Enrera
Bloc D Primària
Formació en MAV en centres educatius
Imprimir
Pràctica DP116. Muntem una notícia.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
En aquesta pràctica muntarem una notícia periodística tenint en compte les característiques principals d'aquest tipus de document i quin llenguatge s'ha d'utilitzar.
   
Pràctica

1.- Observeu en primer lloc dues o tres notícies per analitzar el tipus de llenguatge que utilitzen i les parts en què estan dividides.

  •    Diari "Avui" 18 de juny de 2003

Diari "El Periódico" 22 de juny de 2003

Diari "Avui" 22 de juny de 2003

  •    Llenguatge

En tota notícia periodística el llenguatge sol ser molt precís, amb pocs adjectius, directe i s'utilitza la tercera persona per donar més sensació d'objectivitat. És un tipus de llenguatge que pretén ser clar i concret. Es tracta d'explicar un fet de forma objectiva i distant, per tal que el lector ho entengui com un relat de la realitat que ha vist el propi periodista que ho explica.

  •    Estructura

Totes les notícies similars a les que us hem presentat solen tenir una estructura comuna:

Un títol: resumeix en una frase curta el contingut de la notícia.
Un
subtítol: amplia els aspectes més destacats de la informació en tres o quatre frases.
Un
cos: desenvolupa la notícia en la seva totalitat (a cops dividit en blocs).
Una il·lustració: imatge/s o dibuix/os que fan referència als fets explicats.
Un
peu de foto: petit text a la part inferior de la imatge que ajuda a aclarir el contingut.

Generalment abans del cos també sol aparèixer l'autor de la informació i el lloc on ha estat realitzada.

  •    Contingut

El contingut que es desenvolupa al cos d'una notícia ha de procurar respondre estructuradament les següents preguntes:

Qui?
Què?
Quan?
On?
Com?


També podem parlar del per què han passat els fets. Però aquest punt ha de ser tractat el més objectivament i raonada possible, de manera que no s'entengui com una opinió del periodista sinó com una causa clara dels efectes provocats i explicats a la notícia.

2.- Proveu de muntar una notícia. Escolliu un tema que us sigui proper i en tingueu un bon coneixement. Pot ser qualsevol fet que hagi succeït al centre o al vostre entorn immediat.

Un cop triat el tema, ompliu aquest quadre de forma telegràfica:

Qui?  
Què?  
Quan?  
On?  
Com?

 

 

 

Per què?

 

 

 

A continuació penseu un títol i si convé un subtítol. Després escriviu el cos de la notícia relacionant per ordre les preguntes del quadre anterior. Heu d'incloure el màxim d'aspectes importants i detalls que ajudin al possible lector a entendre i a poder interpretar els fets explicats. Si teniu possibilitat, hi podeu incloure alguna fotografia o il·lustració que ajudi a complementar la informació. (alguna fotografia d'arxiu, extreta d'Internet, una fotografia feta expressament amb la Mavica durant la sessió...).

Per realitzar l'activitat podeu utilitzar aquest model en format Word que us oferim.

 
Amunt