Enrera
Mòdul 2
Informàtica i educació musical
  Pràctica
1
2
3
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és descobrir les característiques del llenguatge MIDI i veure alguns dels missatges que apareixen amb més freqüència en una conversa entre dispositius MIDI.

   
Pràctica
Característiques de la interfície lògica del MIDI
   
 

El MIDI codifica la informaciómusical mitjançant missatges. Els missatges són conjunts de dos o tres números que tenen un significat determinat. Per exemple, la seqüència "90, 40, 53" significa "tocar un MI de la 5a escala amb una intensitat mitjana". Per sort no cal que l'usuari aprengui a desxifrar aquestes instruccions, ja que són els aparells i els programes qui s'encarreguen de fer-ho:

   
 
Imatge
 
Codificació de la informació MIDI
   
 

Els sintetitzadors multitímbrics MIDI acostumen a tenir 16 mòduls generadors de so anomenats parts, cadascun dels quals es comporta com si fos un músic d'una orquestra, interpretant amb un determinat instrument les ordres que se li envien, com si llegís una partitura.

La part número 10 acostuma a comportar-se d'una manera diferent: és el percussionista, i interpreta algunes ordres d'una manera diferent a com ho fan les altres. Per distingir-les parlem de parts rítmiques (la número 10) i melòdiques (totes les altres).

Els missatges MIDI poden ser de dos tipus:

  • Missatges de canal són els que s'adrecen únicament a una determinada part del sintetitzador.
  • Missatges de sistema són els que fan referència al funcionament general del sintetitzador.

Vegem alguns d'aquests missatges:

   
  Missatges de canal
   
 

Els missatges de canal fan referència a una acció musical que s'ha de produir en una determinada part del sintetitzador. Ja hem vist que la seqüència numèrica "90, 40, 53" significa que cal tocar un mi, però quan aquesta instrucció arribi al sintetitzador... quina part haurà d'obeir-la? la part que toca el piano, o la que està fent de flauta? Per resoldre aquest problema, la terminació del primer número (el zero) indica que el missatge s'adreça a la primera part, que podríem suposar que és la de la flauta. Les instruccions per al piano podrien portar, per exemple, la terminació "1". Aquesta terminació en la primera xifra que indica a qui van dirigits els missatges s'anomena "canal", i pot prendre 16 valors possibles.

Els missatges de canal més utilitzats són:

  • Note ON
    Indica que ha de començar a sonar una nota amb una intensitat determinada. Aquest missatge no explica quina és la durada de la nota, sinó que se suposa que cal mantenir-la fins que no arribi un missatge Note OFF. En el cas de la part 10 (percussió) aquest missatge serveix per a produir un cop en un determinat instrument de la bateria. Cada timbre de percussió es relaciona amb una nota diferent. Per exemple, un "mi" de la quarta escala enviat a la part 10 fa que soni una conga. Consulteu el manual del vostre sintetitzador per veure les equivalències entre notes i timbres de percussió.
  • Note OFF
    Aquest missatge indica que una nota prèviament activada amb un Note ON ha de deixar de sonar. Alguns aparells envien missatges Note ON amb atribut d'intensitat zero en comptes de missatges Note OFF.
  • Program Change
    És un missatge que s'envia normalment abans de començar la interpretació. Indica quin és el timbre o instrument que cal utilitzar en aquell canal (piano, flauta, violí...). Cada timbre té un número associat, de tal manera que en MIDI no es diu mai "utilitza un timbre de violí", sinó "utilitza el timbre número 41". Això provocava alguns maldecaps en els primers temps del MIDI, ja que cada sintetitzador tenia una llista de timbres diferent i el que per a un model era un violí, per a un altre podria ser un fagot. Afortunadament, l'estàndard General MIDI va unificar aquests timbres en una única llista de 128 valors, que podeu veure més endavant en la pràctica. La marca Roland utilitza també l'estàndard GS, que és una ampliació al General MIDI on es contempla l'ús de "variacions" dels timbres bàsics. Aquests són els logotips que han d'aparèixer al vostre sintetitzador si suporta algun d'aquests estàndards:



    En el cas de la part 10 (percussió), el missatge "Program Change" serveix per a seleccionar una bateria diferent (hi ha la bateria estàndard, l'electrònica, la de jazz, la percussió d'orquestra...)
  • Control Change
    Serveix per a modificar altres característiques de l'instrument assignat a cada canal: volum, posició panoràmica, vibrato, afinació, pedal... En l'estàndard GS es fa servir també per a alternar entre les diferents variacions d'un mateix timbre.

Quan feu servir un controlador MIDI cal que seleccioneu el canal pel qual s'emetran les dades. Normalment, els controladors no permeten emetre per diversos canals simultàniament, i en alguns models el canal d'emissió de dades és fix i no es pot canviar.

   
  Missatges de sistema
   
 

Els missatges de sistema afecten al comportament general de tot el dispositiu, i no només als d'un canal específic. S'agrupen en dues famílies:

  • Comuns
    Els missatges comuns serveixen per a fixar paràmetres com l'afinació general, el tempo, la reverberació...
  • Exclusius
    Els missatges anomenats "system exclusive" són específiques per a cada marca i model de sintetitzador, i serveixen per accedir a funcions especials: mostrar un missatge a la finestra del teclat, activar un efecte especial, reiniciar l'aparell... És l'únic tipus de missatge que acostuma a tenir més de 3 números de longitud.

També hi ha uns missatges de sistema anomenats de temps real que s'utilitzen per a coordinar i sincronitzar dispositius MIDI que normalment funcionarien de forma independent, com poden ser, per exemple, dos seqüenciadors.

   
  Llista dels codis corresponents als timbres definits a l'estàndard General MIDI:
   
PIANOS
01 Piano de cua
02 Piano brillant
03 Piano elèctric
04 Pianola
05 Piano Rhodes
06 Piano coral
07 Clavecí
08 Clavinet
PERCUSSIÓ CROMÀTICA
09 Celesta
10 Glockenspiel
11 Caixa de música
12 Vibràfon
13 Marimba
14 Xilòfon
15 Carilló
16 Saltiri
ORGUES
17 Orgue Hammond
18 Orgue pistons
19 Orgue rock
20 Orgue església
21 Orgue d'inxes
22 Acordió
23 Harmònica
24 Bandoneon
GUITARRES
25 Guitarra de cordes de niló
26 Guitarra de cordes d'acer
27 Guitarra de jazz
28 Guitarra neta
29 Guitarra amb sordina
30 Guitarra multiplicada
31 Guitarra amb distorsió
32 Guitarra d'harmònics
BAIXOS
33 Baix acústic
34 Baix (dits)
35 Baix (pua)
36 Baix (net)
37 Baix colpejat 1
38 Baix colpejat 2
39 Baix sint. 1
40 Baix sint. 2
CORDES
41 Violí
42 Viola
43 Violoncel
44 Contrabaix
45 Trèmolo
46 Pizzicato
47 Arpa
48 Timbales
CONJUNTS
49 Secció de cordes 1
50 Secció de cordes 2
51 Cordes sintètiques 1
52 Cordes sintètiques 2
53 Cor "Aaa"
54 Cor "Uuu"
55 Veu sintetica
56 Toc orquestra
METALL
57 Trompeta
58 Trombó
59 Tuba
60 Trompeta amb sordina
61 Trompa
62 Secció de metalls
63 Metalls sintètics 1
64 Metalls sintètics 2
FUSTA
65 Saxo soprano
66 Saxo agut
67 Saxo tenor
68 Saxo baríton
69 Oboè
70 Corn anglès
71 Fagot
72 Clarinet
FLAUTES
73 Piccolo
74 Flauta travessera
75 Flauta dolça
76 Flauta de Pan
77 Ampolla bufada
78 Shakuhachi
79 Xiulet
80 Ocarina
SINTETITZADORS SOLISTES
81 Solista 1 (ona quadrada)
82 Solista 2 (ona dent de serra)
83 Solista 3 (orgue)
84 Solista 4 (passerell)
85 Solista 5 (xaranga)
86 Solista 6 (veu)
87 Solista 7 (cinquenes)
88 Solista 8 (baix+solista)
SINTETITZADORS DE FONS
89 Fons 1 (new age)
90 Fons 2 (tebi)
91 Fons 3 (polisíntesi)
92 Fons 4 (cor)
93 Fons 5 (arquets)
94 Fons 6 (metàl·lic)
95 Fons 7 (aurèola)
96 Fons 8 (escombrat)
EFECTES ESPECIALS
97 FX 1 (pluja)
98 FX 2 (pista de so)
99 FX 3 (cristall)
100 FX 4 (atmosfera)
101 FX 5 (brillantor)
102 FX 6 (follets)
103 FX 7 (ecos)
104 FX 8 (tema)
ÈTNICS
105 Cítara
106 Banjo
107 Shamisen
108 Koto
109 Kalimba
110 Sac gemecs
111 Violí folk
112 Shanai
PERCUSSIÓ MELÒDICA
113 Cascavell
114 Agogo
115 Bidons
116 Caixa xinesa
117 Tambor Taiko
118 Tom-tom melòdic
119 Tambor sint.
120 Plat invertit
EFECTES SONORS
121 Fricció de guitarra
122 Claus de flauta
123 Remor de mar
124 Piular d'ocells
125 Telèfon
126 Helicòpter
127 Aplaudiments
128 Tret
   
   
   
 
Amunt