|
|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica
DS107. La fotografia com a
font de matisos i de tendència ideològica en la presentació
de les notícies a la premsa escrita |
||
![]() |
Els mitjans de comunicació parlen de la informació amb el benentès que allò que presenten és la realitat objectiva. Es diuen a si mateixos "diaris independents", cosa que indica que no estan sotmesos a cap mena de consigna que els condicioni per explicar els fets que es produeixen en la realitat. No obstant, a ningú no se li escapa que cada persona disposa de punts de vista diferents sobre cada fet i, en tot cas, els periodistes no en són cap excepció. Fàcilment estem d’acord que, segons la tendència ideològica del mitjà, el punt de vista de la notícia adquireix ràpidament unes connotacions que la fan interpretable. D’alguna manera, se subratllen certs matisos en allò que s’explica i se’n minimitzen d’altres. Així, el periodista o l'informador aconsegueix posar el receptor/a del missatge en una disposició per rebre unes determinades interpretacions d’allò que suposadament és objectivable. Aquesta mena de periodisme, és a dir, el que crea tendència d’interpretació, no es produeix solament en la redacció textual de la notícia, sinó que també afecta altres elements, com ara l’espai assignat a la notícia, la seva disposició dins el diari, o la manera com s’han establert els titulars, les fotografies o els peus de fotografia. Tots ells representen una evidència clara de la capacitat del redactor/a de la notícia de seleccionar un aspecte de la realitat entre moltes possibilitats. El fotògraf, per la seva banda, selecciona, també, a través del visor de la seva càmera, un fragment de la realitat que servirà per il·lustrar un punt de vista determinat. Així doncs, el reporter gràfic també està indicant una perspectiva subjectiva que, de forma conscient o inconscient, revela la seva opinió amb la imatge que proporciona. Finalment, el consell de redacció d’un diari, a la vegada, selecciona d'entre les fotografies aportades, quina d’elles dibuixa millor aquells aspectes que proporcionen un determinat punt de vista. Vegeu-ho a continuació en els exemples següents: NOTÍCIA 1: Diari Avui, 13-5-2005, p. 23 Titular principal: "Els
joves s’examinaran de teoria i pràctica per portar ciclomotor".
Peu de foto: "Un jove circulant amb ciclomotor mentre parla pel telèfon mòbil aquesta setmana a Barcelona". NOTÍCIA 2: Diari Avui, 17-5-2005, p. 41 Titular principal: "Bloom:
'El perill més gran per a la lectura és Internet".
Peu de foto: "Harold Bloom vol saber al seu darrer llibre on es troba la saviesa". NOTÍCIA 3: Diari La Vanguardia, 17-5-2005, "VIVIR", p. 3 Titular principal: "Un
incendio provocado quema 21 motos y alarma a Ciutat Vella". Peu de foto: "El incendio fue tan violento que obligó a trabajar a fondo a los bomberos". NOTÍCIA 4: Diari El País, 17-5-2005, "CATALUÑA", p. 1 Titular principal: "Quemadas
21 motocicletas en el Casc Antic de Barcelona". Peu de foto: "Los bomberos intentando sofocar el fuego que destruyó 21 motocicletas en el Casc Antic de Barcelona". NOTÍCIA 5: Diari La Vanguardia, 17-5-2005, p. 37 Titular principal: "La
edición francesa ya no es la que era". Peu de foto: "Michel Houellebecq, durante una emisión televisiva en el año 2001". NOTÍCIA 6: Diari Avui, 13-5-2005, p. 12 Titular principal: "Zapatero
diu que amb el PP només comparteix 'el dolor' pels morts". Peu de foto: "El líder del Partit Popular, Mariano Rajoy, ahir al matí a l'entrada del Congrés de Diputats". NOTÍCIA 7: Diari Avui, 17-5-2005, p. 17 Titular principal: "Montilla
avisa CIU que hi haurà nou finançament amb Estatut o sense". Peu de foto: "José Montilla, al centre, durant la reunió de l’executiva del PSC d’ahir a Barcelona". NOTÍCIA 8: Diari La Mañana, 13-5-2005, p. 24 Titular principal: "Los
partidos catalanes se unen en la recta final del Estatut". Peu de foto: "Mas atiende a la intervención de Maragall durante la sesión de control en el Parlament". |
|
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
A partir dels retalls dels diaris anteriors, cal que, en grups de 3 o 4 persones, respongueu les qüestions següents. 1. Com s’ha seleccionat la fotografia de la notícia 1? Creieu que és adequada? Predisposa el lector/a d’alguna manera respecte dels joves que van en motocicleta? Creus que la fotografia i el peu de foto estan completament relacionats amb el contingut real de la notícia? Per què? 2. Quina connotació creus que pot tenir la postura en què surt fotografiat el Sr. Bloom? Té alguna mena de relació la postura i el contingut del títol principal? Trobes que és estranya la manera de presentar la fotografia d’una persona? Què s’hi vol dir amb aquesta figura? 3. A les notícies 3 i 4, dos diaris presenten el mateix fet, cadascú segons el seu estil. Quin diari presenta el fet amb més objectivitat? Quins elements de la notícia aporten subjectivitat a la presentació dels fets? 4. La notícia 5 estableix una relació molt forçada entre els titulars de la notícia i la fotografia. Quins són els lligams mínims que s’hi troben? Què es vol dir amb aquesta fotografia respecte de l’edició francesa? Creus que la fotografia marca tendència? Quina mena de tendència? Canviaries alguna part del títol per crear el lligam amb la fotografia? 5. A la notícia 6, quines estratègies de composició es donen a la fotografia? (pistes: el pla és gran, mitjà o petit?, les finestres juguen un paper important en la composició... quin?) Hi ha algun missatge implícit en la fotografia sobre la figura de Rajoy? El fet que s’hagi fotografiat sol i amb el cap cot, creus que és una picada d’ullet al lector? Es pot dir que hi ha un missatge subliminal especialment seleccionat per la redacció de l'Avui? 6. Les fotografies de les notícies 7 i 8 ressalten les persones mitjançant una tècnica fotogràfica. Quina és aquesta tècnica i en què consisteix? L’expressió de la cara de cadascun dels dos líders pot estar preparada per la presència dels reporters gràfics? En què es pot veure? PRÀCTICA 2: Un cop obtingudes les respostes a les preguntes anteriors, cal posar-les en comú per arribar a conclusions sobre alguns aspectes, com ara els següents: -Hi ha unitat periodística entre la fotografia, el titular, el
peu de fotografia i el contingut de les notícies que il·lustren? -Existeix la percepció subliminal en el cas de les fotografies de premsa? Quins elements de la fotografia surten de la percepció conscient? |
|
![]() |
||