|
||||||||||||||||
| Pràctica |
|
Exercicis
|
||||||||||||||
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és descobrir les característiques del llenguatge MIDI i veure alguns dels missatges que apareixen amb més freqüència en una conversa entre dispositius MIDI. |
|||||||||||||||||
|
|
Característiques de la interfície lògica del MIDI | ||||||||||||||||
|
El MIDI codifica la informaciómusical mitjançant missatges. Els missatges són conjunts de dos o tres números que tenen un significat determinat. Per exemple, la seqüència "90, 40, 53" significa "tocar un MI de la 5a escala amb una intensitat mitjana". Per sort no cal que l'usuari aprengui a desxifrar aquestes instruccions, ja que són els aparells i els programes qui s'encarreguen de fer-ho: |
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
|
Codificació de la informació
MIDI
|
|||||||||||||||||
|
Els sintetitzadors multitímbrics MIDI acostumen a tenir 16 mòduls generadors de so anomenats parts, cadascun dels quals es comporta com si fos un músic d'una orquestra, interpretant amb un determinat instrument les ordres que se li envien, com si llegís una partitura. La part número 10 acostuma a comportar-se d'una manera diferent: és el percussionista, i interpreta algunes ordres d'una manera diferent a com ho fan les altres. Per distingir-les parlem de parts rítmiques (la número 10) i melòdiques (totes les altres). Els missatges MIDI poden ser de dos tipus:
Vegem alguns d'aquests missatges: |
|||||||||||||||||
| Missatges de canal | |||||||||||||||||
|
Els missatges de canal fan referència a una acció musical que s'ha de produir en una determinada part del sintetitzador. Ja hem vist que la seqüència numèrica "90, 40, 53" significa que cal tocar un mi, però quan aquesta instrucció arribi al sintetitzador... quina part haurà d'obeir-la? la part que toca el piano, o la que està fent de flauta? Per resoldre aquest problema, la terminació del primer número (el zero) indica que el missatge s'adreça a la primera part, que podríem suposar que és la de la flauta. Les instruccions per al piano podrien portar, per exemple, la terminació "1". Aquesta terminació en la primera xifra que indica a qui van dirigits els missatges s'anomena "canal", i pot prendre 16 valors possibles. Els missatges de canal més utilitzats són:
Quan feu servir un controlador MIDI cal que seleccioneu el canal pel qual s'emetran les dades. Normalment, els controladors no permeten emetre per diversos canals simultàniament, i en alguns models el canal d'emissió de dades és fix i no es pot canviar. |
|||||||||||||||||
| Missatges de sistema | |||||||||||||||||
|
Els missatges de sistema afecten al comportament general de tot el dispositiu, i no només als d'un canal específic. S'agrupen en dues famílies:
També hi ha uns missatges de sistema anomenats de temps real que s'utilitzen per a coordinar i sincronitzar dispositius MIDI que normalment funcionarien de forma independent, com poden ser, per exemple, dos seqüenciadors. |
|||||||||||||||||
| Llista dels codis corresponents als timbres definits a l'estàndard General MIDI: | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||