(agrupaments flexibles, etc.)
- Mòdul 4: L'avaluació
contínua i informes
- Mòdul 5: L'avaluació
final i documents. Preparació del nou curs
L'estructura del programa amb dos mòduls diferenciats
permet treballar diferents estils d'avaluació al mateix temps.
Principalment es treballarà en els cursos de P3, 1r i 2n.
Al final
de cada exercici resolt s'especifiquen els fitxers que s'han de
trametre al tutor dins dels terminis establerts.
La resolució
dels exercicis, perquè tingui el seu efecte avaluatiu, ha
de ser personal, és a dir: cada alumne/a ha de resoldre,
de manera individual, l'exercici i proposar-ne la solució
més adient o l'alternativa més vàlida. El projecte
de final de curs es farà de manera individual (vegeu Projecte
de fi de curs).
Cada alumne/a
treballarà amb una escola DEXX (on XX es corresponen amb
dues xifres) específica per a cadascú.
Al final de
cada mòdul, i després de completar les pràctiques
i els exercicis corresponents, caldrà fer una còpia
de seguretat de l'escola DEXX a la unitat virtual W.
Aquesta còpia de seguretat és la que caldrà
trametre al tutor/a del curs.
Un cop
corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà
a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions
necessàries. Els aspectes d'interès general que es
puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran
en un missatge genèric a tot l'alumnat.
|
|
|
|
Metodologia de treball |
|
El fet
que aquest curs sigui amb suport telemàtic no implica que
les pràctiques i els exercicis s'hagin de fer amb connexió
a Internet, perquè, tot i que això es pot fer, al
cap i a la fi es tracta d'instal·lar
els fitxers dels mòduls a l'ordinador personal (s'aconsella
a la carpeta C:\d123) i treballar en local, sense connexió.
Serà
necessari connectar-se de nou per enviar els exercicis dels mòduls
i fer, si cal, les consultes oportunes. És aconsellable que,
almenys una vegada a la setmana, es miri si hi ha correu entrant,
ja que el tutor/a pot dirigir-se als seus alumnes per completar
i aclarir alguns dels continguts del curs.
|
|
|
|
Escola de treball |
|
Per fer les pràctiques, exercicis i projecte
final del curs, no és necessari la creació de cap escola
nova, ni treballar amb l'escola pròpia de cada un. L'alumne/a
treballarà directament amb la versió de l'escola DEMO,
anomenada DEXX, que li trametrà directament el tutor/a
del curs a cadascú. La instal·lació d'aquesta
escola està degudament descrita a l'apartat de nocions prèvies
del WinPri. |
|
|
|
Requeriments tècnics |
|
Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats
amb els navegadors Netscape i Internet Explorer (versió 4
i superiors), amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines
disponibles al CD-ROM Eines dels materials de formació).
Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements
i unes destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows.
És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
L'alumnat ha de disposar de correu electrònic. La XTEC, Xarxa
Telemàtica Educativa de Catalunya, ofereix als docents de
Catalunya, d'àmbit no universitari, la possibilitat de disposar-ne.
|
|
|
|
Icones i elements de navegació |
|
|
|
Les icones utilitzades són: |
|
|
|
|
Informació. Documentació
sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines. |
|
Pràctiques. Treball
que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades.
Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar
al tutor/a del curs. |
|
Atenció. Aquesta icona
indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la
documentació i a les pràctiques de cada mòdul. |
|
|
|
|
Elements de navegació |
|
|
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
Us indica la pràctica activa en què
esteu treballant. |
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
Permet accedir als exercicis del mòdul
activat. |
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina
consultada. |
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
Permet accedir a les pàgines de nocions
prèvies del WinPri. |
|
Permet accedir al glossari. |
|
Permet la descàrrega dels fitxers instal·ladors
del curs. |
|
|
|
|
Tutoria |
|
A cada participant se li assigna un tutor o tutora
que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents
mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que
calgui per correu electrònic. Per aquest mètode pot
demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar
el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un
seguiment personal del procés de cada participant sobre la
base dels exercicis elaborats. |
|
|
|
Lliurament d'exercicis |
|
Al
final de cada mòdul s'ha de lliurar una còpia de seguretat
de l'escola DEXX al tutor o a la tutora de la manera següent:
- Un cop fetes totes les pràctiques
i els exercicis corresponents al mòdul, feu una còpia
de seguretat a la unitat W.
- Comproveu, a través de l'Explorador
de Windows, que a la unitat W s'ha creat una carpeta nomenada
WIP_DEXX.
Aquesta carpeta conté dos arxius: aaaammdd.ini
i aaaammdd.zip,
on aaaa són els quatre dígits de l'any, mm
els dos dígits del mes i dd els dos dígits
del dia, corresponents a la data en què s'ha fet la còpia
de seguretat.
- Per acabar, heu de trametre,
al vostre tutor/a i en un sol missatge, des de la carpeta Tutoria
del servei d'Educampus, el fitxer aaaammdd.zip
|
|
|
|
Projecte |
|
Una vegada acabats els cinc mòduls que formen
el curs Avaluació d'infantil i primària amb el
WinPri, l'alumne/a ha de dur a terme un projecte que consisteix
a crear amb el programa tot un currículum sencer.
El projecte el fareu també a l'escola DEXX.
Es tracta d'un exercici pràctic, ja que heu de crear el currículum
de final d'un cicle, diferent del cicle inicial treballat al llarg
del curs.
El elements mínims que ha de contenir el projecte
per garantir la seva superació són els següents:
- El currículum d'un nivell de final de cicle
fet com a plantilla (d'aquesta manera la podeu aprofitar per a
la vostra escola).
- Una àrea amb assignació manual, diferent
de la de religió.
- Una àrea nova, amb diferents UP.
- Un banc d'observacions genèric nou.
- Taules de valors diferents de les oficials.
- Un informe amb una frase convertida en observació.
Per tot això, en finalitzar el projecte, caldrà
que feu, novament, una còpia de seguretat que, aquest cop
haurà d'incloure a més a més de Dades
generals d'escola, l'apartat de Plantilles
generals, i la trameteu al vostre tutor/a de la mateixa manera
que heu fet en finalitzar cada mòdul.
|
|
|
|
Calendari |
|
|
|
Vegeu calendari
de l'activitat. |
|
|
|
|
|