Enrera
Bloc D Primària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica DP14. Dels programes de la ràdio... se’n pot treure algun profit?.
   
Desenvolupament de la pràctica
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La producció radiofònica

Igual que la resta de mitjans de comunicació, el món radiofònic –les emissores de ràdio- ens ofereixen de manera especial una gran varietat de gèneres o programes dins de la seva programació. Cada un d’ells amb una determinada intenció i manera d’entendre, presentar i interpretar la realitat. Cada un d’ells, també, amb una determinada estructura que els fa característics i diferents de la resta.

Tipus de programes radiofònics

Informatius: ens informen de l’actualitat.

 

 

Musicals: la música és l’element principal. Solen ser temàtics.

Magazines: programes amb continguts diversos (música, concursos, entrevistes...)

Entrevistes: un entrevistador pregunta a un personatge o a diverses persones sobre un determinat tema)

Debats: diverses persones exposen els seus punts de vista diferents sobre un tema amb l’arbitri d’un moderador.

Taules rodones: diverses persones profunditzen sobre un tema aportant-hi diferents perspectives.

Col·loquis: preguntes del públic a un personatge conegut.

Reportatges: tractament d’un tema en profunditat i des de diferents perspectives.

Esportius: el tema central és l’esport (retransmissions, especials esportius...)

Concursos: Es plategen un sèrie de preguntes o es proven habilitats a uns concursants amb unes normes específiques.

Religiosos: Tracten específicament temes relacionats amb diferents creences religioses.

Juvenils, infantils: Tracten temes relacionats amb els interessos d’aquest públic.

   
Pràctica

Seguint la informació que apareix a la taula anterior referida als diferents tipus de programes radiofònics, proveu de fer un repàs als programes que coneixeu, procurant establir al mateix temps una relació entre el seu contingut i estil, i un possible aprofitament didàctic.

Agrupeu-vos en equips de 5/6 persones, feu-vos amb una ràdio i sintonitzeu a través del dial les emissores que conegueu. Comenteu els programes que més escolteu i ompliu després la següent graella seguint l’exemple:

Cadena Programa Tipus Aplicació a l’àrea Activitat
Catalunya Cultura Conte: “En Guirec i la Sirena” del programa “Patim, Patam, Patum” Infantil Llengua: Expressió Oral i escrita A partir de l’audició del conte es planteja als alumnes dos tipus d’activitats: una de comprensió oral (preguntes tancades sobre el contingut del conte, els seus personatges...), i una d’anàlisis dels diferents recursos expressius que s’han utilitzat en la dramatització radiofònica del conte: efectes sonors, música, veu.... (Activitat desenvolupada dins del bloc d’ampliació)
         
         
         
  •       A l'espai "Eduràdio" del portal EDU365 podeu trobar força documents
    radiofònics de Catalunya Ràdio molt aprofitables per a treballar a l'aula. A
    tall d'exemple, visiteu l'apartat Patim, patam, patum de Catalunya Cultura,
    i dins d'ell contes. Proveu d'escoltar-ne algun. Aprofiteu algun d'aquests
    documents radiofònics per realitzar l'activitat que us plantegem.
   
 
Amunt