Enrera
Bloc D Secundària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica DS104. Elaborem un petit reportatge
   

Un reportatge periodístic es diferencia d’una notícia pel seu tractament més extens i més profund. S’analitzen els fets i es parla tant dels seus antecedents com de les seves possibles conseqüències. Aquest tipus de document intenta donar més dades perquè el lector es faci una idea més precisa i concreta d’allò que ha passat. Això implica una tasca de recollida d’informació i elaboració més acurada. Aquesta recollida d’informació es pot fer utilitzant mitjans escrits (diaris, revistes, llibres... ), o bé mitjans electrònics (bases de dades, Internet...).

Si voleu aprofundir en el tema des d'un punt de vista didàctic, podeu trobar més informació sobre reportatges periodístics a les adreces següents:

http://www.xtec.net/audiovisuals/sav/saip03/sessio4/projectes/ses4project3.htm
http://www.edu365.com/videofoto/reportatge/reportatge6.htm

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Provem de fer un petit reportatge. Aquesta tasca és millor fer-la en petits grups coordinats per una o dues persones.

Podeu triar com a tema qualsevol fet que hagi tingut una repercussió important i un seguiment exhaustiu per part dels mitjans de comunicació socials en els darrers dies. D'aquesta manera, us assegurareu mínimament diferents fonts d'informació de ràpid accés. Podreu trobar molta informació textual i gràfica cercant webs de diaris, de revistes, de ràdios i de televisions d’àmbit estatal o autonòmic.

Alguns diaris

Algunes revistes

Utilitzeu aquesta seqüència per a la confecció del reportatge de caire periodístic:

  1. Elecció del tema
  2. Tria de l’enfocament
    - Centrat en els fets
    - Centrat en els protagonistes
    - Centrat en les conseqüències
    - ...
  3. Recerca de les fonts d’informació
  4. Recull de materials: textos, fotos...
  5. Creació del titular, subtítol, cos del reportatge...
  6. Maquetació del text i les imatges segons el mitjà

El reportatge es pot fer en diferents formats, en un processador de textos per incloure’l en un diari o una revista, en format web per publicar-lo a la xarxa, o bé en format vídeo per visionar-lo en un televisor. Cadascun d’aquests formats té unes característiques comunes i altres de diferenciadores que s’hauran de tenir en compte en el seu desenvolupament. La selecció del mitjà dependrà tant de les possibilitats, com de la disposició dels materials i les intencions de difusió. Convé, però, estar oberts a qualsevol mitjà de difusió.

   

 

 

 

Doneu un cop d'ull a les adreces següents, on trobareu:

- Una proposta per treballar els reportatges amb els vostres alumnes. SAS

- Un recull de revistes escolars amb exemples de reportatges fets pels alumnes.

- Un exemple de revista escolar.

 
Amunt