Enrera
Bloc E Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica ES2. Una ràdio per a cada públic... un públic per a cada ràdio
   

Els diferents mitjans que hi ha al mercat audiovisual planifiquen les seves estratègies comunicatives, trien i estructuren els continguts que ens adrecen, i procuren seduir-nos al màxim. Aquesta seducció passa fonamentalment per tenir present l'entreteniment: fer que el producte sigui agradable, fàcil d'interpretar i que ens impliqui emocionalment. Això no és fàcil, entre altres coses perquè requereix saber connectar amb els interessos i inquietuds del públic al qual s'adrecen. I aquest públic és divers. Divers en edat, en formació, en cultura i en la manera d'entendre els valors i la vida.

Una de les eines importants de què disposen per aconseguir entretenir-nos i captar la nostra atenció i fidelitatés a través de la càrrega ideològica que impregna la major part dels seus programes. Aquesta càrrega ideològica es destil·la en molts factors (la seva dependència econòmica, la tria dels presentadors/periodistes, el tipus de programes, la manera de tractar els temes, de no tractar-los...).

Una altra de les eines de què disposen és la programació. La graella de programes de les televisions i de les emissores de ràdio està pensada amb cura. Determinats programes tenen una franja horària concreta i comparteixen bloc amb altres, pensant en un públic concret.

En aquesta pràctica us centrareu en l'anàlisi d'aquestes programacions en el mitjà radiofònic.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Per analitzar les diferents cadenes radiofòniques, l'estructura i la programació utilitzareu Internet. La quasi totalitat d'emissores de ràdio tenen espais web a la xarxa i moltes emeten a través seu, ja sigui en directe o bé per mitjà de paquets de fragments radiofònics que es poden escoltar -entre altres- amb el Windows Media o el Real Player. Aquests espais web ens publiciten també la seva programació.

  1. Entreu en aquestes sis grans corporacions i cadenes radiofòniques i procureu fixar-vos en els aspectes següents:

    - Tenen altres emissores que en depenen? Per exemple: la COPE (Cadena 100, PopularTV, Agrocope). S'associen habitualment unes a altres tal com se sol fer amb algunes televisions (TV3, C33, C324)?
    - A quin grup social ideològic i/o empresarial se solen associar algunes d'aquestes grans cadenes? Per exemple: la COPE, conservadora, a l'Església catòlica
    .


  2. Mireu les seves programacions. Trieu 5/6 programes que reconegueu o hagueu sentit. Procureu fixar-vos en el tipus de programa que és, la franja horària en què s'emet i el tipus de públic al qual presumiblement s'adreça. Guieu-vos per aquest esquema:

    Emissora
    Programa
    Tipus de programa
    Franja horària
    S'adreça a...
             
             
             
             
             

    Aspectes que podeu observar:

    - Els programes d'una mateixa franja horària solen ser semblants (del mateix tipus, que tracten temes semblants...)?
    - Solen també adreçar-se aparentment a un mateix tipus de públic?
    - Quins creieu que porten més càrrega ideològica? 
    - Quins creieu que estan pensats fonamentalment per entretenir?
    - S'assemblen molt les programacions de les diferents cadenes radiofòniques, igual com sembla passar amb les de les televisions (mateix tipus de programes en franges horàries semblants...)? 
  3. A més de les grans cadenes i corporacions radiofòniques estatals, hi ha una immensa quantitat de petites emissores d'àmbit municipal i comarcal que formen un gran mosaic radiofònic, mot més nombrós i divers que el televisiu. Consulteu, per exemple, aquesta pàgina web i passegeu-vos per aquesta petita mostra d'emissores que hi surt.

    Emissores i cadenes de ràdio

    Quins aspectes creieu que diferencien o mantenen en comú aquest tipus d'emissores amb les d'abast estatal?

    - La seva programació. 
    - La seva ideologia.
    - El tipus de continguts que tracten.
    - El seu finançament.
    - ...
   
 
Amunt