Enrera
Bloc E Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica ES104. Noves formes de publicitat
   

La publicitat és present en moltíssims àmbits de la nostra vida. I la xarxa no es podia pas desaprofitar com un espai on els anunciants prenguessin contacte amb els possibles consumidors. De fet, moltes empreses han anat introduint-se en aquelles webs que poden demostrar que són més visitades, per ser-hi presents, de manera que el seu eslògan formi part del paisatge per on passi el navegant i esdevingui una presència habitual i normalitzada. La tasca publicitària d'aquestes empreses no es fonamenta només en la qualitat professional, sinó a saber aprofitar les característiques del mercat, sigui quina sigui la seva naturalesa. En el cas d'Internet, es té en compte la versatilitat del suport, la personalització dels missatges, el caràcter multimèdia i la interactivitat de la informació.

Així, doncs, l'objectiu que es persegueix és que el missatge d'aquestes empreses sigui reconegut de manera inconscient, potser fins i tot per sobre de la venda immediata. Aquest és el primer pas. És el que podríem anomenar publicitat passiva. Consisteix a ocupar petites fraccions de les pàgines per on recorre el navegant, mitjançant la publicitat estàtica, amb anuncis en moviment o amb animacions, normalment GIF o pel•lícules Flash, tot i que en aquest darrer cas han de ser de molt poc pes, perquè es puguin carregar ràpidament i no representin un temps d'espera gaire gran, cosa que comportaria pèrdua d'interès i un possible salt a una altra pàgina.

Exemples d'aquests dos tipus de publicitat presencial són els que es poden trobar en adreces molt visitades, com ara les següents:

http://www.ya.com/
http://www.msn.es
http://www.terra.es

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Activitat 1

1. Digueu, si és possible, quines empreses hi ha darrere d'aquesta publicitat passiva (decorativa) que acabeu de veure.

2. Quin llocs ocupen els anuncis dins de la distribució dels continguts de la pàgina? Hi ha alguna relació amb els colors predominants a la pàgina? Són cridaners? Com ho fan per captar l'atenció, ni que sigui de manera encoberta?

  •      Però hi ha un altre tipus de publicitat més incisiva i més pròxima a l'usuari/ària i que sovint es troba en forma d'esquer, barrejada entre els suposats continguts de la pàgina que s'està visitant. Vegem-ho pràcticament a l'adreça següent:

    http://www.es.lycos.de

Aquest és un portal aparentment adreçat a donar serveis diversos, molts relacionats amb la informació de temes variats, descàrrega d'aplicacions informàtiques, cerca, compra en línia, l'oci i la comunicació dins de la xarxa, etc.

Activitat 2

D'entre tots els serveis que apareixen a la pàgina principal que hem vist del Lycos, molts van adreçats més a captar l'atenció que no pas a oferir informació desinteressada. Aquesta activitat consisteix a calcular la proporció de serveis "gratuïts" per contrastar-la amb la proporció de suposades informacions a partir de les quals es pot comprar o adquirir un servei, és a dir, que tenen un cost econòmic.

Nota: Vegeu com aquesta intenció està clarament calculada i prevista en l'apartat d'oferta de publicitat que hi ha al peu de la mateixa web.

Finalment, per veure com es condueix un possible consumidor que cerca informació sobre un producte cap a determinats centres de distribució o de venda, cal deixar-nos portar per la suposada informació neutra que ens donen els grans servidors de cerca per termes.

Comencem per un portal de cerca com el Yahoo (http://es.yahoo.com), que és d'interès generalista. A la dreta, apareixen uns quadres, amb els mateixos colors i formats que l'eina de cerca, i ofereixen una informació sobre uns determinats temes. Fixem-nos en la que presenta la pregunta "Qué cámara digital quieres?".


Aparentment, la indexació sobre la informació que conté l'enllaç ha estat feta per Yahoo seguint criteris neutres, igual que qualsevol dels altres termes. No obstant, si hi entrem i cliquem sobre una càmera qualsevol, per exemple la Canon Powershot g5, obtenim un resultat de la cerca que ens aboca a només tres botigues concretes: Nomatica, AreaPC i Acuista.

Algú es pot preguntar si, entre totes les botigues que venen a través d'Internet, el Yahoo només ha estat capaç de mostrar-nos-en tres en tot el domini espanyol que tinguin disponible la càmera en qüestió. La resposta és no. Evidentment, hi ha centenars de botigues de venda en línia que anuncien aquesta càmera. Llavors, és que yahoo no presenta aquest producte segons les indexacions habituals, sinó que ho fa de manera determinada i selecciona de forma "interessada". Dit d'una altra manera, ofereix informació tot mostrant una presència prioritzada d'unes empreses per davant d'unes altres, atenent a un contracte de publicitat, seguint els cànons més clàssics del màrqueting i de la promoció de mercat.

Activitat 3

Vegem com ofereix el Google aquest servei. Demanem una paraula a l'atzar que pugui esdevenir un producte de mercat, com ara la paraula televisor.

A banda dels 40.100 resultats que ha trobat per a aquest terme, ens presenta també les botigues que han contractat la publicitat per a aquest producte concret i que apareix quan un determinat usuari del Google cerqui la paraula televisor.

D'aquestes "presències contractades" se'n diuen adwords, i en podem conèixer el seu funcionament (control del sector, àmbit d'acció, tram d'edats o de sexe, etc.) a les pàgines que es troben sota el concepte de publicitat, al peu de la pàgina del Google. L'enllaç és: https://adwords.google.es/select/?hl=es

   
 
Amunt