|
|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica
ES107. Les revistes periòdiques
de consum per part dels adolescents i els joves |
||
![]() |
Des de fa uns quants anys, els mitjans de comunicació escrits són motiu d’estudi en els currículums de llengua, tant de primària com de secundària. L’enfocament tradicional de l’estudi del diari consisteix a reconèixer les seves seccions i a identificar els diferents tipus de discurs que s’utilitza a cadascuna d’elles. Des del punt de vista de l’anàlisi dels continguts tractats en aquestes publicacions, cal destacar els aspectes polítics, socials, culturals i esportius. Tot plegat, molt acadèmic, molt lligat als continguts de les disciplines de llengua i de les ciències socials. No obstant, els adolescents i els joves són consumidors d’un altre tipus de premsa, menys “seriosa”, menys oficial i, potser, més propera a la seva realitat i als seus propis gustos. En general, les revistes per a joves no han entrat a l’escola com un element per ser estudiat, però tenen molta difusió i val la pena que els educadors conegueu quins són els continguts que s’hi publiquen. Potser, si s’observen amb detall, es podrà descobrir un món menys adult, amb les seves pròpies propostes i els seus propis continguts educatius. Potser no seran els del currículum oficial, però de ben segur que tenen una influència molt persistent en les ments dels adolescents i els joves que es troben en l’edat escolar. Cal fer una primera distinció entre les revistes que es compren els nois i les que es compren les noies. Per una banda, cal indicar que, generalment, els nois consumeixen revistes especialitzades en camps temàtics específics. Així, cadascuna de les revistes versa al voltant d’un tema únic: l’esport, el món del motor, la informàtica, la música, els videojocs... Per altra banda, en la major part de les revistes que habitualment compren més les noies, s’hi pot observar un desplegament multitemàtic molt més ampli. En aquest sentit, la diversitat de seccions que inclouen les revistes adreçades al públic femení ve determinada per aquest nombre ampli de temes que s’hi tracten. Molts d’ells proporcionen pistes sobre una determinada manera d’interpretar el món, tant l’extern a la persona com l’intern. Evidentment, les indicacions sobre el comportament (positiu i negatiu) que s’hi expressen tenen una clara repercussió sobre la manera d’interpretar les coses i sobre la conducta de les adolescents. No es pot negar que no sigui una influència més en la transmissió de valors al llarg de la seva etapa de creixement, moltes vegades fora de l’abast de la línia educativa que es treballa en els centres escolars, i a la qual creiem que cal estar atents. En aquesta pràctica, se us proposa d’analitzar les seccions i els continguts que omplen les pàgines d’algunes revistes adreçades a adolescents i joves. Aquesta vegada, veureu les revistes per a noies, però igualment es pot analitzar les adreçades als nois. Per poder fer aquesta anàlisi, cal agrupar els participants del curs en grups de tres o quatre persones. És important que cadascun dels grups disposi, almenys, d’un parell de títols de revistes diferents. Es poden obtenir fàcilment en els quioscs o es poden demanar a les alumnes de cicle superior de primària i d’ESO. Els títols habituals que llegeixen i que poden servir en aquesta pràctica són: Superpop, Bravo (llegides entre 11 i 16 anys, aproximadament), Nuevo Vale, Ragazza (llegides entre 14 i 18 anys, aproximadament). |
|
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
• Hi ha informació a la portada sobre l’edat a qui
va adreçada la revista? GUIA 2: ANÀLISI DELS CONTINGUTS GUIA 3: CONCLUSIONS GENERALS • Es pot parlar d’aquestes publicacions com de revistes d’ajuda
o autoajuda personal per ser una "noia d’avui"? |
|
![]() |
||