A ningú se li escapa que l'única
funció de la publicitat és incitar la compra d’algun
producte o bé la presa d’una actitud determinada (per exemple,
ficar-se el casc per anar en moto). D’una manera o altra, utilitzant
unes estratègies concretes, s’ha d’aconseguir cridar
l’atenció del possible comprador i convèncer-lo perquè
adquireixi el producte o bé adopti una conducta determinada.
Una de les lluites més importants en el món de la publicitat
és procurar destacar d'altres propostes publicitàries, és
a dir, cridar tant l’atenció amb un producte publicitari
que això faci que el públic acabi fixant-se en el seu contingut.
La gran quantitat de reclams publicitaris en tots els mitjans de comunicació
és un dels principals problemes de la publicitat. Fins al punt
que algú pensa que la funció dels mitjans no és informar
o entretenir, sinó servir de suport per a la publicitat.
A això hi hem d’afegir que l’actitud de l’audiència
dels mitjans no sol ser favorable, ni està ben disposada a atendre
els missatges publicitaris. Davant de la publicitat o bé es fa
zàping, o senzillament es passa per alt la lectura o visionament
dels anuncis.
Com s’ho fa, doncs, la publicitat per arribar a l’espectador
(captar la seva atenció), tenint la major part de factors en contra,
i fer que s’interessi per l’anunci (mantenir la seva atenció)
o el producte, despertar-li el desig de tenir-lo (convèncer-lo
de la necessitat que ha de posseir el producte) i finalment provocar la
seva adquisició (aconseguir que l’adquireixi en contra d’altres
productes similars)?
El mer suport audiovisual (utilització d'imatges i sons) d'un
missatge publicitari ja sol ser un factor important. Aquest tipus de missatges
sol arribar al públic per la via emotiva, la dels sentiments i
emocions. Aquest és un important factor de seducció al qual
se sumen diferents estratègies per aconseguir determinats objectius.
Algunes podrien ser com aquestes:
• La utilització de l’atractiu sexual.
• La recreació d’entorns paradisíacs.
• La utilització de colors, sons, llums... impactants.
• Reflectir situacions fantàstiques i idíl•liques.
• La identificació amb personatges famosos.
• Les promeses de felicitat i plaer.
• ....
Vegeu-ne alguns exemples:
|
|
Color i moviment |
Atractiu sexual |
|
|
Llocs idíl•lics |
Utilització de famosos |
- Podeu trobar molts altres exemples a la premsa i
les revistes, o bé descarregar i veure amb l’ordinador
anuncis televisius en alguna d’aquestes adreces.
|