|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica DP111. Televisió i estats d'opinió IIII: el punt del propi mitjà. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
En aquesta pràctica analitzarem una notícia televisiva per tal de veure com als informatius no sols es relaten els fets que succeeixen al món, sinó que també es fan comentaris que reflecteixen l'opinió dels informadors i del propi mitjà. Aquesta anàlisi la podem plantejar a través de la diferenciació dels fets i la seva representació, és a dir, els diferents tipus de comentaris que es donen en les informacions. En el procés de producció hem de tenir en compte totes les persones i els mitjans tècnics que intervenen en la confecció d'una notícia. No obstant, no podem deixar de banda que aquests elements estan immersos en un mitjà que té uns interessos concretes, una ideologia i una forma determinada de comunicació que implica tota la cadena. Avui en dia els informatius són una part més de l'espectacle televisiu. Per a algunes cadenes és el seu producte estrella, o bé aquell amb el qual pretenen diferenciar-se o destacar. |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
1.- Vegeu aquesta notícia sobre el consum de tabac apareguda al Telenotícies Migdia del 18 de juny de 2003. Amb Real Player d111_1.rm, amb Windows Media d111_1,wmv Tenint en compte l'esquema anterior ompliu aquesta taula especificant si apareixen aquests elements i explicant les seves característiques:
Una vegada completada la taula observem que apareixen tant fets com comentaris. Comenteu en grup aquestes preguntes:
2.- Per una altra banda podem analitzar els informatius d'una manera més global. Analitzaríem els informatius com a producte, tant pel seu format, com per les implicacions i la visió que es té d'ells. Per fer-ho utilitzarem aquests tres eixos: Els informatius reflecteixen la realitat. Hem d'aclarir que el que apareix en la televisió està intervingut, filtrat, elaborat i produït per a una audiència determinada. Les persones que hi ha al darrera d'aquest producte tenen unes idees unes visions de la realitat determinades, que no les poden deixar a casa i per tant han d'aparèixer d'una manera o altra en les informacions que elaboren. Els informatius, una finestra oberta al món. Els mitjans, i la televisió en particular, no són més que aparadors que projecten interessades representacions de la realitat, que ens expliquen i conten part d'allò que passa, i que ens amaguen i oculten altres moltes realitats que mai seran notícia. És impossible que tot allò que succeeix al nostre entorn pugui aparèixer als Telenotícies; per tant s'ha de fer una tria d'uns pocs fets per part d'un equip de gent, que tenen en compte els possibles interessos de l'audiència i les seves consideracions particulars. Els informatius expressen la ideologia dels seus propietaris. Els mitjans són o pertanyen a empreses
que tenen per objectiu aconseguir uns guanys econòmics. Darrera
d'una empresa hi ha propietaris i interessos. Els informatius són
productes mediàtics que obeeixen a una llei del mercat, que es
produeixen, distribueixen i emeten amb uns interessos, bàsicament
econòmics.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||