Enrera
Guia
Processament de textos avançat
 
 

El curs Processament de textos avançat és la versió actualitzada d'un curs presencial però amb la intenció d'aprofundir en el coneixement de les possibilitats del programa Word de l'Office 97.

Els objectius del curs són:

  • Oferir una panoràmica general de les possibilitats del processador de textos Microsoft Word, suficients per crear documents, formatar-los, guardar-los i, finalment, imprimir-los.
  • Tractar les possibilitats del Microsoft Word amb relació al formatatge de pàgines i la seva organització.
  • Tractar les potencialitats del Microsoft Word pel que fa al formatatge de documents mitjançant els estils, diferenciant entre els estils de caràcter i de paràgraf.
  • Aprofundir en el coneixement i la utilització de les taules.
  • Donar a conèixer els recursos de Microsoft Word amb incidència directa en el tractament de documents de gran volum.
  • Aprofundir en la configuració i la personalització de Microsoft Word.
   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant el fitxer d58.exe (s'aconsella instal·lar els materials a l'ubicació C:\d58). Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes en 48 hores per als mòduls i 12 hores per a la realització del projecte.
Els materials del curs estan agrupats en 8 mòduls:

  • Mòdul 1: Panoràmica general del Word I
    • Ús bàsic del Microsoft Word
    • Escriure un document
    • Selecció de text. Format manual, format ràpid. Revisió ortogràfica
    • Autoformat mentre s'escriu. Estils de paràgraf, àrea d'estils
    • Inserció d'objectes
  • Mòdul 2: Panoràmica general del Word II
    • Introducció a les taules
    • Capçaleres i peus de pàgina. Paginació de documents
    • Cercar i substituir (introducció)
    • Impressió de documents
  • Mòdul 3: Formatatge i organització de pàgines. Recursos gràfics I
    • Les seccions d'un document
    • Modificar el format de pàgina
    • Columnes d'un document
    • Quadres de text
    • Les tabulacions de paràgraf
    • Recursos gràfics
  • Mòdul 4: Formatatge de documents. Recursos gràfics II
    • Els estils
    • Crear, modificar i eliminar estils
    • Les plantilles de documents
    • Organització dels estils a les plantilles. Crear i desar plantilles
    • Recursos gràfics
  • Mòdul 5: Taules
    • Dibuixar taules
    • Formatar cel·les
    • Formatar una taula
    • Convertir un text en taula
    • Seleccionar, copiar i desplaçar parts d'una taula
    • Calcular amb taules. Inserció de fulls de càlcul Excel en documents
    • Editor d'equacions científiques i matemàtiques
  • Mòdul 6: Recursos per a documents de gran volum I
    • Esquemes
    • Document mestre. Marques de revisió
    • Pàgines web. Plantilles i assistents automàtics
    • Combinar documents
    • Formularis
  • Mòdul 7: Recursos per a documents de gran volum II
    • Macros. Notes a peu de pàgina
    • Referències creuades
    • Camps. Taules de continguts i taules d'il·lustracions
    • Índex alfabètic
  • Mòdul 8: Recursos avançats: configuració i personalització del Word
    • Les opcions del Word
    • Configuració de l'autoformat del Word
    • Modificació de les barres d'eines
    • Modificació dels menús

Els objectes gràfics estan repartits entre els mòduls 1 i 5.

   
  Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
 
  Requeriments tècnics
   
 

Les pràctiques i els exercicis contenen enllaços a fitxers i, segons el navegador utilitzat, la metodologia de treball ha de ser diferent:

  • L'Internet Explorer visualitza els documents amb possibilitats de manipular-los o no segons la versió de l'Internet Explorer que tingueu instal·lada al vostre ordinador. En tot cas, és recomanable obrir el Microsoft Word i recuperar el fitxer especificat a la carpeta docs del mòdul respectiu.
  • El Netscape permet obrir el Microsoft Word des del propi navegador fent clic sobre el fitxer que conté l'enllaç; cal tenir en compte, però, que en desar un document que ha estat obert des del Netscape, es desa al directori temporal (c:\temp o c:\windows\temp). Com abans, millor si els fitxers s'obren des del Word.
    En general, és millor tenir obert el Microsoft Word i recuperar els fitxers especificats a les pràctiques i els exercicis. Tots els documents necessaris per a la realització de cada exercici els trobareu a la carpeta docs de cada mòdul.
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.

Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Canvis per a la versió del Word 2000. Aquesta icona permet accedir a informació addicional per als usuaris del Word 2000 amb relació al contingut.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Indica la pràctica activa en què estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega del material del curs per poder treballar fora de línia.
Impressió
Permet la impressió del material del curs.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui per correu electrònic. Mitjançant aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria fa un seguiment personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis.
   
  LLiurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, cal enviar al tutor els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP. S'envien en un únic fitxer adjunt en un missatge de correu electrònic. El nom del fitxer ha d'estar format per l'identificador de l'XTEC més el número de mòdul corresponent als exercicis (mgarxoc1.zip, seria, per exemple, el nom del fitxer per trametre corresponent als exercicis del mòdul 1 de l'alumne mgarxoc@pie.xtec.net).

Les pràctiques dels diferents mòduls corresponen al treball personal que ha de dur a terme cada alumne/a per assolir els objectius de cada mòdul i, evidentment, no s'han de trametre al tutor. No obstant això, poden ser, també, motiu de consultes al professorat per resoldre els problemes sorgits en la seva realització.

   
 
Amunt
  Projecte
   
 
  • Una vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs ha d'acabar-lo en el mateix curs acadèmic que ha realitzat els exercicis, i ha de desenvolupar un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos apresos basant-se en el tractament de textos del Word i que sigui una publicació d'interès escolar.
  • El participant presenta al tutor o a la tutora una o més propostes de projectes, de les quals se'n concreta una entre ell i la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació, que li donarà el vist-i-plau.
  • Cal que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada un dels mòduls, per poder tenir dret al certificat del curs.

Directrius per desenvolupar el projecte de final de curs

  • El projecte de final de curs serà un document del Word que integri diferents elements tractats en el curs. Aquí, l'alumnat ha de demostrar les destreses adquirides al llarg del curs; això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, amb la condició de tenir superats tots els exercicis dels diferents mòduls.
  • El projecte consta d'un document, més o menys extens, que inclou, com a mínim, els següents elements del Word:
    • pàgines alternes
    • taula de continguts
    • seccions
    • capçaleres i peus de pàgina per a cada secció
    • almenys una secció en format de columnes (opcional)
    • taules
    • objectes gràfics
  • El document s'ha de basar en una plantilla que també ha de lliurar-se conjuntament amb el document del projecte.
  • El projecte ha d'anar acompanyat d'un document on s'explicitin els apartats següents:
    • títol
    • autor
    • dades professionals de l'autor (centre de treball, assignatures que imparteix...)
    • nivell educatiu a qui va adreçat
    • temàtica
    • descripció del projecte
    • plantilla utilitzada: descripció dels estils que la integren
  • Tot projecte s'ha de formular prèviament com a proposta i ha d'anar adreçat al tutor o a la tutora del curs. El tutor o la tutora estudiarà la proposta per si pot ser presentada a la reunió de coordinació de tutors. En aquesta reunió s'aprovarà el projecte, si procedeix.
    Si a la proposta hi ha qüestions per fer o reformulació del projecte, és el tutor qui fa saber a l'alumnat les observacions, puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir en la proposta per assegurar-se que la proposta de projecte sigui aprovada en el seu moment.
    Tot i que el calendari fixa una data d'inici del projecte, aquesta data cal entendre-la com a límit i, en conseqüència, és aconsellable que a meitat del curs (al voltant del 4t mòdul) es comencin a formular les propostes dels projectes finals.

Requeriments del projecte

  1. Ha de ser un document d'interès ESCOLAR que utilitzi diversos recursos del Microsoft Word.
  2. Ha de ser INÈDIT i INDIVIDUAL.
  3. Les hores invertides en el desenvolupament del projecte han d'haver estat aproximadament les hores de treball per a 2 mòduls (és a dir, unes 12 hores).
  4. Ha d'haver estat presentat en els terminis establerts.

Elements que s'han d'avaluar en el projecte

  1. Que compleixi els requeriments del projecte.
  2. El grau de dificultat de desenvolupament de l'aplicació.
  3. Els recursos i les estratègies usats.
  4. La presentació global del projecte (disseny) i en particular de cada part que el compon.
   
  Calendari
   
  Vegeu calendari de l'activitat.  
 
Amunt