|
El curs Processament de textos avançat és
la versió actualitzada d'un curs presencial però amb la
intenció d'aprofundir en el coneixement de les possibilitats del
programa Word de l'Office 97.
Els objectius del curs són:
- Oferir una panoràmica general de les possibilitats del processador
de textos Microsoft Word, suficients per crear documents, formatar-los,
guardar-los i, finalment, imprimir-los.
- Tractar les possibilitats del Microsoft Word amb relació al
formatatge de pàgines i la seva organització.
- Tractar les potencialitats del Microsoft Word pel que fa al formatatge
de documents mitjançant els estils, diferenciant entre els estils
de caràcter i de paràgraf.
- Aprofundir en el coneixement i la utilització de les taules.
- Donar a conèixer els recursos de Microsoft Word amb incidència
directa en el tractament de documents de gran volum.
- Aprofundir en la configuració i la personalització de
Microsoft Word.
|
|
|
|
Format
|
|
|
|
Per seguir aquest curs podeu optar entre:
- Anar consultant en línia els diferents mòduls.
- Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que
es troben a la portada. Un cop descarregats
tots els fitxers, instal·leu-lo executant el fitxer d58.exe
(s'aconsella instal·lar els materials a l'ubicació C:\d58).
Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense
necessitat d'estar connectats a Internet.
|
|
|
|
Estructura |
|
|
|
La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes
en 48 hores per als mòduls i 12 hores per a la realització
del projecte.
Els materials del curs estan agrupats en 8 mòduls:
- Mòdul 1: Panoràmica general
del Word I
- Ús bàsic del Microsoft Word
- Escriure un document
- Selecció de text. Format manual, format ràpid. Revisió
ortogràfica
- Autoformat mentre s'escriu. Estils de paràgraf, àrea
d'estils
- Inserció d'objectes
- Mòdul 2: Panoràmica general
del Word II
- Introducció a les taules
- Capçaleres i peus de pàgina. Paginació de
documents
- Cercar i substituir (introducció)
- Impressió de documents
- Mòdul 3: Formatatge i organització
de pàgines. Recursos gràfics I
- Les seccions d'un document
- Modificar el format de pàgina
- Columnes d'un document
- Quadres de text
- Les tabulacions de paràgraf
- Recursos gràfics
- Mòdul 4: Formatatge de documents.
Recursos gràfics II
- Els estils
- Crear, modificar i eliminar estils
- Les plantilles de documents
- Organització dels estils a les plantilles. Crear i desar
plantilles
- Recursos gràfics
- Mòdul 5: Taules
- Dibuixar taules
- Formatar cel·les
- Formatar una taula
- Convertir un text en taula
- Seleccionar, copiar i desplaçar parts d'una taula
- Calcular amb taules. Inserció de fulls de càlcul
Excel en documents
- Editor d'equacions científiques i matemàtiques
- Mòdul 6: Recursos per a documents
de gran volum I
- Esquemes
- Document mestre. Marques de revisió
- Pàgines web. Plantilles i assistents automàtics
- Combinar documents
- Formularis
- Mòdul 7: Recursos per a documents
de gran volum II
- Macros. Notes a peu de pàgina
- Referències creuades
- Camps. Taules de continguts i taules d'il·lustracions
- Índex alfabètic
- Mòdul 8: Recursos avançats:
configuració i personalització del Word
- Les opcions del Word
- Configuració de l'autoformat del Word
- Modificació de les barres d'eines
- Modificació dels menús
Els objectes gràfics estan repartits entre els mòduls
1 i 5.
|
|
|
|
Per fer aquest curs es requereixen
uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini de l'entorn
Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... |
|
|
|
Requeriments tècnics |
|
|
|
Les pràctiques i els exercicis contenen enllaços a fitxers
i, segons el navegador utilitzat, la metodologia de treball ha de ser
diferent:
- L'Internet Explorer visualitza els
documents amb possibilitats de manipular-los o no segons la versió
de l'Internet Explorer que tingueu instal·lada al vostre ordinador.
En tot cas, és recomanable obrir el Microsoft Word i recuperar
el fitxer especificat a la carpeta docs
del mòdul respectiu.
- El Netscape permet obrir el Microsoft
Word des del propi navegador fent clic sobre el fitxer que conté
l'enllaç; cal tenir en compte, però, que en desar un document
que ha estat obert des del Netscape, es desa al directori temporal (c:\temp
o c:\windows\temp). Com abans, millor
si els fitxers s'obren des del Word.
En general, és millor tenir obert el Microsoft Word i recuperar
els fitxers especificats a les pràctiques i els exercicis. Tots
els documents necessaris per a la realització de cada exercici
els trobareu a la carpeta docs de cada
mòdul.
|
|
|
|
Icones i elements de navegació |
|
|
|
Les icones utilitzades són: |
|
|
|
|
Informació. Documentació
sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines. |
|
Pràctiques. Treball que l'alumnat
ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques
són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs. |
|
Atenció. Aquesta icona indica
suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació
i a les pràctiques de cada mòdul. |
|
Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica
que ens trobem davant d'una animació en format vídeo,
pel·lícula Flash...
|
|
Canvis
per a la versió del Word 2000. Aquesta icona permet
accedir a informació addicional per als usuaris del Word 2000
amb relació al contingut. |
|
|
|
|
Els elements de navegació són: |
|
|
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
Indica la pràctica activa en què estem
treballant. |
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
Permet accedir als exercicis del mòdul activat. |
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada. |
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
Permet la descàrrega del material del curs per
poder treballar fora de línia. |
|
Permet la impressió del material del curs. |
|
|
|
|
Tutoria |
|
|
|
A cada participant se li assigna un
tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents
mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui
per correu electrònic. Mitjançant aquest mètode pot
demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu
treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del
procés de cada participant basant-se en els exercicis. |
|
|
|
LLiurament d'exercicis |
|
|
|
En la data prevista, cal enviar al tutor els exercicis de cada mòdul,
comprimits en format ZIP. S'envien en un únic fitxer adjunt en
un missatge de correu electrònic. El nom del fitxer ha d'estar
format per l'identificador de l'XTEC més el número de mòdul
corresponent als exercicis (mgarxoc1.zip,
seria, per exemple, el nom del fitxer per trametre corresponent als exercicis
del mòdul 1 de l'alumne mgarxoc@pie.xtec.net).
Les pràctiques dels diferents mòduls corresponen al treball
personal que ha de dur a terme cada alumne/a per assolir els objectius
de cada mòdul i, evidentment, no s'han
de trametre al tutor. No obstant això, poden ser, també,
motiu de consultes al professorat per resoldre els problemes sorgits en
la seva realització.
|
|
|
|
|
|
Projecte |
|
|
|
- Una vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant
que vulgui tenir dret al certificat del curs ha d'acabar-lo en el mateix
curs acadèmic que ha realitzat els exercicis, i ha de desenvolupar
un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos
apresos basant-se en el tractament de textos del Word i que sigui una
publicació d'interès escolar.
- El participant presenta al tutor o a la tutora una o més propostes
de projectes, de les quals se'n concreta una entre ell i la Subdirecció
General de Tecnologies de la Informació, que li donarà
el vist-i-plau.
- Cal que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els
exercicis de tots i cada un dels mòduls, per poder tenir dret
al certificat del curs.
Directrius per desenvolupar el projecte de final
de curs
- El projecte de final de curs serà un document del Word que
integri diferents elements tractats en el curs. Aquí, l'alumnat
ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs; això
fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la
certificació del curs, amb la condició de tenir superats
tots els exercicis dels diferents mòduls.
- El projecte consta d'un document, més o menys extens, que inclou,
com a mínim, els següents elements del Word:
- pàgines alternes
- taula de continguts
- seccions
- capçaleres i peus de pàgina per a cada secció
- almenys una secció en format de columnes (opcional)
- taules
- objectes gràfics
- El document s'ha de basar en una plantilla que també ha de
lliurar-se conjuntament amb el document del projecte.
- El projecte ha d'anar acompanyat d'un document on s'explicitin els
apartats següents:
- títol
- autor
- dades professionals de l'autor (centre de treball, assignatures
que imparteix...)
- nivell educatiu a qui va adreçat
- temàtica
- descripció del projecte
- plantilla utilitzada: descripció dels estils que la integren
- Tot projecte s'ha de formular prèviament com a proposta i ha
d'anar adreçat al tutor o a la tutora del curs. El tutor o la
tutora estudiarà la proposta per si pot ser presentada a la reunió
de coordinació de tutors. En aquesta reunió s'aprovarà
el projecte, si procedeix.
Si a la proposta hi ha qüestions per fer o reformulació
del projecte, és el tutor qui fa saber a l'alumnat les observacions,
puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir
en la proposta per assegurar-se que la proposta de projecte sigui aprovada
en el seu moment.
Tot i que el calendari fixa una data d'inici del projecte, aquesta data
cal entendre-la com a límit i, en conseqüència, és
aconsellable que a meitat del curs (al voltant del 4t mòdul)
es comencin a formular les propostes dels projectes finals.
Requeriments del projecte
- Ha de ser un document d'interès ESCOLAR que utilitzi diversos
recursos del Microsoft Word.
- Ha de ser INÈDIT i INDIVIDUAL.
- Les hores invertides en el desenvolupament del projecte han d'haver
estat aproximadament les hores de treball per a 2 mòduls (és
a dir, unes 12 hores).
- Ha d'haver estat presentat en els terminis establerts.
Elements que s'han d'avaluar en el projecte
- Que compleixi els requeriments del projecte.
- El grau de dificultat de desenvolupament de l'aplicació.
- Els recursos i les estratègies usats.
- La presentació global del projecte (disseny) i en particular
de cada part que el compon.
|
|
|
|
Calendari |
|
|
|
Vegeu calendari
de l'activitat.
|
|
|
 |
|
|
|
|