|
||||||
![]() |
||||||
Pràctica DP103. Els recursos dels mitjans
III: estratègies d'atracció. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Els mitjans de comunicació tant per la seva diversitat
i quantitat d'oferta com pels seus objectius econòmics, competeixen
entre ells per tal d'atraure l'atenció dels possibles lectors,
oients o espectadors
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Per què escoltem, veiem o adquirim uns determinats mitjans i no uns altres?. Quines raons ens porten a veure majoritàriament una cadena de televisió, comprar un diari determinat o una revista, o escoltar una emissora de ràdio concreta. En part sol ser pels continguts que ens ofereixen i també pel seu tractament, la manera que se'ns persenten. D'una manera esquemàtica podem agrupar les estratègies que s'utilitzen per fer-nos més atractiu un producte mediàtic en dos gran blocs: a.- Les que conformarien l'embolcall audiovisual. b.- Les que vindrien donades pel tipus de continguts que s'ofereixen i el seu tractament.
a.- L'impacte audivisual És indubtabe que moltes vegades ens decidim per una o altra revista,
emissora o cadena de televisió, pel senzill fet del major o menor
grau d'identificació que sentim amb l'impacte audiovisual que rebem
davant del mitjà en qüestió: fotografies més
grans o més petites, tipus i grandària de les lletres, format
de la revista o del diari, aquella veu d'un determinat locutor, aquella
sintonia que sentim més propera, aquells efectes que fan més
amè i distret un determinat programa, aquella rialla i aquell eslògan
seductors...
b.- Els continguts que es tracten. Generalment, en parlar de preferències per determinats productes mediàtics, ja siguin televisius, radiofònics, de la premsa... se sol pensar en motius relacionats amb la utilització de determinades temàtiques i l'enfocament que se'ls dóna. Els continguts més tractats pels mitjans serien, doncs, aquells que presumptament més ens agrada a la majoria. Els índex d'audiència solen ser un important punt de referència per canviar programes i modificar horaris i programacions. Segons les estadístiques els programes més vistos són les retransmissions esportives, els diaris més venuts són els esportius, les revistes amb més tirada són les de xafarderies i del cor, les pàgines més visitades a internet són les de sexe, i bona part de la programació de moltes televisions és plena de crims sagnants. Podeu comprovar algunes d'aquestes dades a l'Oficina de Justificación de la Información o bé a l'agència Sofres dins l'apartat Ranking TV. Poca gent, però, admet que els agraden les revistes o els programes del cor, però com podreu comprovar són les més venudes i amb molta diferència sobre la resta. Només algunes persones admeten que els seus programes preferits son els esportius, però si veiem les estadístiques solen ser els més vistos. Hi ha, per tant, motius d'atracció que no solen ser expressats i que en funció de la seva presència als mitjans han de tenir molt atractiu per a l'espectador: l'esport, els crims, el sexe i les xafarderies.
Per pensar-hi:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||