Enrera
Bloc E Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica ES5. L'estratègia publicitària
   

A ningú se li escapa que l'única funció de la publicitat és incitar la compra d’algun producte o bé la presa d’una actitud determinada (per exemple, ficar-se el casc per anar en moto). D’una manera o altra, utilitzant unes estratègies concretes, s’ha d’aconseguir cridar l’atenció del possible comprador i convèncer-lo perquè adquireixi el producte o bé adopti una conducta determinada.

Una de les lluites més importants en el món de la publicitat és procurar destacar d'altres propostes publicitàries, és a dir, cridar tant l’atenció amb un producte publicitari que això faci que el públic acabi fixant-se en el seu contingut. La gran quantitat de reclams publicitaris en tots els mitjans de comunicació és un dels principals problemes de la publicitat. Fins al punt que algú pensa que la funció dels mitjans no és informar o entretenir, sinó servir de suport per a la publicitat.

A això hi hem d’afegir que l’actitud de l’audiència dels mitjans no sol ser favorable, ni està ben disposada a atendre els missatges publicitaris. Davant de la publicitat o bé es fa zàping, o senzillament es passa per alt la lectura o visionament dels anuncis.

Com s’ho fa, doncs, la publicitat per arribar a l’espectador (captar la seva atenció), tenint la major part de factors en contra, i fer que s’interessi per l’anunci (mantenir la seva atenció) o el producte, despertar-li el desig de tenir-lo (convèncer-lo de la necessitat que ha de posseir el producte) i finalment provocar la seva adquisició (aconseguir que l’adquireixi en contra d’altres productes similars)?

El mer suport audiovisual (utilització d'imatges i sons) d'un missatge publicitari ja sol ser un factor important. Aquest tipus de missatges sol arribar al públic per la via emotiva, la dels sentiments i emocions. Aquest és un important factor de seducció al qual se sumen diferents estratègies per aconseguir determinats objectius. Algunes podrien ser com aquestes:

• La utilització de l’atractiu sexual.
• La recreació d’entorns paradisíacs.
• La utilització de colors, sons, llums... impactants.
• Reflectir situacions fantàstiques i idíl•liques.
• La identificació amb personatges famosos.
• Les promeses de felicitat i plaer.
• ....
Vegeu-ne alguns exemples:

Color i moviment Atractiu sexual
Llocs idíl•lics Utilització de famosos
  •    Podeu trobar molts altres exemples a la premsa i les revistes, o bé descarregar i veure amb l’ordinador anuncis televisius en alguna d’aquestes adreces.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Us proposem treballar a partir de tres dels anuncis de la Direcció general de Trànsit de la campanya de Setmana Santa de 2004 que també trobareu al CD de formació.

Anunci 2

Comenteu entre vosaltres on creieu que rau la força del seu impacte. Per fer-ho, després de veure cada anunci intenteu contestar preguntes com aquestes:

Com s’atrau l’atenció de l’espectador?
Com es manté l’atenció de l’espectador?
Com s’intenta convèncer l’espectador perquè adopti l’actitud adient?
Quines raons es donen per provocar el canvi d’actitud?

També podeu valorar altres aspectes, com ara per què s’utilitzen imatges i històries tan dramàtiques i realistes, que sembla que pretenen provocar angoixa a l’espectador.

  •     Si voleu podeu seleccionar altres anuncis i veure quines estratègies o tècniques s'utilitzen per aconseguir complir aquestes quatre condicions del mètode AIDA que caracteritzen un missatge publicitari: (atreure l'atenció, suscitar l'interès, despertar el desig, i provocar l'adquisició).
   
 
Amunt