Enrera
Bloc D Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica ES107. Les revistes periòdiques de consum per part dels adolescents i els joves
 
Atenció!

Des de fa uns quants anys, els mitjans de comunicació escrits són motiu d’estudi en els currículums de llengua, tant de primària com de secundària. L’enfocament tradicional de l’estudi del diari consisteix a reconèixer les seves seccions i a identificar els diferents tipus de discurs que s’utilitza a cadascuna d’elles. Des del punt de vista de l’anàlisi dels continguts tractats en aquestes publicacions, cal destacar els aspectes polítics, socials, culturals i esportius. Tot plegat, molt acadèmic, molt lligat als continguts de les disciplines de llengua i de les ciències socials.

No obstant, els adolescents i els joves són consumidors d’un altre tipus de premsa, menys “seriosa”, menys oficial i, potser, més propera a la seva realitat i als seus propis gustos. En general, les revistes per a joves no han entrat a l’escola com un element per ser estudiat, però tenen molta difusió i val la pena que els educadors conegueu quins són els continguts que s’hi publiquen. Potser, si s’observen amb detall, es podrà descobrir un món menys adult, amb les seves pròpies propostes i els seus propis continguts educatius. Potser no seran els del currículum oficial, però de ben segur que tenen una influència molt persistent en les ments dels adolescents i els joves que es troben en l’edat escolar.

Cal fer una primera distinció entre les revistes que es compren els nois i les que es compren les noies. Per una banda, cal indicar que, generalment, els nois consumeixen revistes especialitzades en camps temàtics específics. Així, cadascuna de les revistes versa al voltant d’un tema únic: l’esport, el món del motor, la informàtica, la música, els videojocs... Per altra banda, en la major part de les revistes que habitualment compren més les noies, s’hi pot observar un desplegament multitemàtic molt més ampli.

En aquest sentit, la diversitat de seccions que inclouen les revistes adreçades al públic femení ve determinada per aquest nombre ampli de temes que s’hi tracten. Molts d’ells proporcionen pistes sobre una determinada manera d’interpretar el món, tant l’extern a la persona com l’intern. Evidentment, les indicacions sobre el comportament (positiu i negatiu) que s’hi expressen tenen una clara repercussió sobre la manera d’interpretar les coses i sobre la conducta de les adolescents. No es pot negar que no sigui una influència més en la transmissió de valors al llarg de la seva etapa de creixement, moltes vegades fora de l’abast de la línia educativa que es treballa en els centres escolars, i a la qual creiem que cal estar atents.

En aquesta pràctica, se us proposa d’analitzar les seccions i els continguts que omplen les pàgines d’algunes revistes adreçades a adolescents i joves. Aquesta vegada, veureu les revistes per a noies, però igualment es pot analitzar les adreçades als nois. Per poder fer aquesta anàlisi, cal agrupar els participants del curs en grups de tres o quatre persones. És important que cadascun dels grups disposi, almenys, d’un parell de títols de revistes diferents. Es poden obtenir fàcilment en els quioscs o es poden demanar a les alumnes de cicle superior de primària i d’ESO. Els títols habituals que llegeixen i que poden servir en aquesta pràctica són: Superpop, Bravo (llegides entre 11 i 16 anys, aproximadament), Nuevo Vale, Ragazza (llegides entre 14 i 18 anys, aproximadament).

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Anàlisi de les seccions, dels aspectes formals i dels continguts

A la guia següent, trobareu pistes que permetran fer el debat posterior. No cal que les respongueu totes, sinó aquelles que puguin ajudar a elaborar conclusions al voltant d’aquest mitjà de comunicació i que afavoreixin un debat final sobre la competència educativa al nostre sistema d’educar els valors.

GUIA 1: ASPECTES FORMALS

• Hi ha informació a la portada sobre l’edat a qui va adreçada la revista?
• Si hi ha col·laboracions de les lectores, indiquen l’edat? Quines edats?
• Feu una llista de les seccions de la revista segons l’índex.
• Quins articles o quines seccions tenen un to informatiu/objectiu i quins tenen un enfocament confident o experiencial?
• Quins colors predominen en el fons del paper? I en la resta del disseny?
• Quina proporció ocupa el text i quina les imatges o il·lustracions? Hi ha pòster central?
• Com està tractada la imatge de les persones que hi surten? Generalment, destaquen algun aspecte en concret?
• Es representen imatges de persones o situacions? Quin tractament es dóna a cadascuna de les imatges (mida, situació en la pàgina...)?
• Que subratllen els titulars? Hi ha títols i subtítols? Quina funció tenen els subtítols en cada secció?
• Hi ha alguna mena de regal amb la compra de la revista? Si n’hi ha, de quina mena?

GUIA 2: ANÀLISI DELS CONTINGUTS

• Assenyaleu el nombre d’articles per temes a cada revista (música, moda, personatges: actors, actrius, cantants, esportistes..., relacions personals, experiències personals).
• Assenyaleu els temes que hi surtin que no hàgiu assenyalat a la pregunta anterior.
• Quin paper hi juga la màgia, la superstició, la fantasia, els somnis?
• Quin valor dóna la revista a les pseudociències: la numerologia, l’astrologia, la interpretació dels somnis, els tests d’indagació personal...?
• Quina selecció d’experiències personals ha fet la redacció de la revista? Per què ho tracta des de la perspectiva de l’experiència personal?
• Com s’aborden els problemes de relació sentimental? Donen indicacions sobre quan i com cal enfocar-les? Quins valors s’hi destaquen? Tot val per assolir l’objectiu que es persegueix?
• Quines expressions lèxiques, pròpies dels joves, s’hi troben? Tenen a veure amb una formulació d’algun tipus de valor? Defineixen una manera d’expressar l’acció? (estar buenísimo, molar, flipar, cortar-se, lucir tipazo, marcar, toque sexy...)
• Quina mena de publicitat hi ha a la revista? Es pot classificar el tipus de publicitat? Quins són els més persistents? (productes de telefonia, productes de roba-calçat, productes cosmètics, productes higiènics...) Hi ha invitació a adquirir o utilitzar algun d’aquests productes de manera subtil o subliminal? Donen pistes d’on es poden adquirir els productes esmentats?
• A què respon el cànon de bellesa? Té una base adreçada a l’adquisició o consum de determinats productes? Hi ha repercussions en la manera de ser que es proposa a l’adolescent? Quines són les més importants?
• A què respon la integritat de la persona? Hi ha repercussions en la manera de ser per a l’adolescent? Quines són més importants? Representen els valors de la nostra societat?
• Hi ha una secció de consultori? En cas que hi sigui, quines temàtiques aborda i com es responen? Donen respostes adequades a les suposades preocupacions de les adolescents?

GUIA 3: CONCLUSIONS GENERALS

• Es pot parlar d’aquestes publicacions com de revistes d’ajuda o autoajuda personal per ser una "noia d’avui"?
• Permet “estar al dia” del món? De quin món?
• Les indicacions que apareixen a la revista, donen pistes per estar preparada. Per a què?
• Creieu que hi ha una promoció induïda d’alguns productes que cal educar a consumir? Quins?
• En quina mesura ajuden a la persona a créixer, i en quina mesura són simplement revistes d’entreteniment?
• Creieu que hi ha una base educativa paral·lela a l’educació que reben a casa o als centres educatius?
• Altres.

   
   
 
Amunt