|
![]() |
|||
Pràctica DS106. Audiències dels mitjans | ||
![]() |
Una de les qüestions que més preocupa als mitjans és saber quina quantitat de públic té a cada moment. És el que s’anomena audiència quantitativa. D'aquestes dades depèn la quantitat de publicitat que apareix en els mitjans, i ajuden també a fixar-ne el preu. No s'ha d'oblidar que la publicitat és el seu principal, i a vegades l’única, font d'ingressos dels mitjans. Els diaris i les revistes no cobreixen les despeses amb el preu de cada publicació i la quasi totalitat de ràdios i televisions només ingressen diners per aquest concepte. Veure quines són les audiències també us donarà una idea de quina és la seva penetració social, encara que només sigui en funció del número de lectors, oients o televidents. Altres aspectes relacionats amb la influència del mitjà, en funció de la seva especificitat, credibilitat o bé enfocament ideològic, que també té a veure amb la publicitat, no se sol reflectir en els estudis d'audiència i, per tant, és més difícil d'analitzar. També és important analitzar quin és el tipus de públic que segueix cada mitjà: edat, sexe, poder econòmic, situació professional... Aquesta dada influirà en el tipus de productes i de publicitat de cada mitjà. Per fer aquesta pràctica, utilitzareu les dades d'audiència de la primavera de 2005, difoses per diverses agències encarregades pels mitjans mateixos i encarregades, també, de controlar la seva difusió o audiència. |
|
Desenvolupament de la pràctica | ||
![]() |
En primer lloc, observeu les dades següents, que corresponen a març de 2005. Dades extretes del resum general d'abril de 2004 a març de 2005 d'AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación). Les quatre columnes d'aquest gràfic us mostren, en primer lloc, l'audiència dels diferents mitjans, a la segona columna, la distribució per sexes, a la tercera, la distribució per edats i, finalment, segons la classe social. Podeu llegir les dades segons diferents perfils i centrar-vos en els aspectes que considereu més interessants. A partir d'aquestes observacions, podeu reflexionar sobre algunes qüestions que es plantegen, o bé d'altres que considereu atraients. Qüestions: Quins mitjans són els més seguits i quin és el seu percentage sobre la població en general? Quins mitjans són més seguits pels homes o per les dones? Que se'n pot desprendre? Quines franges d'edat dominen en els diferents mitjans? Quins mitjans segueixen les diferents classes socials? Quin perfil domina en el lector de diaris? I en l'espectador de televisió? És poden plantejar moltes altres qüestions d'aquestes dades. Si analitzeu aquest estudi complet, resumegm105.pdf, o busqueu altres dades, les reflexions es poden fer amb coneixement de causa. |
|
![]() |
Podeu trobar informació més completa i actualitzada sobre les audiències dels diferents mitjans a les adreces següents: | |
|
|
|
![]() |
||