Per finalitzar aquestes seccions de lectura d'imatge, acabarem
amb un seguit de consells sobre els possibles problemes que poden aparèixer
a l'hora de fer fotos digitals.
Val la pena fer un seguit de comentaris a partir de l'experiència
de fer fotografies digitals.
Tant els problemes com els consells són fruit de l'aprenentatge
i ús d'una càmera Màvica 73 a la Zer l'Eral de Lleida.
 |
1. La càmera digital s'ha mostrat
com una eina excel·lent i de manipulació
fàcil. El fet de no tenir cost ha estat un estímul
per a tots a l'hora de superar la por.
2. Els principals problemes han sortit a partir de les dues posicions
del disparador: el primer toc per enfocar i mesurar la llum, i el
segon per disparar. Moltes fotos han sortit desenfocades per prémer
el botó massa precipitadament.
3. Hi ha una peresa generalitzada a l'hora d'estudiar les instruccions
de la màquina. Aquest fet fa que no es tregui partit dels
programes que la màquina porta preparats per a circumstàncies
especials, com ara quan hi ha poca llum o quan hem de fotografiar
elements en moviment.
4. Un altre motiu de males fotos és l'ús de la màquina
en llocs i moments on les prestacions de la màquina no donen
possibilitats. Per exemple, en un interior d'una església, en
el recorregut per una indústria, no vigilar els contrallums,
etc.
5. L'ús del flaix dóna problemes: massa llum o massa
poca, i a sobre, l'efecte dimoni. |
Curiosament, hem pogut constatar que els nens de l'escola
aconsegueixen uns bons resultats amb la càmera digital. Potser
perquè fan més cas de les instruccions i perquè tenen
un instint natural per a la captació de l'enquadrament.
Consells:
1. Fer fotografies de pràctiques
al pati, a la classe, a casa, al camp... Revisar-les i veure on
ens hem equivocat.
2. Estudiar i fer cas de les instruccions de la màquina.
3. Les pràctiques sobre l'enquadrament, composició
i llum seran de gran utilitat per millorar les vostres fotos.
4. Fer fotos en les millors circumstàncies de llum i renunciar
a les situacions on les condicions són adverses.
5. Utilitzar poc el flaix. La pila durarà més i les
fotos seran millors.
6. Recordeu que una bona foto es pot millorar retocant-la a l'ordinador.
Una mala foto no es pot arreglar. |
|
Exemple: Aquestes fotografies han estat fetes per alumnes
de primària amb una càmera Mavica 73 de Sony. Els propis protagonistes
es veuen a les fotos. Totes presenten deficiències causades per algun
dels problemes esmentats.
|
|
|
Contrallum exagerat
|
Falla el contrallum i l'enquadrament.
|
No ha respectat la distància mínima.
No ha usat el macro.
|
|
|
|
Enquadrament defectuós
|
Programa de la càmera inadequat
|
El sol i l'ombra dificulten la mesura correcta
de la llum.
|
|
|
|
La velocitat és difícil de copsar
amb les digitals. No ha usat el programa apropiat.
|
Efecte dimoni
|
No ha respectat els temps d'enfocar. Ha disparat
precipitadament.
|
|