Enrera
Guia
Avaluació d'infantil i primària amb el WinPri
 
  Consideracions prèvies
   
 

Des de l'any 1997, els centres d'educació infantil i primària de Catalunya disposen del programa WinPri de gestió academicoadministrativa. Aquest programari permet gestionar les bases de dades de l'alumnat, pares i mares, i mestres de les escoles, amb múltiples possibilitats d'edició de llistats, etiquetes i documents, mitjançant els diferents mòduls que formen l'esmentat programa.

L'any 2002 va arribar a les escoles un CD que contenia la versió 5.0 del programa WinPri. Una de les novetats que incloïa era una nova versió del procés d'avaluació representada per dos mòduls nous: Infantil i Primària. Com que aquests nous mòduls presentaven un procés molt innovador i diferenciat respecte a la versió anterior, es va mantenir l'antic mòdul d'avaluació amb el sobrenom Avaluació 4.2. La nova versió del programa presentava, també, un nou mòdul sobre gestió econòmica. La formació d'aquest mòdul va ser prioritària, i va deixar la formació dels nous mòduls d'avaluació per més endavant.

Finalment, ha arribat el moment de fer la formació. No ha esta una tasca senzilla, ja que no hem d'oblidar que l'avaluació és l'únic procés del programa WinPri que implica la coordinació i el treball de tot el claustre i cal pautar-la molt. Per això, recomanem que llegiu bé cada una de les pràctiques abans de fer cap exercici.

Aquesta nova versió del procés d'avaluació dóna resposta a aquells centres que ja fa temps que treballen amb l'avaluació 4.2 del WinPri i demanen més versatilitat. També està destinada a aquells altres centres que, en el seu moment, no es van sentir identificats amb el model tancat que presentava la versió antiga i buscaven un altre tipus d'informe.

   
  Objectius del curs
   
 

La finalitat d'aquest curs és donar la formació necessària sobre el funcionament dels mòduls Infantil i Primària i donar a conèixer les diferents maneres d'avaluar i, sobretot, el ventall de possibilitats que presenten els mòduls a l'hora de confeccionar un informe per als pares.

Diferents formats d'infomes:

  • Informe basat en els continguts: parteix d'enunciar un contingut, i mitjançant algunes frases, definir el nivell, l'evolució, les dificultats, etc. Aquest informe és semblant al que fins ara es feia amb la versió anterior.
  • Informe basat en els objectius: aquest sistema parteix d'un enunciat que descriu un objectiu concret (3r nivell de concreció). A cada objectiu se'l qualifica i, per tant, s'utilitza una taula de valors i no pas un banc de frases. Els objectius són els que cada trimestre determini l'escola i, per tant, cal temporalitzar-los.
  • Informe amb objectius específics per a alguns alumnes determinats (ACI).
  • Informes mixtos: combinació de continguts i objectius.
   
  Estructura del curs
   
 

Els materials d'aquest curs estan agrupats en un mòdul introductori, un petit glossari i cinc mòduls propis del curs d'avaluació d'infantil i primària.

El mòdul introductori conté la informació següent:

Mòdul W: nocions prèvies del WinPri.

L'objectiu d'aquest apartat és facilitar el seguiment correcte del curs a les persones encarregades del procés d'avaluació al centre que no són usuaris habituals del programa WinPri, com podria ser el cas dels caps d'estudi. Per als alumnes ja coneixedors del programa, aquestes pàgines els serviran de repàs dels elements mínims que cal recordar del WinPri per fer les pràctiques i els exercicis d'aquest curs.

Glossari

    Els mòduls incorporen una nova terminologia que val la pena tenir en compte abans de començar. També pot ser d'utilitat, més endavant, quan s'hagi de fer l'explicació a la resta del claustre.

Elements dels mòduls específics

Els mòduls consten de: 

  1. Objectius i continguts del mòdul.
  2. Pràctiques guiades amb base teòrica. És el text bàsic d'estudi del curs i té el format d'explicacions més o menys detallades de cada un dels aspectes d'estudi exemplificant-se i concretant-se en un format de pràctica. 
  3. Exercicis. Els participants del curs es familiaritzaran amb els conceptes adquirits i els aprofundiran mitjançant exercicis proposats. Aquests exercicis són els elements que permeten fer un seguiment avaluatiu de l'alumnat per part dels tutors respecte al curs. Els exercicis són replantejaments dels recursos, les destreses i els conceptes plantejats a les pràctiques del mòdul corresponent. 
  4. A l'índex de cada mòdul, a cadascuna de les pràctiques, i a cada pàgina d'exercicis hi trobareu, també, una imatge (la línia del temps) que té com a objectiu situar-vos en el procés a seguir.

A cada imatge s'hi pot distingir:

  • Text en negreta: actuacions corresponents al mòdul que s'està treballant.
  • Text en gris: actuacions que ja s'han treballat a mòduls anteriors.
  • Primera línia: actuacions corresponents al desenvolupament del procés de P3.
  • Segona línia: actuacions corresponents al desenvolupament del procés de 1r.
  • Tercera línia: actuacions corresponents al desenvolupament del procés de 2n.
  • Quadres de color blau fosc: pràctiques i/o exercicis que es faran en el mòdul actual.
  • Quadres de color blau clar: pràctiques i/o exercicis que ja s'han fet.
  • Quadres de color blau fosc amb un rombe de color blau clar: aquestes imatges estan a l'inici de cada pràctica i de la pàgina dels exercicis, igual que a l'índex de cada mòdul. Aquests quadres amb el rombe indiquen les actuacions concretes que es duran a terme en la pràctica actual.

Els mòduls específics que formen el curs d'avaluació numerats de l'1 al 5 són els següents:

  • Mòdul 1: Definicions bàsiques
  • Mòdul 2: Elaboració d'un currículum bàsic
  • Mòdul 3: Elaboració d'un currículum complex (agrupaments flexibles, etc.)
  • Mòdul 4: L'avaluació contínua i informes
  • Mòdul 5: L'avaluació final i documents. Preparació del nou curs

L'estructura del programa amb dos mòduls diferenciats permet treballar diferents estils d'avaluació al mateix temps. Principalment es treballarà en els cursos de P3, 1r i 2n.

Al final de cada exercici resolt s'especifiquen els fitxers que s'han de trametre al tutor dins dels terminis establerts.

La resolució dels exercicis, perquè tingui el seu efecte avaluatiu, ha de ser personal, és a dir: cada alumne/a ha de resoldre, de manera individual, l'exercici i proposar-ne la solució més adient o l'alternativa més vàlida. El projecte de final de curs es farà de manera individual (vegeu Projecte de fi de curs).

Cada alumne/a treballarà amb una escola DEXX (on XX es corresponen amb dues xifres) específica per a cadascú.

Al final de cada mòdul, i després de completar les pràctiques i els exercicis corresponents, caldrà fer una còpia de seguretat de l'escola DEXX a la unitat virtual W. Aquesta còpia de seguretat és la que caldrà trametre al tutor/a del curs.

Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat fent-li les observacions, rectificacions i anotacions necessàries. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. 

   
  Metodologia de treball
 

El fet que aquest curs sigui amb suport telemàtic no implica que les pràctiques i els exercicis s'hagin de fer amb connexió a Internet, perquè, tot i que això es pot fer, al cap i a la fi es tracta d'instal·lar els fitxers dels mòduls a l'ordinador personal (s'aconsella a la carpeta C:\d123) i treballar en local, sense connexió.

Serà necessari connectar-se de nou per enviar els exercicis dels mòduls i fer, si cal, les consultes oportunes. És aconsellable que, almenys una vegada a la setmana, es miri si hi ha correu entrant, ja que el tutor/a pot dirigir-se als seus alumnes per completar i aclarir alguns dels continguts del curs.

   
  Escola de treball
  Per fer les pràctiques, exercicis i projecte final del curs, no és necessari la creació de cap escola nova, ni treballar amb l'escola pròpia de cada un. L'alumne/a treballarà directament amb la versió de l'escola DEMO, anomenada DEXX, que li trametrà directament el tutor/a del curs a cadascú. La instal·lació d'aquesta escola està degudament descrita a l'apartat de nocions prèvies del WinPri.
   
  Requeriments tècnics
 

Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb els navegadors Netscape i Internet Explorer (versió 4 i superiors), amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines disponibles al CD-ROM Eines dels materials de formació).

Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... L'alumnat ha de disposar de correu electrònic. La XTEC, Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, ofereix als docents de Catalunya, d'àmbit no universitari, la possibilitat de disposar-ne. 

   
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
   
  Elements de navegació
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Us indica la pràctica activa en què esteu treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Permet accedir a les pàgines de nocions prèvies del WinPri.
Permet accedir al glossari.
Descàrrega
Permet la descàrrega dels fitxers instal·ladors del curs.
   
  Tutoria
  A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant sobre la base dels exercicis elaborats.
   
  Lliurament d'exercicis
  Al final de cada mòdul s'ha de lliurar una còpia de seguretat de l'escola DEXX al tutor o a la tutora de la manera següent: 
  1. Un cop fetes totes les pràctiques i els exercicis corresponents al mòdul, feu una còpia de seguretat a la unitat W.
  2. Comproveu, a través de l'Explorador de Windows, que a la unitat W s'ha creat una carpeta nomenada WIP_DEXX. Aquesta carpeta conté dos arxius: aaaammdd.ini i aaaammdd.zip, on aaaa són els quatre dígits de l'any, mm els dos dígits del mes i dd els dos dígits del dia, corresponents a la data en què s'ha fet la còpia de seguretat.
  3. Per acabar, heu de trametre, al vostre tutor/a i en un sol missatge, des de la carpeta Tutoria del servei d'Educampus, el fitxer aaaammdd.zip
   
  Projecte
 

Una vegada acabats els cinc mòduls que formen el curs Avaluació d'infantil i primària amb el WinPri, l'alumne/a ha de dur a terme un projecte que consisteix a crear amb el programa tot un currículum sencer.

El projecte el fareu també a l'escola DEXX. Es tracta d'un exercici pràctic, ja que heu de crear el currículum de final d'un cicle, diferent del cicle inicial treballat al llarg del curs.

El elements mínims que ha de contenir el projecte per garantir la seva superació són els següents:

  • El currículum d'un nivell de final de cicle fet com a plantilla (d'aquesta manera la podeu aprofitar per a la vostra escola).
  • Una àrea amb assignació manual, diferent de la de religió.
  • Una àrea nova, amb diferents UP.
  • Un banc d'observacions genèric nou.
  • Taules de valors diferents de les oficials.
  • Un informe amb una frase convertida en observació.

Per tot això, en finalitzar el projecte, caldrà que feu, novament, una còpia de seguretat que, aquest cop haurà d'incloure a més a més de Dades generals d'escola, l'apartat de Plantilles generals, i la trameteu al vostre tutor/a de la mateixa manera que heu fet en finalitzar cada mòdul.

   
  Calendari
   
 

Vegeu calendari de l'activitat.

   
   
Amunt