|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica ES3. Matrix/Lara Croft: els herois virtuals a debat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Aquests personatges prenen una dimensió més gran quan els donem el tractament d’herois. Des de la literatura clàssica, l’heroi s’ha proposat com a model per a la societat, ell és el posseïdor dels valors que els individus han d'assumir, seguir i respectar per ser socialment acceptats. Aquest aspecte també ha estat promocionat per les cultures posteriors. L’heroi ha volgut ser el reflex d’aquells valors que cada moment històric ha considerat més adequats.
Els patrons pel que fa a la forma, els valors i les característiques dels herois han anat variant durant el temps, però ha estat en aquests últims anys, i amb l’ajut dels intercanvis culturals entre els diferents pobles, que han aparegut una munió d’herois que representen uns valors molts diversos i moltes vegades contradictoris. Podeu analitzar els exemples de Matrix, un superheroi per lluitar contra les màquines que dominen el planeta, o bé Lara Croft, una versió femenina de l’aventurer a la recerca de tresors. Aquests herois són els que ara per ara proposen uns valors i unes pautes de comportament determinats, que d’alguna manera afecten els nois i noies d’avui. Cal valorar-los i analitzar-los per veure quines són les seves propostes i quina relació poden tenir amb la nostra societat. Com que les produccions literàries, audiovisuals i informàtiques són cada cop més abundants, s'han generat grans quantitats de nous herois que estan presents en els entorns dels joves. Dissenyats per creadors cada vegada més diversos culturalment i ideològicament, la diversitat es reflecteix en els joves amb les seves lectures, programes o entreteniments, molts amb herois com a protagonistes o conductors dels discursos ideològics. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Us proposem un exercici: comparar algunes de les característiques
més sobresortints dels actuals herois amb les dels herois d'altres
èpoques, per reflexionar sobre si, en el fons, han estat sempre
els mateixos models els que ens han encisat. En grups de dos/tres persones,
trieu dos herois. Aquests herois han de tenir una distància en
el temps i unes diferències prou marcades per introduir el debat
posterior. Amb l'ajut del quadre següent procureu caracteritzar-los.
- Creieu que són significativament diferents els actuals herois dels d'abans?
Aquesta activitat us pot servir també per veure i analitzar quines són les tendències actuals de les històries contades o interactives que omplen l’univers dels joves. Podeu analitzar i reflexionar sobre diversos aspectes. Aquí teniu unes quantes qüestions per debatre entorn als herois: • Quins són els herois actuals? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||